Hoewel de markt het momenteel wat moeilijker heeft dan de afgelopen jaren is Iman nog steeds bijzonder positief en is er van terugval niets te merken. Wel zegt hij de afgelopen jaren wat veranderingen te hebben doorgevoerd. Het zwaartepunt is wat meer op het hogere segment komen te liggen. Het aantal klanten wat in de winkel komt is in aantal afgenomen, maar de klanten die komen hebben blijkbaar wel meer te besteden.
Door deze klanten passende producten aan te bieden, zijn we in staat gebleken in 2001 en 2002 behoorlijk te groeien waarbij 2002 een absoluut topjaar geweest is. Daarna was 2003 wat minder, maar de eerste helft van 2004 heeft dit al weer goed gemaakt. Naast de verkoop van wat duurdere producten heeft ook de toevoeging van LCD schermen een positieve duit in het zakje gedaan. Voor service heeft Iman goede afspraken met zijn leveranciers gemaakt, alle schermen worden verkocht met 2 jaar garantie en service aan huis. Door de toevoeging van beeld aan het assortiment heeft ook de verkoop van hometheater een grotere vlucht genomen. Maar, zo zegt Iman: “ook bij de verkoop van meerkanaals installaties is de insteek altijd muziek!”. Demo’s worden dan ook altijd met “slechts” 2 speakers gegeven. De set moet in de meest spartaanse uitvoering in staat zijn de emotie over te brengen, de rillingen moeten je dan al over de rug lopen. Toevoegen van 3 of meer kanalen kan dit gevoel dan alleen nog maar versterken. Dit is een duidelijk verlengstuk van de filosofie die Iman al jaren hanteert. Het gaat om muziek en emotie, de apparatuur die verkocht wordt is slechts van ondergeschikt belang.
Dat het bij Iman echt om de muziek gaat blijkt ook uit de in de luisterruimte aanwezige muziekinstrumenten, welke regelmatig bespeeld worden. Ook heeft Iman in het verleden zelf plaatopnames gemaakt, onder andere in de koepelkerk van het nabijgelegen Willemstad.
Wanneer ik Iman vraag concrete voorbeelden te noemen van de wijzigingen in het assortiment ten opzichte van mijn vorige bezoek, om aan de veranderende vraag uit de markt te voldoen, is het even stil. Zoals al naar voren kwam tijdens ons vorige gesprek is Iman iemand die niet graag een bepaald merk of product uit zijn assortiment in de spotlight zet. Alle merken zijn hem even “lief”en “je kunt niet één item benadrukken zonder andere te kort te doen”, vertelde hij me de vorige keer al. Echter twee merken in zijn assortiment springen er nu toch wel uit door hun afwijkende producten. In het high-end segment is dat het Duitse speakermerk Backes&Müller. Dit zijn zonder uitzondering allemaal speakers voorzien van ingebouwde eindversterkers. Bovendien zijn de speakers dusdanig in te regelen dat ze in elke luisterruimte optimaal presteren. “Dit is echt één van de meest verrassende producten van de afgelopen jaren voor mij’ zegt Iman. “We hebben dan ook al aardig wat sets verkocht en praten dan toch over behoorlijke bedragen. De instapper BM4 zit al rond de 2500,- euro en loopt tot 20.000 euro voor de topper BM30”. In ogenschouw genomen dat je als consument geen eindversterkers meer hoeft te kopen valt de prijs nog wel mee zeker wanneer je jezelf realiseert dat deze systemen op high-end niveau presteren!
Een heel ander product met een heel ander prijskaartje is de DVD-set van het merk Jaton. Deze set bestaat uit een dvd-speler in combinatie met een actieve subwoofer welke ook voorzien is van 5 eindversterkers om de overige 5 speakers aan te sturen en er zijn ook de nodige decoders aan boord. Met een prijs van 795,- euro voor de complete set levert deze set duidelijk betere prestaties dan de gemiddelde alles in één set van andere merken. Een korte demo aan het einde van de avond klinkt inderdaad bijzonder overtuigend. “Deze set verkoop ik vaak als aanvulling bij een lcd scherm of aan mensen die een mooie tweekanaals installatie hebben maar incidenteel film willen kijken met het bijbehorende surroundgeluid” zegt Iman. Verder heeft het assortiment geen schokkende wijzigingen ondergaan, naast het veelverkochte Rega staat er ook nog apparatuur van onder andere Rotel, Cambridge en Bryston. Speakers zijn er van Totem, Magnepan, Dynaudio en Piega, waarbij opvallend veel vloerstaande types en nauwelijks monitor speakers. Een bewuste keuze van Iman die door ervaring geleerd heeft dat in de regio de klant de voorkeur geeft aan een wat grotere speaker. Misschien heeft dit te maken met het feit dat de woningen hier over het algemeen wat ruimer zijn dan de huizen in de Randstad.