ARTIKEL

Dag van het Vinyl - het verslag

Hoe lok je vinylfanaten zo snel mogelijk je tent binnen? Geef de eerste bezoekers gewoon een bijzondere vinylsingle kado. De driehonderd gelimiteerde splitsingles (met tracks van The Use of Ashes en DeWolff) die te verdelen waren onder de eerste bezoekers van De Dag van het Vinyl in 013 waren in no time weg. Onder de vroege vogels natuurlijk ook de traditionele koopjesjagers, die hun slag wilden slaan op de platenmarkt.


(Foto: © Paul Vermeulen PHOTO40)

De eerste, succesvolle editie van de Dag van het Vinyl, georganiseerd door Selected Sounds, Muziek.nl, HiFi.nl en 013, was veel meer dan een platenbeurs. Alle hoeken en gaten van het Tilburgse popcentrum werden benut voor onder meer live-optredens van bands en deejays, debatten, een popquiz en een workshop. Ook hadden hifi-producenten hun mooiste waar uitgestald. Voor één dag werd de cd massaal in de ban gedaan; alles stond in het teken van het ambachtelijke vinyl, het zwarte goud.

Onder meer in de foyer, de Bat Cave en op het podium van de grote zaal, waar normaal een band staat te ronken, stonden kraampjes vol elpees en singles en aanverwante accessoires, zoals (label)hoezen en opbergsystemen. Stalletjes met the usual uspects zoals Elvis, Beatles en Stones (inclusief de gevreesde parafernalia), maar vooral gevuld met veel avontuurlijk materiaal. Bij sommige standjes was het de hele dag dringen, zoals bij Selected Sounds, met een interessante verzameling oude pop, funk, jazz, soul en reggae, tegen vriendelijke prijzen.


(Foto: © Paul Vermeulen PHOTO40)

Vinyl was er in alle soorten en maten. Tweedehands, maar ook heel veel nieuwe zwarte schijfjes; nieuwe muziek en heruitgaven van klassiekers, die niet op krasjes of ander ongerief gecontroleerd hoefden te worden: van Anouk tot Beatles, van Miles Davis tot Coldplay, van Pink Floyd tot Duffy. Goed vertegenwoordigd: het nieuwe, hoopgevende Nederlandse Music on Vinyl-label, dat nieuw, high-quality 180 gram vinyl uitbrengt van bijvoorbeeld Rage Against The Machine, Leftfield, Kings of Leon, Jeff Buckley, Johnny Cash, The Clash, Wu-Tang Clan en Lou Reed.


(Foto: © Paul Vermeulen PHOTO40)

Het publiek kon kiezen uit zowel één-euro-bakken als uit collector’s items en kostbaar nieuw materiaal, zoals een elpeebox van Tom Petty & The Heartbreakers van boven de honderd euro. Bezoeker Roy (34), uiteraard platenliefhebber, deed het eerste: hij kocht drie singles voor twee euro; Zinatra, Sleeze Beez en Europe. “Jeugdzondes”, lacht de Limburger, die de avond ervoor nog Depeche Mode zag schitteren in Antwerpen. “Maar van grote sentimentele waarde.” Zeker de Europe-single, The Final Countdown. Als tiener heeft hij het plaatje op zijn kamer wel honderd keer gedraaid. Vaak veel te hard natuurlijk. “Mijn vader had er helemaal genoeg van en heeft hem doormidden gebroken. Nu heb ik eindelijk een nieuw exemplaar.”


EDITORS' CHOICE