(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Audio Excellence

Jean-Pierre Joos | 05 juli 2002

Het blijkt dat Jan en Ron bezoek hebben van een van hun leveranciers. Hij stelt zich voor, Rick Paap.
Er gaat een belletje bij me rinkelen. Rick Paap was een van de eerste bezoekers op onze website die zich abonneerde op onze nieuwsbrief (hifi.nl/hifizine.html), nog vorige week hadden wij een persbericht van zijn kabelmerk Nirvana geplaatst.

Rick heeft jarenlang gewerkt voor Penhold (importeur van oa Denon, Duson, Driade en AMC) en is sinds 4 jaar distributeur van zijn eigen ontworpen luidsprekermerk Master (www.dynamic-solutions.nl). De reacties op de luidsprekers van Rick zijn zonder uitzondering uiterst positief te noemen.

(Een leuk verslag van een van zijn demo-avonden vind je op de website van Audioclub Nunspeet, acn.hifi.nl/1999.htm).

Ik ben hier toevallig, licht hij zijn aanwezigheid toe. Morgen hebben Jan en Ron een demonstratie met een set Masters 2 van mij, en ik wilde het eea met ze voorbereiden. Je moet straks echt even goed luisteren, zegt Jan.

Als we gaan zitten, vraag ik hen naar het ontstaan van Audio Excellence. Al jaren liepen we met enthousiaste ideeën rond. Na bijna 20 jaar filosoferen begon het te kriebelen om de producten die we liefkozen zelf te gaan verkopen. Ron zocht nog een zakenpartner, ik een echte HiFi-kenner, met veel ervaring en goede oren. We vullen elkaar goed aan en gedeeltelijk overlappen we elkaars capaciteiten en interesses. Het bleek dat Ron en ik daar dezelfde ideeën over hadden en we zijn dus begonnen met Audio Excellence, vertelt Jan.

Jan praat graag, veel en enthousiast over hun nieuwe bedrijf, hun specifieke filosofie, maar bovenal de belangrijke rol die muziek inneemt in hun leven.

Als je op jullie website hifi.nl kijkt in de rubriek Tweedehands of je slaat een willekeurige HVT open, zie je hoeveel mensen ontevreden zijn over wat ze hebben, zegt Jan. Er zijn teveel tweedehandsspullen in omloop. In het hele proces van HiFi aanschaffen moet er dus iemand gefaald hebben. Wij gaan uit van de gedachte dat als een klant goed geïnformeerd wordt en op de juiste manier gedemonstreerd wordt veel meer mensen tevreden zouden zijn met de installatie die ze hebben, en dit ook na 5 jaar nog steeds zijn.
De klant moet relaxed zijn als hij bij ons komt. Pas als de klant rustig is kan hij zijn voorkeur bepalen. De volgende stap is dan thuis luisteren. Bijna elke klant van ons krijgt zijn installatie thuis te horen. Elke klant "moet" dit bijna van ons, vult Ron aan. Als je naar een installatie luistert, luister je voor 50% naar de kamer, stelt Jan. Hier kunnen de speakers niets aan doen, hier kan de klant niets aan doen, maar hier kan de handelaar wel iets méédoen.
Het gaat bij ons om de liefde voor muziek. En de kern van ons advies is dan het, bijna idealistische streven, dit mensen ook thuis te kunnen laten beleven.
Echt vakmanschap in Nederland is op de vingers van twee handen te tellen.






EDITORS' CHOICE