REVIEWDenon

Luisteren en conclusie


Kilian Bakker | 18 november 2010 | Denon

De DP-A100 en de DL-A100 kregen ruim de tijd om in te spelen en mechanisch tot rust te komen (van vitaal belang voor elk audiocomponent). De John Kay LP Heretics And Privateers werd op het royale plateau gelegd om de track To Be Alive af te tasten. Een bovengemiddeld goede verstaanbaarheid en een welhaast fysieke aanwezigheid van John Kay`s zang waren de eerste twee punten die opvielen. Stabiliteit van afbeelding en een scherpe focus werden tevens opgemerkt, alsmede een impulsief en verfijnd weergegeven gitaarspel. De DP-A100 draait er niet omheen; het komt op duidelijke en overzichtelijke wijze to the point. Met name de bijna getergd klinkende zang was boeiend om naar te luisteren. Door een goede belichting van de keelklanken kwamen de achterliggende emoties goed uit de verf (To Be Alive is in feite autobiografisch).


foto: Kilian Bakker

All Roads To The River van het Janis Ian album Breaking Silence klonk tegelijk solide en opmerkelijk soepel. Dat laatste gold vooral voor de laagweergave, waardoor een prettige ritmische flow ontstond. De harde drumklappen werden met minder kracht gepresenteerd dan via de residentiële Wildon-Benesh/Ortofon platenspeler maar het organische karakter van deze fraaie LP werd door de degelijke Denon goed onderstreept. De gehele LP werd beluisterd en elke track kwam aangenaam ontspannen en zelfverzekerd over; een verfrissende luister op een oude vinylfavoriet dankzij verleidelijke souplesse.

Bij het beluisteren van de Kristin Hersch hit Your Ghost kwam de breekbaarheid van haar stem goed naar voren. Dat is iets waarin deze platenspeler uitblinkt en maakt, dat het emotionele spectrum licht verschuift, van puur indrukwekkend naar meer betrokkenheid. Bij bepaalde sessies zoals deze, kan dat zelfs leiden tot een verhoogd gevoel van intimiteit in de weergave. Dat kreeg extra ondersteuning, in de vorm van een gloedvol klinkende gestreken cello. Bij de samenzang met Michael Stipe konden de verweven zangteksten moeiteloos worden gevolgd, al was de weergave van `s` klanken ietwat benadrukt. In feite gaat de DP-A100 te werk met een hoge mate van sprankelendheid wat de zangarticulatie ten goede komt.

Van de 45 toeren Eric Bibb LP Spirit And The Blues (Opus 3) werd de track In My Fathers House beluisterd. Dat was indrukwekkend. Eric Bibb`s stem klonk opmerkelijk natuurlijk en stond geheel vrij in de ruimte. De samenzang kwam met een mastertape-achtige eerlijkheid en uitgewogenheid naar voren. Individuele stemklanken konden probleemloos worden geïdentificeerd en de zachte handklappen werden als natuurlijke smakken gepresenteerd in plaats van dunne petsen (wat minder goede groefspeurneuzen daar van maken). Eric Bibb`s luide uithalen kregen een behoorlijke zeggingskracht mee, zonder een spoortje stress of verlies van controle. Het gitaarspel kwam zuiver maar relatief slank over. Denon`s opper-DP is bovenal een stemmenkunstenaar; zang komt steeds met een hoge timbrale natuurlijkheid en ongecompliceerde directheid naar voren. Natuurlijk speelt de DL-A100 versie van de DL-103 daarin een niet onbelangrijke rol.

De Audioquest LP Trio Galanterie (18e eeuwse muziek voor luit & strijkers) werd uit het platenmeubel gehaald om de Cassation in C major van Haydn te laten weerklinken. De opnameakoestiek van de Unitarian Santa Barbara kerk kwam prachtig naar voren, met navenante ruimtelijke schaal. Het plukspel op de luit kwam zowel impulsief als elastisch over, terwijl de viool meer werd belicht dan de cello. Bij de residentiële Wilson-Benesh en Linn platenspelers treedt de cello meer op de voorgrond, terwijl met deze Denon direct driver beide strijkinstrumenten vooral veel lucht en openheid meekregen. Dat betekent dat de Britse platenspelers de cello dieper en rijker laten ronken en dat de Denon voor een uitstekende ruimtelijke vrijheid zorgt, inclusief een fraaie dieptestaffeling. Het uitsterven van zelfs de meest subtiele klanken blijft loepzuiver, bij een optimaal opgestelde en afgeregelde DP-A100. De hoogte van de kerk werd hier zelden zo goed overgebracht door een sub-3000 euro bron. De DP-A100 weet goed ruimte te geven aan de weergave, waarbij het geheel tamelijk goed geaard blijft. Dus niet van: strooi maar wat in één of andere hoek. Vrijheid en focus in gelijke mate.

Tijd voor Jazz. Een tijdloze Art Pepper sessie-verzameling op Contemporary, genaamd The Way It Was rolde uit de weergevers. Het onmiskenbare saxspel van Art Pepper kwam lekker ademend over, met rijk vibrato in de uithalen. Even ontspannen als expressief en zo hoort het bij een onvervalste Pepper-sessie. De speels bespeelde trommelvellen kwamen elastisch over en de rim-shots klonken goed, met geloofwaardige klakken. Bassolo`s kwamen keer op keer ritmisch aanstekelijk over, met overtuigende snaar-brommen en knorren, terwijl het pianospel losjes en vloeiend overkwam. Enfin, dergelijke swingende Bop is een plezier om te beluisteren met de DP-A100 als elektromechanische omzetter. Alweer mag vermeld, dat de transparante jubileum-DL-103 daar voor een belangrijk deel debet aan is. De klassieke Nippon Columbia pro-aftaster is namelijk een Jazz vertolker pur sang. Als combo werken de DP-A100 en DL-A100 in goede harmonie met een beschaafde, open presentatie.                       


Conclusie

Deze centennium-Denon is in meerdere opzichten een ware rots in de audiobranding. Dat vertaalt zich in een praktisch onderhoudsvrij loopwerk en een prettige instelbaarheid. Denon levert met de DP-A100 een voorname platenspeler waar de toegewijde consument nog zelf mee uit de voeten kan. Het is een doordacht totaalpakket dat zowel op het mechanische als het klankmatige vlak rust brengt. Vinylisten die graag blijven wisselen en tweaken zullen waarschijnlijk elders zoeken. Dit is dan ook geen plaatproject voor audiohobbyisten maar een kant en klare, edele oplossing voor vinylverzamelaars. De doelgroep voor hoogwaardige, gebruiksvriendelijke platenspelers werd tot nu toe niet zo optimaal bediend als gedurende de jaren `70 en `80. Dit is in feite een semi-professionele platenspeler die meer geschikt is gemaakt voor de huiskamer. Voor de vinylminnende muziekliefhebber die een degelijke, ergonomisch onkritische en onderhoudsarme platenspeler zoekt, zal dit een comfortabel eindstation zijn. Happy Birthday Denon!


Importeur Denon:
Penhold BV
www.lookenlisten.nl
0345-588082

Prijzen:
Denon DPA100: 2499 euro incl. DLA100
Het `losse` element DL-A100:  499 euro

Gebruikte apparatuur:

  • Phonotrappen:
           Heed Questar
           Moth 30 RIAA
  • Platenspelers:
           Linn Sondek LP12/Jelco SA-750D/Synfono Scryptor
           Wilson-Benesh Circle/Origin Live OL1+/Ortofon MC15 Super II
  • Versterker:
           Heed Obelisk SI
  • Weergevers:
           Monitor Audio Studio 2SE
           Harbeth P3ESR
  • Kabels:
           QED Qunex 2
           QED Original
  • Lichtnet:
           Lapp/Popp strip
           Belden IEC
           Kemp HPCIII
           Kemp SNS Plug
           Kemp SR Plug 
MERK

EDITORS' CHOICE