In de kleine ruimte genieten beide versterkers van het voordeel van een BIS in de stroomvoorziening, zelfs al is het stopcontact niet geaard. Ik citeer mijzelf uit een recensie van de NAD C352 versterker als ik schrijf: “Als ik een Kemp Balanced Isolator Source gebruik in de stroomvoorziening van de set verandert de klank van de versterker van koel naar een meer levendig en zachter karakter. De weergave is ronder met nog meer openheid en gemak. De C352 heeft duidelijk baat bij een schone netstroom, zoals vrijwel alle apparaten, alleen staat de prijs niet meer in verhouding. De C352 kost 599 euro, de BIS 995 euro. In de totaalprijs van de set valt het wel mee, maar persoonlijk zou ik dan eerst uitwijken naar een duurdere versterker. Winst is er naast het lievere karakter ook te vinden in meer rust in de weergave en het wordt nog gemakkelijker details waar te nemen. Met andere woorden: met schone stroom legt u de potente van de C352 pas echt bloot.” Hetzelfde geldt voor de Van Medevoort MA240 die weliswaar via Klasse D circuits vermogen levert maar werkt met een conventionele voeding. De gehele set profiteert uiteraard mee van schone stroom, niet alleen de versterkers. De BIS is bedoeld om de gehele set te voeden en niet gedeeltelijk. Winst is winst. Kijk daarom liever naar de totaalprijs van de set, vanaf 1000 euro versterkers, zoals de MA240, is het investeren in een BIS het overwegen zeker waard
In de huiskamer staat een Atoll set te spelen, eerst zonder de BIS, daarna met en dan weer zonder. Atoll Electronique is niet helemaal blij met dit Kemp product terwijl toepassing van een Powersource met Atoll juist wel een positieve invloed heeft op het geluid. De BIS maakt de Atoll’s eerder levenloos en begrenst de dynamiek. Het bewijs dat netspanningproducten niet altijd voordeel bieden. Daarom snel naar de Marsh die eerder al weken speelde met de BIS. Marsh Sound Design, is al vaker gebleken, is gevoelig voor schone stroom en goede netsnoeren. Vandaar de keuze voor Crystal Cable Power Reference als vaste kabel. Ook nu zijn de verschillen groot als ik wel of niet de BIS opneem voor de Powersource. In tegenstelling tot de Atoll set maakt dit mij helemaal gelukkig. Wat ik aan de hand van muziekvoorbeelden onder woorden probeer te brengen. “Girl talk” van Holly Cole is een starter die met de BIS schoner en doorzichtiger is geworden. Verstaanbaarheid van de stem neemt toe omdat Cole verder naar voren plaatst en de band verder naar achteren. De BIS plaatst het geluid ook wat hoger en daardoor natuurlijker. Het ritmegevoel is makkelijker vast te houden en door de meer dynamische en schone weergave lijkt het sneller en pittiger te zijn. De laagweergave tenslotte ziet kans nog wat op te frissen en steviger te zijn in kwaliteit, niet in kwantiteit. Ook Stacey Kent profiteert van de hogere plaatsing. Haar stem die mij zoveel plezier brengt komt los van de achtergrond en is verfijnder. De saxofoon van haar echtgenoot krijgt meer de ruimte en waaiert over de band uit. Ritme, levendigheid en verfrissing. Niet in overdreven mate, maar wel de topping vormend bovenop een uitgewogen set.
Een lezeres van deze site maakte mij opmerkzaam op fado zangeres Mariza (dank Bibi voor de tip!). Haar debuut CD “Fado Em Mim” is binnen de kortste keren mijn meest gedraaide CD van de afgelopen tijd geworden. Niet dat ik één woord Portugees versta, maar Mariza weet de boodschap over te brengen. De uitstekende geluidkwaliteit en bonus CD met live opnames maken dit een absolute aanrader. Ook al houd je niet van fado, vast wel van fado gezongen door Mariza. Misschien omdat ik het niet versta ervaar ik de stem als een solo instrument en komen juist de nuances, die de BIS biedt, beter naar voren. Het geheel is nog net wat pakkender en sprankelender. Er is vaak gebruik gemaakt van gitaar en stem waardoor de achtergrond meer opvalt. De BIS maakt de achtergrond stiller. Alsof het verkeer buiten stopt en de wind gaat liggen. Waar instrumenten samen spelen hebben ze individueel meer de ruimte en sterven aangehouden tonen langzamer uit. Van fado naar jazz. Rachelle Ferrell uiteraard als eerste. Opvallend is de afname van de ongewenste druk in het laag wat een lossere en prettiger weergave tot gevolg heeft. Door de stille achtergrond hebben drums nog meer impact dan normaal met de CD haalbaar is. Pianospel neemt toe in intensiteit wat de aandacht meer en meer vast weet te houden. Middengebied en hoge tonen komen meer uit de verf, het publiek schuift op prettige wijze wat verder van het podium af. Dan nog wat audiofiel geneuzel met Patricia Barber. Haar vertolking van “A taste of honey” laat alles nog eens horen wat ik eerder noteerde. Snelheid, rust, dynamiek toename, voordeel voor elk instrument en minder stress wat langer luisteren mogelijk maakt. Misschien is stressafname wel de meest correcte term voor de inzet van een Balanced Isolator Source.
The man, the machine
Ron Kemp weet donders goed waar hij over praat op netspanninggebied. Hij gaat niet over één nacht ijs en zet uitontwikkelde producten op de markt (via Analogue Audio Products in Nieuwegein) of installeert ze voor u. Ron Kemp biedt bijna 100% zeker oplossingen om vervuilde netspanning zo schoon te maken dat de gehele set profiteert, getuige de weergave winst met NAD en Van Medevoort, maar nog meer de winst die haalbaar is in een kostbaarder opstelling waarvan je altijd denkt dat het nu wel af is. Een paar jaar staat de Powersource van Kemp er al en het verbaast me dat een “scheidingstrafo” nog zoveel kan toevoegen. Of af kan trekken, want eigenlijk is hetgeen de Balanced Isolator Source doet het verwijderen van storende elementen in de stroomvoorziening. Vooral het elimineren van gelijkspanning is op een lichtnet als het mijne, met het Westland om de hoek, een ware noodzaak. Al lijkt uw set de kalmte zelf, onderhuidse stress maakt muziek beluisteren op den duur vermoeiend. Een BIS voorkomt vermoeidheid en geeft bovendien meer informatie vrij dan u dacht binnen handbereik te hebben. Maar wel eerst thuis proberen. Ik vind de Balanced Isolator Source verslavend en ik hoop dat Ron hem vergeet op te halen. Ik ben al weer vergeten dat hij in de keten is opgenomen.
Prijs:
Balanced Isolator Source kost 995 euro compleet met een 1,5 meter Hi Power Cord aansluitsnoer voorzien van een 20A eurostekker. Meerprijs voor een KE Power Cord Plus aansluitkabel van 1,5 meter is 195 euro.
Distributeur:
Analogue Audio Products
Barteldsgaarde 7
3436 RK Nieuwegein
Telefoon +31 (0)30-6044342
Fax +31 (0)30-2383572
Email analogue@planet.nl
Web www.analogueaudio.com
Fabrikant:
Kemp Elektroniks
Web www.kempelektroniks.nl
Gebruikte Hardware: Analoog:
Digitaal:
Radio:
Versterking:
Luidsprekers:
Kabels en accessoires:
Meubels:
Overig:
|