Voor de trends die Shapiro aan wil kaarten, heeft hij een overzichtje bij de hand. Er blijkt in thuisland Amerika bijvoorbeeld aardig wat te doen rond drones. Voor commerciële doeleinden zijn ze namelijk momenteel verboden, terwijl er zoveel praktische winst uit te halen valt en er aan alle kanten mogelijkheden opdoemen. Dan kun je denken aan Amazon, dat zijn bezorgdienst uit wil breiden met een vloot van drones (die ze momenteel moeten testen in Canada, juist vanwege die wetgeving in de VS), maar van een veel groter maatschappelijk nut zijn de mogelijkheden voor bijvoorbeeld landbouw, en wat te denken van een medisch transport. Bevoorrading, medicijnen, zelfs organen zouden per drone vervoerd kunnen worden. Veilig, snel en tegen lage kosten. Het is daarom van belang dat er snel een werkbare wetgeving op tafel komt.
Een techniek die ook steeds goedkoper wordt (en voor hele goedkope oplossingen kan zorgen): 3D-printers. In de basis ‘duur speelgoed’ om ‘geinige kleipoppetjes’ mee te printen, maar de mogelijkheden nemen hand over hand toe. Schoenen, kleren, muziekinstrumenten, complete auto’s, je kunt het zo gek niet bedenken of het is (straks) ‘gewoon’ uit te printen. In de voedselindustrie wordt volop gewerkt aan mogelijkheden om allerhande ‘baked goods’ beschikbaar te maken; de printer als nieuwe magnetron?
Ook in de medische wereld zijn de mogelijkheden legio. De strekking: in de toekomst koop je voor honderd dollar een prostetische hand, afgedrukt met een 3D-printer en bezorgd per drone…
Een andere ontwikkeling in opkomst zijn de driverless cars die we tijdens eerdere edities van de CES al zagen; auto’s die zichzelf besturen. Zeker weten een blijvende verschijningen op de shows de komende jaren. We zijn weliswaar nog niet klaar voor een wereld waarin er niemand achter het stuur zit, maar er is een interessante tussenweg waar al volop beweging in te vinden is: auto’s met collision avoidance systems, ofwel slimme wagens die je (nog) niet automatisch naar huis brengen, maar wel ingrijpen als het dreigt mis te gaan. “Don’t forget a lot of accidents and casualties in traffic are caused by texting, or drinking and driving, and falling asleep behind the wheel. We can do away with all of that.”
Slimme techniek die onze veiligheid vergroot en onze leefstijl beschermt vinden we overigens steeds meer in de gezondheidszorg. Shapiro praat er graag heel uitgebreid over (hij toont ons zijn polsbandje met hartslag nog eens), want op de shows zelf is hij zo druk bezig met regelen, aankondigen van sprekers en het houden van meetings dat hij hooguit een uurtje op de beursvloer te vinden is. Denk aan een weegschaal die , een toilet die een analyse maakt van je ochtendurine, of een metertje dat bijhoudt wanneer je verschijnselen van pré-verkoudheid vertoont, om in te kunnen grijpen nog voordat je daadwerkelijk onder de dekens moet. Voorspellende technologieën op basis van gewoontes en algoritmes, die gedrag meten, bepalen en ten goede beïnvloeden.
Ook in de sport zijn de mogelijkheden daarin talrijk. Shapiro vertelt over speciale pads die footballspelers kunnen dragen om hun vitale functies in realtime door te geven, maar die ook meten hoe het gesteld is met een hersenschudding, of het risico van een hersenschudding. De footballhelm zou een signaal kunnen geven als de speler gewisseld zou moeten worden om zijn gezondheid in bescherming te nemen. Uiteraard is de testfase van dergelijke applicaties van enorm belang. Zo’n alarmbelletje moet volkomen foutloos zijn, om juridische problemen te voorkomen – zeker in een land als Amerika. Opnieuw is beleid en wetgeving een belangrijk gespreksonderwerp.
De wereld staat niet stil, en Shapiro als hoofd van de CEA beseft dat maar al te goed. ‘Zijn’ shows zullen een podium blijven voor de nieuwste innovaties, waar ter wereld de CEA ze ook organiseert. En het ziet er naar uit dat wij ons niet enkel op de audiofabrikanten in het Venetian kunnen focussen, als we op de hoogte willen blijven van alle boeiende ontwikkelingen die jaarlijks in het Las Vegas Convention Center te vinden zijn. Keuzes, keuzes.