REVIEWRotel

CD Speler RCD-06

De CD-speler past qua uiterlijk prima bij de RA-05. Een sober uitgevoerde CD-speler die gebouwd is om muziek te maken in plaats van te imponeren met onbelangrijke uiterlijkheden. De speler ziet er goed uit en is voorzien van een redelijk groot en duidelijk display, waarop alle relevante informatie wordt weergegeven. Onder het display zijn zes bedieningsknopjes aangebacht waarmee de basisfuncties zoals start/stop, lade openen/sluiten e.d. kunnen worden uitgevoerd. Minder vaak voorkomende activiteiten, zoals afspelen in willekeurige volgorde en programmering van de volgorde voer je uit via de afstandsbediening.

Aan de achterzijde zijn de noodzakelijke aansluitingen aangebracht. Een euroconnector is voorzien zodat de gebruiker, indien gewenst, een ander netsnoer kan aanbrengen. Uiteraard is een analoge stereo uitgang met cinch bussen aanwezig. Een digitale coaxiale aansluiting maakt het toepassen van een externe DAC (digitaal naar analoog omzetter) mogelijk. Als laatste is een 12V trigger ingang aanwezig. Wordt die verbonden met de 12V triggeruitgang van de versterker, dan kan men beide apparaten in- en uitschakelen middels één druk op een knop van de afstandsbediening.

Voor het omzetten van enen en nullen in een analoge spanning maakt de speler gebruik van een Burr Brown 24-Bit - 96 kHz sampling (=8 maal over-sampling) DAC. De signaal/ruisverhouding is meer dan 100 dB, het dynamisch bereik meer dan 96 dB. De kanaalscheiding bedraagt meer dan 98 dB. Getallen die niet zo heel veel zeggen daar praktisch alle moderne spelers deze waarden wel hebben.

Rotel RA-05 en RCD-06

Aansluiten en luisteren.

De twee compontenten zijn in mijn luisterruimte geplaatst in het Callas- Audio Clamprack. Ieder apparaat kreeg zijn eigen plateau, zoals het hoort natuurlijk. De componenten zijn op de elektrische installatie aangesloten middels Kemp Elektroniks netsnoeren. De analoge verbinding tussen de versterker en CD-speler is gerealiseerd met Kemp Elektroniks interlinks. Als laatste zijn de luidsprekers verbonden met de versterker middels luidspekerkabels met bananenpluggen, eveneens van Kemp Elektroniks. Als luidsprekers zijn mijn Quad 21L tweewegluidsprekers toegepast. De apparatuur heeft eerst een weekje op de achtergrond gespeeld, daarna is intensief geluisterd en zijn aantekeningen gemaakt.

Rotel RA-05 en RCD-06

Bij het bedienen van de versterker viel mij meteen op dat de volumeknop maar een beetje hoeft te worden opengedraaid voor een hoog volume. Als de volumeknop half open staat draai je voor je gevoel al bijna op maximaal vermogen. Het nadeel daarvan is dat je minder nauwkeurig het volume kunt instellen, de stappen zijn groter. Meestal stond de volumeknop in een lage stand (zeg 20% van de mogelijke draaiing), en dan kwam er veel geluid uit de set. Het zou fijn zijn als Rotel de volumeregeling wat zou aanpassen zodat je de maximale slag van de volumeknop kunt gebruiken.

Voor het serieus beoordelen van de geluidskwaliteit is een aantal CD`s met voor mij bekende opnamen beluisterd. Take Five van The Brubeck Quartet klonk lekker helder maar zeker niet scherp. De set liet prima horen dat men ook in de jaren vijftig van de vorige eeuw in staat was om prima geluidsopnames te maken. De saxofoon wordt mooi in de ruimte geplaatst, klink erg plastisch en lijkt echt aanwezig. Belangrijke constatering is dat mijn voeten spontaan op het ritme van de muziek gaan meebewegen. Blijkblaar doet het iets met me... Ook Stimela van Hugh Masekela doet iets met me. Deze prachtige live opname, die ook tijdens de VAD show veel is gedemonstreerd, laat goed horen waartoe de apparatuur in staat is.

Rotel RA-05 en RCD-06

Betrokkenheid en 100% aandacht is wat dit nummer vraagt wanneer het met deze apparatuur wordt afgespeeld. De stem van Hugh (whoewhoe) is mooi in front geplaatst, maar heeft wel een beetje last van sissende s-klanken. Nou heb ik dat wel vaker bij dit nummer gehoord, ook met veel duurdere CD-spelers: de stem is een tikkeltje scherp opgenomen en dat laat de set duidelijk horen. Er wordt dus niets verbloemd. De bas is lekker strak en de trompet klinkt echt als een metalen instrument. Bij het beluisteren van dit nummer ging langzaam maar zeker het volume steeds hoger. Een goed teken. Vergeleken met - voor velen onbetaalbare - high-end apparatuur klinkt het iets minder verfijnd, iets grofkorreliger. De prestaties zijn echter dusdanig dat de prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend is. Van de CD bij het boek Checkpoint Audio is een fragment beluisterd van Morphine - Cure of pain. Een nummer met een zware baslijn die het stuk behoorlijk domineert. Ondanks de zware bas blijft de muziek goed volgbaar. Stem en saxofoon worden mooi warm gepresenteerd. Genieten doe ik en daar gaat het om! Van dezelfde CD wordt The Raven van Rebecca Pidgeon beluisterd. Ook hier valt op dat de stem mooi geplaatst wordt, met een beetje sissende s-klank. Dat ligt in dit geval niet aan de opname, want in de begeleidende tekst bij het nummer wordt juist aangegeven dat “de es-klanken mooi schoon moeten blijven, iets dat vaak fout gaat”. De begeleidende bas blijft echter superstrak en brengt de versterker niet van zijn stuk. Al met al ben ik zeer tevreden over de prestaties van deze set.

Conclusie.

Voor 1.100 euro krijg je van Rotel een prima CD-speler en een geïntegreerde versterker. Goed afgewerkt, geen overbodige fraanje en een uitstekende geluidskwaliteit, zeker gezien de aanschafkosten; de Rotel 06-serie biedt bijzonder veel waar voor het geld. De versterker kan door zijn grote voeding veel stroom leveren waardoor grote dynamieksprongen geen enkel probleem zijn. Een prima geluid met een strakke bas zijn het gevolg. Daarin onderscheidt de Rotel zich wel van de concurrenten, vaak is bij apparatuur van deze prijsklasse de voeding minder zwaar uitgevoerd waardoor de versterker eerder moeite heeft met het weergeven van dynamische muziek op hoog vulumeniveau. Wel mogen er voor mij minder felle leds in, en ook de volumeknop mag wat minder snel reageren. Knoop er goede bekabeling aan en sluit ze aan op goede luidsprekers, dan haal je alles eruit. Vervolgens kan het Grote Genieten gaan beginnen!

Gebruikte apparatuur en accessoires:
Gebruikte apparatuur en accessoires:
Interlink Kemp Elektroniks interlink