REVIEWQED

Luisteren en conclusie

Kilian Bakker | 08 mei 2008 | QED

Cassandra Wilson`s stem werd gek genoeg meer naar de rechter weergever afgebeeld met de P-MC aan de DAC. Haar zang kreeg meer presence mee en klonk subjectief luider. Bij beide apparaten werd de accordeon met de P-MC losser en groter afgebeeld waardoor hij meer opviel. Het stereobeeld liep wat verder naar achteren door en was niet echt breder geworden maar individuele instrumenten werden beter uitgelicht. De tom-toms die de intro van Ben Harper`s Burn One Down vormen waren voller van toon en hadden meer impact in het laag. De gitaar van Ben Harper klonk soepeler terwijl zijn zang wat scherper werd afgebeeld dan met de Beldens. De rim-shots klonken opmerkelijk strak maar waren vrij prominent aanwezig. Het geheel kreeg een energieke presentatie mee, met een goede controle over het laag waarbij de percussie soms wat te `forward` klonk.



Met de versterker via een P-MC aan de `power` outlet van de MDH strip en het CD-loopwerk plus de DAC (ook via een P-MC) aan twee van de `source` outlets werd de Cassandra Wilson track nogmaals beluisterd. De weergavekwaliteit was duidelijk weer een stapje vooruit gegaan, getuige het ruimtelijker afgebeelde gitaarspel wat op meer verfijnde wijze werd weergegeven. De drums klonken krachtig en liepen weer iets verder door in het laag terwijl de hi-hats luchtiger klonken. De rim-shots kwamen bij beide testtracks met een duidelijkere `klak` van hout op metaal naar voren waardoor de percussie natuurlijker en minder opdringerig overkwam. Haar stem werd nu weer meer naar het midden van het stereobeeld afgebeeld (hoe de kabelwisseling dat perspectief had kunnen verschuiven blijft een mysterie; het fenomeen bleef zich echter bij herhaaldelijk omwisselen voordoen).

Er werden nog vele CD`s uit de platenkast tevoorschijn gehaald om optisch te worden afgetast en steeds vielen twee dingen op; wanneer de QED P-MC kabel en MDH strip als duo werden ingezet viel alles beter op zijn plaats en was de weergave zowel soepel als opvallend energiek, een teken dat de MDH-filters een levendige weergave niet in de weg staan.
 

Conclusie

De mate waarin lichtnetkabels en filters effectief zijn hangt voor een gedeelte af van de (minder goede) kwaliteit van het aangeboden vermogen uit het stopcontact. De conditie van het lichtnet is bij ons redelijk goed en dat maakt de prestaties van de Qonduit producten des te opmerkelijker. De P-MC kabel en MDH verdeler-met-filter zijn voor zowel versterkers als bijvoorbeeld digitale elektronica geschikt door de hoge stroomcapaciteit en meervoudige filtering. QED heeft met deze Qonduit-combo in feite vier lichtnetwensen vervuld: een puristische lichtnetkabel, twee filterniveaus en een hoogwaardige verdeeldoos die dankzij een mooie afwerking zelfs in het zicht kan worden geplaatst. Kudos to QED.




Importeur:

Latham Audio BV, 013 5082411 / www.Latham.nl

Verkoopprijzen:

  • Qonduit 4-outlet MDH: 335 euro (Inclusief 1 P-MC)
  • Qonduit P-MC (1,5 meter): 75 euro

Gebruikte apparatuur:

Bron:       

  • Marantz CD 72II/Microdac

Versterkers:

  • Exposure Super XXV RC & NVA AP-10

Weergevers: 

  • Monitor Audio Studio 2SE & Stirling Broadcast LS 3/5a-V2

Kabels:     

  • QED Qunex 2, Monster M1000, QED Profile 4X4

Lichtnet:   

  • Lapp/Popp strip, Belden IEC, Kemp SNS Plug 

MERK

EDITORS' CHOICE