REVIEW

Totaal

René van Es | 18 mei 2006

De Nits brengen muziek van een andere orde, waardoor nieuwe dingen opvallen. Zo hangen de leden van de Nits aan de luidsprekers en komen maar weinig vrij. Ferm, diep en indrukwekkend is de bas. Terwijl de luidspreker knap hard staat te spelen blijft de kast resonantievrij en valt de conusuitslag nog mee. Dank aan het transmission line principe. Veel punch in een soepele weergave. Stemmen laten zich probleemloos afzonderlijk beluisteren (iets dat bij Bette Midler minder goed ging). De totale weergave is homogeen, goed gevuld met details en met nadruk neergezet. Hoe harder ik ga spelen des te meer voelen de Nits zich thuis. Geef gerust gas met een GB1. Als ik omgeven door alle muziek geweld aan de luidsprekerkasten voel trillen die nauwelijks. Te danken aan de inwendige poort die de kast stevigheid geeft.

Redelijk hard mag ik ook Vivaldi draaien. Janine Jansen brengt alle jaargetijden langs in een stuwende uitvoering. Veel ruimte voor de solo viool zonder de aandacht te verliezen voor cello, orgel en andere violen die Janine begeleiden, waardoor zuivere muziek ontstaat. De vonk tussen de GB1 en mij springt over en ik waardeer de kleine geweldenaar zeer in mijn ruimte van 2,80 x 4,40 meter. Geen wanklanken in de zachte passages waar met beperkt vermogen de GB1 de aandacht probeert vast te houden. Kernwoorden: beheersing, kracht en soepelheid. Ik vind het jammer dat ik ook met het Combattimento Consort Amsterdam twee luidsprekers blijf horen. Nog wat schuiven helpt wel om het geluid los van de kast te maken maar kan niet alles voorkomen. Ook is het stereobeeld smal en komt maar een klein stukje buiten de luidsprekers zelf. Dat maakt de weergave wel strak en precies. Voor zweverige weergave moet u elders zijn. Het zijn echte monitors al loopt de kast door tot de grond. Monitors om een opname te beoordelen en af te luisteren. Met de juiste hoeveelheid felheid en hardheid. Tevens zacht als het zacht moet zijn. Een kameleon voor geluid. Onzichtbaar en transparant. Dat de GB1 op punten achterblijft ten opzichte van veel duurdere modellen is geen reden hem links te laten liggen. Sterker nog, in zijn prijssegment valt hij positief op. Je kunt niet het onmogelijke verwachten voor 899 euro per stuk.




Totaal

De PMC GB1 is een visueel aantrekkelijke luidspreker met zijn smalle vorm. Nette zaken zijn de stevige bi-wire aansluitingen, de afneembare frontjes die geen lelijke naakte kast achterlaten (aanbevolen die inderdaad weg te laten), de voeten die stevigheid geven en fineer opties om de GB1 aan te passen aan uw interieur. Het geluid is bovenmodaal goed. Stevig, snel, transparant en detailrijk. Het is een echte monitor die inzicht geeft in de opname en langs die weg af en toe genadeloos afrekent met waardeloze studio technici. De GB1 vraagt om energie en voelt zich het lekkerste als het een keer hard mag. Mijn vM MA240 kwam nooit adem te kort waardoor gas geven binnen het bereik kwam.

PMC GB1

Speel je zacht dan heeft de GB1 wat meer moeite om de aandacht van de luisteraar vast te houden. Eveneens een eigenschap die verwant is aan de studio. Dat de weergave direct is vraagt enige gewenning van de luisteraar, gewenning die binnen een paar CD’s is bereikt en de stap naar een minder goed positionerende luidspreker lastig maakt. De GB1, die eigenlijk een grote DB1+ is, is in staat tot dieper laag dan de kleinere broer en heeft geen stands nodig. Dat kan een voordeel zijn en het spaart geld. Plaatsing is nauwelijks anders t.o.v. de DB1+, misschien zelfs iets gemakkelijker. Al met al is de GB1 een aantrekkelijke kandidaat voor een snelle en stevige versterker met de nodige potentie. Het eindresultaat is afhankelijk van de muziek sexy, indrukwekkend en/of stoer.


Reactie van de fabrikant
In de persoon van Maurice Patist reageerde PMC op bovenstaande recensie van Rene van Es:
Ik (Maurice Patist van PMC, red.) heb de recensie met veel aandacht gelezen, aangezien ik tegelijkertijd eenzelfde recensie van de editor van "Sensible Sound" (Karl Nehring) voor mij had liggen. Wat mij opvalt tussen de twee recensies is dat Rene van Es praat over een "hotspot" en "Ook is het stereobeeld smal en komt maar een klein stukje buiten de luidsprekers zelf. (ik weet niet of dat aan de opname lag of aan de positionering van de speakers en de ruimte?) Karl Nehring praat over een subliem soundtage waarin de speakers volledig verdwijnen; `Another aspect I grew to really enjoy is that the GB1`s completely dissapeared in the room. Very often I would look directly at the speakers and focus on them and still could not discern the sound coming directly from them. Now that is a holographic presentation!"

Een ander punt is waarin jij stelt dat :" Speel je zacht dan heeft de GB1 wat meer moeite om de aandacht van de luisteraar vast te houden.", waar Karl zegt; "One of these speaker`s greatest strenghts is in lowlevel detail. This is an area where I reall found myself enjoying the GB1`s. Where many speakers require high sound pressure levels to give you the nuamces of the recording and to bring out the really low bits and pieces, the GB1`s gave them to you at all but whisper quiet volume levels"

Als ik dan kijk naar andere recensies (en natuurlijk onze eigen ervaring) zijn dat dan ook de sterke punten van de GB1.

Maurice Patist
Head of Sales
PMC USA


Prijs:
PMC GB1 899 euro per stuk


Fabrikant:
PMC Limited levert rechtstreeks aan Nederlandse dealers
Email: sales@promonitor.co.uk
Web: www.pmc-speakers.com

Gebruikte Hardware: 

Digitaal:

  • Marantz CD63SE CD speler met Trichord Clock 2 modificatie
  • Musical Fidelity X-DAC V3 d/a converter met zwaardere voeding

Versterking:

  • Van Medevoort MA240 geïntegreerde versterker

Luidsprekers:

  • PMC GB1

Stroomvoorziening:

  • Netsnoeren: Supra LoRad (DIY)
  • Netspanning: Supra MD-06 EU Mk II verdeelblok

Kabels en accessoires:

  • Interlinks analoog: Chord Company Chameleon Silver Plus
  • Interlinks digital: Canare Digiflex II Gold
  • LS-kabels: Chord Company Odyssey 4
  • Meubel: Ikea Oppli
  • LS-stands: Alphason Aragon AG60-s
  • Overig: Millennium CD-mat

EDITORS' CHOICE