NIEUWSVitus Audio

Alexander, jouw producten hebben een zeer fraaie userinterface?

Ruud Jonker | 05 april 2015 | Vitus Audio

Alexander: Wij gebruiken het kiss-model en houden alles simpel. Toen ik op school media studeerde maakte ik kennis met userinterfaces. Onze interfaces hebben alleen de meest gebruikte ‘buttons’. Die buttons hebben ook allemaal hetzelfde design. Ze moeten groot genoeg zijn om te kunnen bedienen, met een duidelijke indicatie van het volume-level. Wat ik, ook van mijn vader, leerde is dat als het display te klein is, dan biedt dat problemen bij grotere afstanden tot de versterker. Het is ook mogelijk om de lay-out van de userinterface te veranderen. Speciale verzoeken kunnen we realiseren door een simpele software-update. Personaliseren is daardoor mogelijk.



Dezelfde distributie voor Vitus en Alluxity?
Alexander: In sommige gevallen. Dat is omdat de distributor mijn producten wil om mede-distributors op afstand te houden. Er zijn momenteel vijf distributors die de producten sharen. Voor Azië werk ik samen met mijn vader. Die heeft daar een aantal business-partners die op een goede manier bezig zijn. Je voorkomt dan problemen met distributors die niet goed functioneren.
Hans: Het is belangrijk om de distributie op orde te hebben. Anders krijg je dat producten goedkoper gedumpt worden en dat er wordt geknoeid door allerlei lieden die gaan modificeren of onoordeelkundig repareren. Een klant heeft dan een ‘koopje’. Vervolgens ontstaat er een probleem. Als wij dat oplossen hangt daar een prijskaartje aan, om het apparaat terug naar de specs te brengen. Voor zo’n klant zijn die kosten dan onaangenaam. Wij geven lifetime warranty voor de eerste eigenaar. Grey market praktijken zijn erg slecht voor de klant.



De toekomst?
Hans: Wat niemand weet is dat wij vijf jaar geleden een class-d hebben ontwikkeld. In feite erg vergelijkbaar met de techniek die Devialet gebruikt. Maar, ik ben niet enthousiast over onze eigen versterker. Vitus Audio zal dus nooit een class-d in de markt zetten. We zijn een class-a company, maar dat blokkeert niet een persoonlijke interesse in waar de markt naartoe beweegt. We hebben wel een ander plan met betrekking tot class-d, maar dat zal nog jaren duren. Die techniek komt voorlopig nog niet in de buurt van hoe ik denk dat geluid moet worden gepresenteerd.

Als je de class-d holy grail vindt?
Hans: Dan vraag ik direct een patent aan… Alexander heeft overigens een streamer-prototype. Hij weet veel van electronica, maar streaming is, ook voor Vitus, een andere league. Daarom werken we samen met een third party voor alle software. We zijn nu aan het uitzoeken hoeveel processing power echt nodig is en of we dat uit de buurt van Intel-processors kunnen houden. We kunnen dan namelijk ons eigen moederboard bouwen. De focus kan dan voor honderd procent bij het geluid liggen. Dus Vitus zal zeker ook met streaming komen.



Blijvende cd/sacd transporten?
Hans: Het neemt langzaam af. Cd is dood in de US, voor zover ik weet. Een cd kun je overzetten met vrijwel gelijke kwaliteit naar een andere vorm van storage, maar dat is niet mogelijk met vinyl. Je verandert daarmee namelijk compleet het echte geluid van vinyl. We zijn bezig onze huidige transporten te upgraden, onder andere met een dual dsd board. Ik ben geen fan van dsd, maar dat gaat tegen de markttrend. We proberen het dus te realiseren op het USB-level. We hebben ook voldoende drives om de komende jaren nog spelers te bouwen.



Alexander, waar sta je over tien jaar?
Alexander: Een productlijn ontwikkelen en vanuit AVM TEC OEM-producten maken. Dat kunnen versterkermodulen zijn, waarmee de klant zelf kan gaan bouwen.
Hans: Alexander is nog erg jong (22 jaar) en het is voor hem lastig om te bepalen waar zijn bedrijf over tien jaar is. Over tien jaar heeft Alexander twintig jaar audio-ervaring. Mogelijk staat hij dan aan de top van de lijst. Met zijn musicserver kan hij een heel nieuw publiek aantrekken. Vitus is eigenlijk maar een klein deel van de hele business. AVA Group bestaat ook uit Connaisseur AV. Over vijf jaar moet dat een van de grootste distributie-bedrijven in Europa worden. Ook doen we veel dingen op OEM-gebied. Ik hoop dat Vitus over tien jaar de grootste merknaam in de business is. We groeiden de afgelopen drie jaar met 40%. We zijn dus niet meer een klein bedrijf, maar nog wel kleiner dan sommige big brands. In tegenstelling tot de competitie heb ik honderd procent van de shares in AVA Group. Mijn grote ambitie voor Alexander is dat hij de zaak over kan nemen. Dan kan ik met pensioen en ergens heen waar auto’s goedkoper zijn dan in Denemarken.

Laatste vraag: wat is er mis met dsd?
Hans: Het is mijn persoonlijke mening en heeft geen invloed op wat we bij Vitus doen. Anders zouden we geen dsd-producten bouwen. Vroeger was ik dCS-importeur. Ik vergeleek dus veel producten en speelde met de red book standard. Voor mij was het verschil nihil. Bij Texas Instruments werkte ik bij de audio-taskforce. Een groep met mensen uit de hele wereld. Er werd dus gesproken over alle producten en fabrikanten. Sony heeft uiteindelijk alleen geld verdiend aan licenties. Op hun producten verloren ze geld, net zoals Denon en andere merken. Alle nieuwe standaarden die uitkwamen, waren dus bedoeld om geld te blijven verdienen met licenties. Dsd was wel een stap voorwaarts, maar lost een aantal problemen niet op. Op een eerdere AES werd dat ook duidelijk. Realiseer je ook dat uit een Sony dsd-drive gewoon pcm komt. Dus, waar gaat het over? Dsd is eigenlijk alleen interessant aan de recording kant. Zodra je het omzet naar pcm heeft het geen zin.



De opvatting is dat dsd meer gedetailleerd klinkt?
Dat zeggen ze, maar voor mij is dat marketing. We moeten steeds iets nieuws hebben. De competitive edge. Maar, daar ga ik niet in mee. Er is geen enkele digitale recording die zelfs maar in de buurt komt van vinyl. Je moet dan oud vinyl hebben, niet vanaf een digitale bron. We blijven dsd supporten, omdat het positieve zit bij de kleine record labels, die proberen om een goed geluid te krijgen en iets anders te presenteren dan veel slechte pop. Dat willen we stimuleren.

www.vitusaudio.com
www.alluxity.dk

MERK

EDITORS' CHOICE