Luisteren
Voor het luisteren naar de AW25 is gebruik gemaakt van een zo breed mogelijk scala aan apparatuur en kabels. De Krell KAV250cd deed zoals gebruikelijk dienst als bron en zowel de gemodificeerde Audio Innovations 500 als de Sugden voor en eind-versterker zorgden om beurten voor de versterking. Als luidspreker kabels deden de Siltech LS-80 G3 en de Linn K400 bi-wire kabel dienst.
Het eerste wat opvalt als je gaat luisteren naar de Xanadu is de grote ruimtelijkheid van het beeld. Breedte en diepte in de juiste afmetingen. Door deze ruimtelijkheid krijg je ook veel akoestiek van de zaal mee en dat zorgt voor die beleving die we allemaal zoeken. Als tweede merk je direct dat het laag erg ver door loopt en goed en makkelijk los komt van de speaker. Tevens lijkt het de versterker en de speaker geen enkele moeite te kosten het laag weer te geven waardoor het laag als vanzelfsprekend overkomt en gewoon aanwezig is zonder te storen. Omschrijven kan ik het niet maar het laag van deze transmissielijn is anders dan het laag van een basreflex speaker. Fraai anders dan, losser en vanzelfsprekender. Het is daarom ook een genot om op deze speakers grote symfonieën (iets waar Age ook erg van houdt) te draaien. Mahler, Copland, de Falla niks is te veel voor deze speaker. Krachtige pauken, een grote trom of gong alles staat als een huis. De speaker kan omschreven worden als audiofiel en analytisch. Met het grootste gemak geeft hij weer wat er eerder in het systeem en belangrijker in de muziek gebeurt. Wissel je van versterker of kabel dan laat de speaker dit direct horen.
Een speaker testen in een bestaand systeem is altijd lastig. Dat bleek maar weer eens. De B&W matrix 802’s maakte in mijn hierop ge-tunede systeem plaats voor de AW25. Met de Siltech luidsprekerkabel resulteerde dit af en toe in een soms iets te fel hoog. Nou is dit een kwestie van smaak, maar mij was het af en toe net te, zeker als de volume knop richting standje 11 wees. Gedurende de periode dat deze speaker in huis stond nam dit effect langzaam af. Waarschijnlijk had de speaker nog wat inspeeltijd nodig. Hierdoor heb ik besloten de siltech kabel te vervangen door de Linn K400, een koperkabel.
Koperkabels zijn vaak wat minder vel in het hoog en zoals verwacht bracht de AW25 dit feilloos ter gehore. Geen spoortje scherpte meer te herkennen. Zo ziet u maar dat altijd om de match tussen componenten draait. Tegelijk was ook hoorbaar dat de K400 een heel andere kabel (en heel veel goedkopere) is dan de Siltech. Minder ruimte, minder detail en wat rommeliger laag en een wat warmer beeld etc. Ook op de Sugden transistor versterker was het beeld fraai. Wel moest de Sugden nu zijn meerdere erkennen t.o.v. de Audio Innovations wat betreft de ruimtelijkheid.
Iedere keer, wat je ook verandert in het systeem de Xanadu geeft de verschillen genadeloos weer. Het middengebied van de speaker is totaal vrij van kleuring en valt daarom ook niet op. Vrouwen stemmen worden kraak helder weergegeven met veel detail. De dames op de Chesky cd Woman of Song (JD159) Rebecca Pidgeon, Sara K. Christy Baron klinken hierdoor zuiver, open en gedetailleerd.
Een echte voorkeur voor een bepaalde muzieksoort heeft deze speaker niet echt, maar als ik er toch een zou moeten noemen dan is het Jazz. Dick Hyman, Diana Krall, beide swingen ze de pan uit en neemt de AW25 je mee met de muziek. Mede doordat het laag zo goed doortekent is ga je automatisch zitten mee bewegen met je voet op de akoestische bas of spelen je handen plotseling piano. Ook het uitsterven van b.v. een piano toon en de bediening van de pedalen is erg realistisch en duidelijk te volgen. Genieten geblazen dus!