Omdat de NAP 100 op papier een behoorlijk krachtige eindversterker is (een verdubbeling van het vermogen aan 4 Ohm is daar altijd een goede indicatie van), besloot ik beide apparaten niet op de set in mijn werkkamer aan te sluiten, maar de luistertest gewoon beneden te laten plaatsvinden. De NAP 100 blijkt zoals verwacht geen enkele moeite te hebben met het aansturen van mijn grote luidsprekers. Sterker nog, zijn tonale afstemming - die wellicht iets warmer is dan die van mijn Supernait - maakt dat de NAP 100 met name in het laag grote indruk op me maakt.
De elektronische bas in The Sky Is Crying van John Martyn is krachtiger en lijkt dieper te gaan, en heeft vooral op een laag volume meer druk. Hetzelfde geldt voor Thanks To You van Boz Scaggs en Le Temps Passé van Michel Jonasz. Maar ik ken de knooppunten van het laag in mijn kamer, en als ik daar even plaatsneem blijkt dat ik inderdaad juist had ingeschat dat de tonale afstemming een tikkeltje anders is. Op de plekken waar ik normaal (te) veel laag heb is nu namelijk veel minder aan de hand. Toch wonderlijk hoeveel invloed alle componenten in een hifi-set wat dat betreft op elkaar hebben…
(De eindtransitoren zijn onder de print direct aan de behuizing vastgezet voor een optimale warmte-dissipatie. De schroeven zijn zichtbaar achter het zwarte koel-lichaampje dat op de stuurtransistoren zit)
USB
Tot slot van de luistersessie zet ik mijn MacBook Pro beneden (zonder voeding, dus lekker stil op accuvoeding) en sluit hem middels een AudioQuest Carbon USB kabel aan. De weergave van de tracks die ik eerder via de Logitech Squeezebox Touch afspeelde wordt nog een aardig stukje beter, alsof er nog een paar duidelijk hoorbare procenten aan kwaliteit bij komen. De nog in ontwikkeling verkerende iOS-versie van JRiver Media Center 18 helpt daar waarschijnlijk ook bij, hij klinkt zelfs in de huidige Alpha-versie in elk geval erg goed.
Wanneer ik tussendoor een paar keer terugschakel naar de Supernait (met de DAC-V1 als converter) blijkt dat de combinatie DAC-V1/NAP 100 iets minder verfijnd is en dat hij vooral in ruimtelijkheid en plaatsing wat achterblijft. Maar tegelijkertijd moet ik toegeven dat iemand die niet van plan is om met een analoge bron te gaan draaien met deze combinatie in midi-formaat een set van maxi-kwaliteit in huis haalt. De hoofdtelefoonversterker in de DAC-V1 is eveneens van grote klasse. Mijn AKG K701 werd moeiteloos gedwongen tot het leveren van grootse muzikale prestaties. Een belangrijke bonus. Alles bij elkaar opgeteld verwacht ik dat deze combinatie niet alleen als 'tweede set' op een kantoor of slaapkamer zal worden neergezet, maar net zo vaak in een huiskamer terecht zal komen als hart van een moderne, compacte en uiterst muzikale geluidsinstallatie, al dan niet met een computer als muziekbron.
(Een laatste blik in de DAC-V1. Rechts vooraan het buffer- en afvlakkingscircuit van de voeding, links vooraan de klasse-A uitgangstrap en links achteraan de digitale ingangs-sectie)
Conclusie
De DAC-V1 kost op het moment dat ik deze recensie schrijf 1750 euro. Dat is voor veel mensen een hoop geld, maar als je die prijs afzet tegen de muzikale prestaties en het gebruiksgemak vind ik het een koopje. Hoewel sommigen het misschien hadden gehoopt is de DAC-V1 geen NaimDAC mk2, maar het verschil is niet enorm en hij heeft in tegenstelling tot zijn grote broer wél een a-synchrone USB-ingang, een hoofdtelefoonversterker en een voorversterker aan boord.
De NAP 100 eindversterker is met zijn actuele prijs van 900 euro echt het snoepje van de week. Ik denk niet dat je onder de 1000 euro een muzikalere eindversterker zult vinden. Door de toepassing van RCA-ingangen is de NAP 100 ook moeiteloos met andere (voor)versterkers te combineren en de speciale eisen van Naim eindversterkers ten aanzien van de gebruikte luidsprekerkabel zijn ook niet zo strikt van toepassing. En stel je eens voor hoe gaaf het zou zijn om een NAP 100 in een bi-amp configuratie te gebruiken (je Naim dealer kan je vertellen hoe je dat bij de DAC-V1 of een andere Naim voorversterker moet aanpakken). Met zo'n prijskaartje lijkt me dat een zeer interessante optie.
(Handmatige productie van een NAP 100 in de Naim fabriek in Salisbury)
Zowel de DAC-V1 als de NAP 100 krijgen van mij een zeer krachtige aanbeveling. Muzikaal tot op het bot, gemakkelijk in gebruik en (hoewel dat een smaakkwestie is) prachtig van uiterlijk. Twee Little Objects of Desire derhalve...gaat dat horen!
HiFi.nl plus- en minpunten
DAC-V1
+ Behalve een zeer goede DAC ook een uitstekende voorversterker en hoofdtelefoonversterker
+ Veel instelmogelijkheden per input
+ Geweldige geluidskwaliteit
- Display is relatief klein
- Niet te upgraden met externe voeding
NAP 100
+ RCA-inputs, zodat hij ook gemakkelijk in een niet-Naim systeem te gebruiken is
+ krachtige, gedetailleerde en ruimtelijke klank in compacte behuizing
+ prijs
Â
Â