“Wat we met het oog op de toekomst ook erg belangrijk vinden is een uitbreiding van ons aanbod aan streaming-oplossingen, zowel voor beeld als geluid. Iedereen die een beetje visie heeft weet dat streaming de belangrijkste innovatie in de Audio- en Videobranche is die ons te wachten staat. Daar gaat het onvermijdelijk naartoe, maar veel vakzaken nemen nog steeds een afwachtende of zelfs negatieve houding aan. Ze laten op dat gebied enorm veel kansen liggen. Sterker nog, omdat ze niet laten zien dat ze er zijn drijven ze de consument in de armen van de elektronica-supermarkten die van nature sneller op nieuwe ontwikkelingen reageren. Alleen bieden zij meestal niet de expertise en de nazorg die de vakhandel wel kan geven, en is hun assortiment niet ingericht op kwaliteit maar op prijs. De gemiddelde consument krijgt daarom te weinig goede informatie, en denkt dus nog steeds dat streaming ingewikkeld en inferieur is.”
Ik vraag hem hoe Audio TV Centrum daar verandering in probeert te brengen. Ik ben het met hem eens dat hier een schone taak is weggelegd voor de gespecialiseerde detailhandel, maar ben benieuwd naar zijn visie hierop. “Afgelopen jaar ben ik, samen met mijn collega Roel, eigenaar geworden van Audio TV Centrum. Samen hebben we bijna 25 jaar ervaring in dit bedrijf, en we gaan een heleboel dingen vooral gewoon voortzetten zoals ze altijd al gingen. We blijven eerlijke voorlichting geven op basis van ervaring, en we blijven totaaloplossingen bieden met kennis van zaken. Daarbij schromen we zelfs niet om mensen af en toe naar ‘de concurrent’ te verwijzen als we zeker weten dat ze daar een beter antwoord op hun vraag kunnen krijgen. Dat klinkt niet erg commercieel, maar eerlijk duurt echt het langst. We merken dat de consument daar steeds gevoeliger voor wordt, en er zelfs meer voor gaat dan dat hij uitsluitend op de laagste prijs let. We blijven de actualiteit goed in de gaten houden, en we gaan ook actief aan de toekomst werken vanuit een wat jonger perspectief.”
Hoewel ik een aardig idee heb wat hij daarmee bedoelt vraag ik toch hoe dat dan zit met dat jonger perspectief. Hij denkt even na, weegt zijn woorden en zegt dan: “Daar bedoel ik eigenlijk twee dingen mee. Ten eerste is de jongere garde in de hifi-branche gemiddeld toch wat beter ingevoerd in zaken die met moderne media te maken hebben, vooral omdat ze er van jongs af aan veel meer mee te maken hebben gehad. Ze hebben er dus ook een beter gevoel bij, en kunnen zich daarom gemakkelijker aanpassen aan de supersnelle veranderingen die op dat vlak plaatsvinden.”
“Ten tweede zijn we er van overtuigd dat veel consumenten geen idee meer hebben van wat goede hifi is. Ze hebben jarenlang met de hand op de knip hun AV-apparatuur gekocht omdat hen wijs is gemaakt dat alles-in-1 microsetjes van driehonderd euro inclusief kartonnen luidsprekertjes net zo goed zijn als losse componenten. Dat is een rampzalig misverstand dat zich bij veel mensen heeft genesteld. Daarom gaan we ons meer op de jeugd richten wat betreft dat kwaliteitsbesef. Omdat je een nieuwe manier van denken al op jonge leeftijd moet introduceren. Als ik hier in de winkel een scholier aan de balie krijg die met zijn zuurverdiende krantenwijkcenten zijn eerste set wil kopen krijgt hij van mij extra veel aandacht. Door zo iemand serieus te nemen krijgt hij het gevoel dat hij met iets bijzonders bezig is. En dat is ook zo: die eerste echte set, hoe beperkt hij door het budget misschien ook is, vergeet hij nooit meer.”
foto - Jiri Büller
Nu we al keuvelend een beetje door de winkel lopen zie ik ook allemaal bekende gezichten. Het personeel bij Audio TV Centrum kent een extreem laag verloop, en ik kan het niet laten daar een opmerking over te maken. “Eigenlijk komen er alleen maar mensen bij’, beaamt Wilbert. “We hebben een erg hecht team. De onderlinge sfeer is geweldig, en iedereen werkt hier met ontzettend veel plezier. Er zijn natuurlijk wel eens mensen weggegaan omdat ze hun vleugels wilden uitslaan, maar die zien we dan, zelfs na jaren, nog zowat maandelijks wel een keertje binnenwandelen om een kop koffie te komen drinken.”
foto - Jiri Büller
Daar zit volgens mij een groot deel van het succes van Audio TV Centrum. Zoiets merk je als klant. Je komt bij wijze van spreken bij de winkelier thuis. Je krijgt heel snel het gevoel dat je erbij hoort, en dat het er ‘leeft’. Als je dan ook nog eens vakkundig wordt geholpen en een uitstekende service krijgt gun je hem die verkoop vanzelf. Dat gevoel krijg ik elke keer als ik hier op bezoek kom. Een bedrijf met de blik op de toekomst gericht, waar over oplossingen wordt nagedacht, en waar bevlogen mensen werken die uiterst serieus en met veel plezier met hun zaak bezig zijn. Dát is future-proof ondernemen, en ik ben er dan ook van overtuigd dat Audio TV Centrum niet alleen ongeschonden door de economische crisis heen zal komen, maar zelfs sterker dan ooit tevoren.