NIEUWS

De set

Max Delissen | 01 januari 2016

Jan is naar eigen zeggen geen impulsieve koper. “Ik probeer zo verstandig mogelijk te investeren. Liever wat langer sparen en in één keer iets kopen waar je lange tijd gelukkig mee kan zijn. Wat dat betreft voldoe ik niet aan het beeld dat veel mensen van audiofielen hebben. Ik heb, sinds ik op mijn achttiende begon te sparen voor een goede hifi set, maar heel weinig apparaten en luidsprekers gewisseld. Vooral bijgekocht eigenlijk, en alleen vervangen als dat een aanzienlijke verbetering gaf.” Het is dus niet zo zinvol om Jan bij wijze van spreken op de divan neer te leggen en, als een soort zielenknijper, ellenlange lijsten met apparatuur aan zijn geheugen te ontfutselen. Een beschrijving van de huidige set volstaat, daar zijn we het vrij snel over eens.



Sinds het vorige luisterbezoek in 2007 zijn er een paar zaken hetzelfde gebleven. De Velodyne DD18 subwoofer staat er nog, en de Parasound JC1 monoblokken en A51 multichannel eindversterker staan er ook nog. De bekabeling is nog steeds vrijwel volledig van NordOst. De DSD speler van toen heeft echter plaatsgemaakt voor een multi-format speler van Oppo Digital, de BDP105D, die zijn beeld weergeeft via een JVC-DLA-RS55 projector, en voor de geluidsweergave staat aangesloten op de Trinnov Altitude 32-kanaals voorversterker/processor/converter/streamer. De Dynaudio Confidence C4 luidsprekers, die na het vorige luisterbezoek zijn aangeschaft (en die, als opvolger van de Dynaudio Contour 3.3 luidsprekers van destijds, min of meer de aanleiding waren voor het bouwen van de luisterruimte), zijn naar de achterkanalen verhuisd om bij full-range meerkanaals concerten niets aan het toeval over de laten. Ze hebben hun zorgvuldig uitgemeten plekje moeten afstaan aan een prachtig paar Von Schweikert VR10mk2 luidsprekers, die uit vier kasten zijn opgebouwd.



De twee manshoge full-range kolommen die op de luisterplaats gericht staan worden ondersteund door twee enorme actieve subwoofers die in de hoeken van de ruimte zijn neergezet en worden aangestuurd door hun eigen klasse-D versterkers. De Trinnov dient hierbij als actieve cross-over en full-range DSP voor amplitude en fase, en zorgt ook voor de juiste timing tussen de frontzuilen en de verder naar achteren geplaatste subwoofers. Dit systeem geeft volgens Jan de grootste flexibiliteit qua aanpassing aan de luisterruimte. “Hier ben ik echt trots op, ik heb echt ongelooflijk veel geluk gehad dat ze als occasion op mijn pad kwamen. Dit is volgens de importeur het enige paar van deze luidsprekers in Nederland, en misschien wel in Europa. Ze worden niet standaard geïmporteerd vanwege hun hoge prijs en enorme omvang.”

Hoewel Jan een forse collectie cd’s heeft - die samen met zijn dvd’s en Blu-rays, hoe kan het ook anders, schuil gaat achter akoestische panelen - is het vandaag de dag bijna alleen nog maar streaming wat de klok slaat. Sinds de Trinnov is voorzien van een interne UPnP streamer met een geweldige eigen interface voor bediening met de iPad is de hele muziekcollectie op een Synology DS15+ NAS gezet, die via een galvanisch gescheiden netwerk en een qua stroom gestabiliseerde ethernet-switch op de Trinnov is aangesloten. Jan is naar eigen zeggen lang met apparatuur en luidsprekers aan het schuiven geweest, maar het doel is daarbij nooit uit het oog verloren. “Het gaat om muziekbeleving,” klinkt het beslist. “Hifi is een hele leuke hobby, maar ik zie dat eigenlijk als een separaat onderdeel dat volledig in dienst moet staan van de muziek. Natuurlijk gaat het om een zo natuurlijk mogelijke klank van stemmen en instrumenten, zeker als je net als ik een voorkeur hebt voor akoestische muziek, maar het gaat toch vooral om lekker luisteren. Goede opnames beschouw ik als bonus, en hoe beter je set, hoe meer plezier je daaraan beleeft, maar ik luister net zo graag naar ‘gewone’ opnames. Een album als Misplaced Childhood van Marillion staat niet bepaald bekend om zijn goede klank, maar dat heb ik echt helemaal grijs gedraaid. De set moet wat mij betreft dus ook met minder goed klinkende muziek om kunnen gaan. Onvoorwaardelijk. Want wat heeft het voor zin om zoveel geld uit te geven als er maar een paar opnames zijn die je goed genoeg vindt klinken? Ik organiseer met een aantal luistervrienden regelmatig muzikale thema-avondjes en dan komt er echt niet alleen audiofiel spul voorbij, dat kan ik je verzekeren…”


EDITORS' CHOICE