Waarom is en blijft dat platen verzamelen toch voor negentig procent zo’n mannending, wil Robert Haagsma terecht weten van de kenners. Johan Peels zoekt het in biologische factoren: “Mannen zijn jagers en willen zoveel mogelijk scoren. Met een grote verzameling maken ze indruk.” Vollaard knikt instemmend. Ook hij is op jacht geweest. Triomfantelijk toont hij op verzoek zijn vangst: een uitgave van The Planets van Gustav Holst (vanwege de spacehoes), Guitar King van Hank The Knife and The Jets (omdat die groep op een recente Nederpopcompilatie van Excelsior staat) en de obscure verzamelaars Biet het Vol. 3 (From the Kitchen to the Garage) en 17 Golden Garage Psych Nuggets, met Iranese sixtiesbeat.
(Foto: © Paul Vermeulen PHOTO40)
“Oh ja, is platen kopen een echt mannending?” Het is bezoekster Patricia (40) uit Tilburg nooit zo opgevallen. Zegt ze. In haar tas de oogst: picturediscs van Michael Jackson (Thriller) en Madness (House of Fun), The Song Remains the same van Led Zeppelin en een live-plaat van Deep Purple (in de Mark2-samenstelling). Dus het kán wel.
Nog even terug naar de obscure muziek; terwijl Dandy Dave (Nederbietels/The Apemen) zijn zeldzame beat de Kleine Zaal in slingert tegen een decor van vloeistofdia’s, en Jan Vollaard zijn deejaykunstje doet in de foyer (met veel vergeten Goud van Oud zoals Ivy Greens klassieker Wap shoo wap en Rockaway Beach van The Ramones), houdt Machgiel Bakker in de Bat Cave een workshop over zijn Stichting Fonos, het Nederlandse Muziekarchief, dat gedigitaliseerde en gerestaureerde oude Hollandse elpees die niet meer in de platenzaak te koop zijn, voor de liefhebber op cd zet. Een schitterend initiatief, maar met één groot nadeel, vindt een bezoeker. “Als ik jullie mijn zeldzame elpee geef van Johnny Kendall & The Heralds, waar ik driehonderd euro voor heb betaald, dan ben ik mijn geld én mijn plaat kwijt. Ik heb bovendien veel liever die plaat dan de gedigitaliseerde versie." Bakker erkent dat Fonos in principe de plaat houdt, vanwege de ‘archieffunctie ten bate van het nageslacht’. “Maar als u die plaat per se terug wil, kunnen we wel een uitzondering maken, hoor.” “Mooi”, lacht de man, “dan kom ik hem binnenkort met fluwelen handschoenen brengen!”
(Foto: © Paul Vermeulen PHOTO40)
Voor de live-muziek zorgden de ‘elpeebands’ The Use of Ashes, met een straffe dosis psychedelica, en live-sensatie DeWolff, het piepjonge Limburgse trio dat flink in de platenkasten van pa en ma heeft gesnuffeld. Pablo (18), Luka (15) en Robin (19) maakten indruk met een vuige, bij vlagen psychedelische portie sixtiesrock op hammond, drums en gitaar.
Raymond Kok van Elpee Plus Polis en Selected Sounds, initiator van de Dag van het Vinyl, is tevreden. Net als de standhouders, die over het algemeen goede zaken doen. De voor Nederland unieke crossoverformule platenbeurs meets hifi meets live-entertainment blijkt een succesvolle. “We mikten op een nieuwe doelgroep. Meer jeugd, meer vrouwen”, zegt Kok. “Dat publiek is gekomen. Het kan altijd nog drukker natuurlijk, maar voor een eerste keer is dit helemaal niet slecht.”
Dat er een tweede editie komt, lijkt zeer waarschijnlijk. Het unieke transparante Dag van het Vinyl-singletje met straffe tracks van The Use of Ashes en DeWolff kan dan zo de bakken ‘collector’s items’ in.