REVIEWGrado

Graham Slee Solo


Kilian Bakker | 21 februari 2007 | Grado

Graham Slee Projects (GSP) is een relatief onbekende Britse fabrikant (althans, in Nederland) die desondanks al aardig wat jaren bezig is met het produceren van nuchtere no-nonsense weergave-apparatuur. Dit kleine, specialistische bedrijfje is vernoemd naar de oprichter die ook de ontwerper en bouwer van alle GSP producten is. Dergelijke Britse `Cottage Industry`
bedrijfjes zijn aan het uitsterven wat heel jammer is, want de écht bijzondere en vernieuwende producten worden altijd door karakteristieke en eigenzinnige figuren gemaakt en daar kan de specialistische audiowereld eigenlijk niet zonder. Graham Slee is zo`n man en om een voorbeeld van zijn eigenzinnigheid te geven; zijn motto is: "I don`t make Hi-Fi". Juist. Zijn uitleg daarover: "...by simply not concentrating on Hi-Fi we produce Supreme Fidelity equipment". Kijk, dat bedoel ik. GSP maakt maar liefst 8 (!) MM-Phonovoorversterkers (in enkele gevallen gaat het om verschillende versies van één model), een MC-Phonovoorversterker, een MC Step-Up en een hoofdtelefoonversterker genaamd Solo die in drie versies wordt geleverd. Voor deze recensie werd er gekozen voor de Solo MC/PSU 1 (MC staat overigens voor Monitor Class), de middelste versie die wordt geleverd met de betere PSU-1 voeding. De Grado GS 1000 moest natuurlijk aan een gelijkwaardige versterker worden beoordeeld.



Het Solo-basismodel, genaamd `Intro` kan naar dit niveau worden opgewaardeerd door de aanschaf van een losse PSU-1. De Solo werd al weer wat jaartjes geleden geïntroduceerd en heeft ondertussen ten minste drie opwaarderingen meegekregen van zijn makers. De huidige versie is niet alleen op technisch vlak een verbeterde versie maar oogt ook stijlvoller dan de oer-Solo. De Solo en de PSU-1 waren keurig verpakt in aparte dozen waar ook (Spartaanse) handleidingen in zaten. Op het front van de Solo bevindt zich links van de prettig aanvoelende volumeregelaar een 6,35 mm Jack aansluiting en aan de rechter kant is een kleine drie-standen `toggle` schakelaar aangebracht. Daarmee kan men kiezen tussen de twee lijningangen of een Mute-stand. Die twee lijningangen zouden van pas komen wanneer iemand een klein systeem rond een hoofdtelefoon zou willen bouwen of in een situatie waarbij er naast een verbinding met de hoofdinstallatie (bijvoorbeeld via de Tape-out van een versterker) nog een extern apparaat zou worden aangesloten.

Heel handig, en dat bleek de Mute-functie ook te zijn. Aan de achterzijde bevinden zich twee sets vergulde Cinchbussen en een kleine coaxiale voedingsaansluiting voor de 24 Volt gelijkspanning die van de PSU-1 komt. De blank geanodiseerde aluminium behuizing is van een goede kwaliteit `screen-printing` voorzien zodat het geheel er verzorgd uitziet. De PSU-1 is in een zwarte kunststof behuizing aangebracht die van een tweepolige lichtnetaansluiting is voorzien (aan de andere zijde is een redelijk lang tweelingsnoer gemonteerd). Het circuit van de Solo is tamelijk breedbandig met een bereik van 12 Hertz tot maar liefst 150 kiloHertz. De ingangsgevoeligheid van 346 mV is goed bruikbaar met de meeste lijnbronnen of Tape-uitgangen. De Solo is compact uitgevoerd en meet slechts 5 bij 10,7 bij 18,5 centimeter (H X B X D).

EDITORS' CHOICE