REVIEWA Capella

Ringmat

René van Es | 29 januari 2003 | A Capella

The proof of the pudding is in the eating

RingmatIk begin met Dire Straits ‘Private investigations’ op de Garrard en draai met de gewone rubber mat zonder puck. Dan gaat de Ringmat erop en beluister ik hetzelfde stuk muziek nog een keer. In alle eerlijkheid, ik hoor geen verschil. Als er al verschil is, dan is dat kennelijk zo klein dat het buiten mijn waarneming valt. Ik plaats vervolgens de LP Blue Statmat en Statcap onder en op de Ringmat en ga weer luisteren. Nogmaals ik neem geen verschil waar. Hoe vaak ik ook wissel, het resultaat blijft gelijk. Dan pak ik een heruitgave van Suzanne Vega, uitgegeven door Vivante in London op 180 gram vinyl, en draai ‘Marlene on the wall’. Het ritueel herhaalt zich, rubber, Ringmat, Ringmat en Statmat met Statcap. Pas in de volle combinatie komen de Ringmat producten tot enig leven. De stem staat wat meer op zijn plaats van Suzanne. De lichte percussie en de gitaar krijgen wat meer lucht en worden wat geaccentueerd. Heen en weer proberen geeft geen verschuiving in de waarneming.

De volgende twee lp’s zijn aan de beurt. Juliette Greco mag ‘Sous le ciel de Paris’ vertolken en The Weavers gaan uit hun dak met ‘Guantanamera’. Beide opnames zijn heruitgaven op 180 gram en draai ik veel. Op de rubber mat zijn de S-klanken uit de keel van Greco harder en agressiever dan op Ringmat. Ook staat Greco dan wat verder van de luisteraar af en zijn zowel instrumenten als stem minder gepolijst. Met deze lp kan ik een duidelijk verschil horen, waarbij ik nog geen voorkeur uitspreek. The Weavers stellen mij daar wel toe in staat, Ringmat kan in de volle opstelling met de Statmat en de Statcap de ruimtelijkheid vergroten en de transparantie doen toenemen. De plaatsing is beter geworden, het beeld helderder en aan het eind van de track hoor je meer handen separaat klappen van het aanwezige publiek. Tijdens het nummer zijn instrumenten/geluiden op de achtergrond zoals de gitaar en “drummen op het podium” makkelijker te volgen met Ringmat. Niet dramatisch, wel goed waarneembaar met een positief resultaat. Als ik terug ga naar de rubber mat kan ik met de puck het geluid de andere kant op veranderen. Waar Ringmat zaken lichtvoetiger maakt, geeft de puck juist extra fundament. De puck doet niet veel als ik hem op een Ringmat erbij zet. Geen optelling helaas van positieve invloeden. Of je kiest voor een puck of voor een ringmat op mijn platenspeler, of je doet niets en draait standaard.

RingmatDan komt de Pro-ject aan de beurt. De situatie is hier anders, ik moet de arm in hoogte verstellen. Dat maakt het er niet makkelijker op en ik werk daarom als volgt: eerst de genoemde vier nummers beluisteren op het standaard plateau. Dan de arm omhoog en alle Ringmat producten op het plateau. Weer vier nummers luisteren. Vervolgens de Statmat en de Statcap weg zodat alleen de Ringmat overblijft. Tenslotte de arm omlaag en nogmaals met een kaal plateau draaien. Om vervolgens te besluiten deze platen een lange tijd in de kast te houden. Ik heb ze nu wel gehoord. Beginnen met The Weavers is een leuke start. Meer detail in snaren, klankkasten en stemmen. De sambaballen hebben wat meer korrels. Opvallend ook dat de Pro-ject met Ringmat het gesproken woord in ‘Guantanamera’ duidelijker te verstaan maakt. Dire Straits is weer het minste in het aangeven van verschillen. Wat "puntiger" lees ik later als aantekening terug. Het verschil tussen een kaal plateau en Ringmat hoor je duidelijk, maar is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Hoe anders wederom met Greco en Vega. Bij Vega is er veel meer ruimte om de instrumenten en wordt vooral meer aandacht gevraagd door de percussie sectie. Hier knapt een mens van op, een lp ook. Greco gaat nog een stap verder en is in alle opzichten beter te beluisteren met Ringmat. De S-klanken blijven harder dan met de Garrard, maar zijn en stuk opgeknapt (Pro-ject versus Pro-ject met Ringmat). Micro informatie is eenvoudig uit de groeven getoverd, belletjes, de accordeon, het klinkt fijner en genuanceerder. Haal de Ringmat weg en S-klanken worden hard en zelfs vals. Het beeld wordt smaller en is opgesloten tussen de speakers. In fotografie termen zou je spreken dat Ringmat de korrel verfijnt van 200 asa naar 100 asa.






EDITORS' CHOICE