REVIEWGrimm Audio

Analoog of digitaal

René van Es | 25 augustus 2014 | Grimm Audio

Niet iedere koper van een set Grimm Audio LS1 luidsprekers zal volledig digitaal werken en daarom vinden we in elke luidspreker een analoge ingang. Voor mij betekent het dat ik platen kan blijven draaien en dat kan zelfs zonder analoge lijnversterker als u een phonovoorversterker bezit die een gebalanceerde uitgang heeft of verloopkabels. Ik moet wel via mijn lijnversterker werken, maar zet de ingang zonder volumeregeling direct door naar de LS1. Een oude opname van The Academy of St. Martin-in-the-Fields laat mij genieten van de Brandenburgse Concerten van Bach. Net als bij digitaal blijft vooral de transparantie intens aanwezig, welke gepaard gaat met een geweldige detailweergave die ik zelden zo mocht beluisteren. Elk instrument heeft een plaats, maar dat niet alleen, elk detail van dat instrument draagt bij aan de beleving. De subwoofers rommelen de rumble uit de groef tussen de tracks. Gelukkig op een beheerste manier. Dynamiek is rijk aanwezig en als er al een neiging tot scherpte zit in de violen, dan komt dat voort uit de opname die minstens 40 jaar geleden is gemaakt. Dat de muziek op enige afstand van de luisteraar blijft, werkt mee aan de beleving van het aanwezig zijn in de concertzaal. Heel breed gaat het stereobeeld niet, het blijft tussen de luidsprekers staan, precies zoals eerder het geval was met de digitale bronnen. Van oud naar nieuw, van klassiek naar de softe jazz van Diana Krall. Haar 's Wonderful glijdt op een lieflijke manier de kamer in. Met wat meer emotie dan de digitale bronnen konden waarmaken. Dus ook hier blijkt nog steeds dat vinyl onverslaanbaar is. Ware het niet dat een beschadiging op de plaat ook laat horen dat het medium aan een slijtage onderhevig is die digitaal niet kent. Want omdat de Grimm niets weg wil laten, wordt tevens narigheid met verve door de luisterruimte gestrooid. Halverwege de tijd dat Bach is opgenomen en Diana Krall haar wonderful leven bezong genoten wij van Brothers In Arms, opnieuw uitgebracht op een Best of Dire Straits verzamel-LP in 2005. Muziek die door veel audiofielen van het eerste uur bij uitstek geschikt wordt geacht voor het beoordelen van apparatuur vanwege de uitstekende opnamekwaliteit. Terecht, zo blijkt weer eens op de LS1 als de gitaar van Knopfler door de kamer jankt en het slagwerk tikt met een precisie van een Zwitsers uurwerk. 

IF, THEN, ELSE zijn drie woorden uit de programmeer taal Basic waar ik ineens aan moet denken. ALS u de Grimm Audio LS1 gaat aanschaffen, kunt u er van verzekerd zijn dat u een zeer hoogstaand product in huis haalt, dat goed genoeg is om als "gereedschap" in te zetten in een opnamestudio, maar sinds kort tevens zijn weg weet te vinden naar de (meest) kritische muziekliefhebber thuis. DAN hebt u ineens de beschikking over een paar drieweg systemen met per kanaal drie eindversterkers, drie D/A-converters, elektronische geregelde crossovers in DSP, een A/D-converter, een hoogwaardige clock en besturing. Samen een systeem vormend dat thuishoort in de topklasse van wat heden ten dage te koop is, voor een nog steeds schappelijke prijs in relatie tot de kwaliteit. Een systeem met een zó lage vervorming en een zo grote mate van neutraliteit dat u er mogelijk aan zult moeten wennen. ANDERS dan de LS1 is vrijwel elke andere denkbare combinatie van apparatuur, anders van klank, met meer vervorming en veel meer variabelen die de uiteindelijke weergave beïnvloeden. Grimm is voor mij koning als het gaat om de weergave waarbij de fabrikant vrijwel elk aspect zelf in de hand heeft door de toepassing van actieve luidsprekers. Dus kan ik niet anders dan afsluiten met een chapeau aan de vier bedenkers van deze bijzondere weergevers.

Prijzen:
Grimm Audio LS1 2-weg                                                          € 18.000
Grimm Audio LS1 3-weg                                                          € 25.000
Grimm Audio TPM interlinks, 2x3m gebalanceerd                  €      735

Fabrikant:
Grimm Audio
Strijpsestraat 94
5616 GS Eindhoven

Telefoon: +31(0)40 213 1562
Website 
E-mail: info@grimmaudio.com 

Gebruikte apparatuur:
Analoog:
- Transrotor Super Seven 40/60alu/TMD platenspeler
- Transrotor SME 5009 pickup-arm
- Transfiguration Axia low output MC-element

Digitaal:
- NAD M50 muziekspeler
- NAD M52 muziekopslag
- Rotel loopwerk van Waudio

Versterking:
- H.A.T. PH-2 phonovoorversterker met PHS-2 voeding
- H.A.T. Clean Power Supply
- Audia Flight Strumento No.1 lijnvoorversterker

Luidsprekers:
- Grimm Audio LS1 3-weg

Stroomvoorziening:
- Netsnoeren: AudioQuest
- Netspanning: Kemp Elektroniks Quantum Approach plug, Supra MD-06 EU Mk II verdeelblok, gescheiden audiogroep, AHP Neozed zekeringen

Kabels:
- Interlinks analoog: Grimm Audio TPM
- Interlinks digital: Grimm Audio, Gotham GAC-2

Accessoires:
- Meubel: Quadraspire QAVX, Gingko Audio platform
- Overig: Acoustic System diffusers, Acoustic System Resonators Basic + Silver, Creaktiv Systems Twister Stop, Stein Music E-pads +S, Harmonix Big-Band, Hanss Acoustics platenwasmachine

MERK

EDITORS' CHOICE