De X Ray V3 is niet alleen een uiterlijk aangepaste versie van het vorige model maar beschikt nu ook over upsampling tot 24 bit/96kHz, een nog verder geperfectioneerde voeding en een fraai LCD display. De X Ray is voorzien van een optische en coaxiale digitale uitgang, een set hoogwaardige analoge cinch aansluitingen en ook hier een afneembaar netsnoer. De interne DAC is een 24 bit Delta-Sigma (Bitstream) converter in Dual differential mode en werkt met 8x oversampling. De drive wordt ingekocht bij Philips. Belangrijk is dat Musical Fidelity erg veel heeft gedaan om jitter tegen te gaan wat resulteert in een overall jitter getal kleiner dan 170 pS. Ook belangrijk en te vaak vergeten bij goedkope spelers is die lineariteit die kleiner is dan 0.2dB tot -90dB. De zachtste muziekpassages blijven goed weer te geven. Output is met 2.14 Volt bij 1 kHz slecht aangepast aan de gevoeligheid van de versterker, maar de gehele audio industrie maakt zich daar schuldig aan. De speler weegt 5 kilo als hij uit de doos is.
Aansluiten
Normaal gesproken moeten apparaten uit mijn referentieset het veld ruimen om de recensie apparatuur de vrijgekomen plaats in te laten nemen. Deze keer wil ik het eens anders aanpakken en heb besloten de Musical Fidelity set helemaal apart op te stellen in mijn wandmeubel. Gezien de afmetingen van de apparaten is dit geen enkel probleem. Naast de beide Musical Fidelity apparaten heeft Viertron een set bi-wire luidsprekerkabels en een interlink van het merk Ecosse meegegeven om de noodzakelijke aansluitingen te maken. De types zijn respectievelijk de CS4.2 met een prijskaartje van ongeveer 200 euro voor een geconfectioneerde set van 2x3 meter. En een Diva interlink met een prijs van 175 euro voor een stereoset van 2 x 80 cm. Dit zijn prijzen die volledig in verhouding zijn met de prijs van de versterker en CD-speler en naar alle waarschijnlijkheid zal deze combinatie vaak verkocht gaan worden. Vast gegeven bij het beluisteren van de set zijn mijn eigen Spendor S3 monitor speakers. De Klipsch subwoofer stond tijdelijk buiten spel, de S3’tjes mochten het deze keer alleen opknappen. Ongeveer twee uur voor elke luistersessie werden de Siltech New York luidsprekerkabels losgemaakt van de speakers en vervangen door de Ecosse kabels. Vervolgens stroom op de versterker en CD-speler, CD in de lade en op repeat warmdraaien bij een gemiddeld volume. Deze procedure werd consequent gevolgd om de set de kans te geven optimaal te presteren.
Luisteren
De eerste CD die beluisterd wordt is er één van Liesbeth List, daarop vertolkt ze liedjes van Frank Boeijen. Waar de vaak gevoelige en diepzinnige teksten gezongen door Frank Boeijen zelf over het algemeen bijzonder moeilijk verstaanbaar zijn laat Liesbeth geen lettergreep onbegrepen. Sommige van u zullen deze uitvoeringen te geschoold vinden klinken maar mij weet ze elke keer weer te raken. Zo ook wanneer de Musical Fidelity set de weergave verzorgt. Het nummer "De aanhouder wint" laat niet alleen een fraaie plaatsing in breedte en diepte horen maar ook in de hoogte. De stem van Liesbeth staat mooi los in de ruimte, duidelijk ver van de snaredrum op de achtergrond. Ook zonder de normaal gebruikte Klipsch subwoofer is er voldoende druk in het laag, het gaat alleen iets minder diep. Wat het meest opvalt is het gemak en de muzikaliteit waarmee de CD’s weergegeven worden. De volgende schijf die in de lade van de X Ray verdwijnt, is een verzamelaar van Frankie Goes to Hollywood met daarop de klassieker "The Power of Love". De hoogweergave klinkt heel transparant en open en alles lijkt heel smooth en gemakkelijk uit de speakers te rollen. De stem van Holly Johnson zou iets venijniger mogen zijn. Een andere overbekende track is: "Welcome to the Pleasuredome", hierin zit een baslijn die gespeeld wordt op trommels. De Musical Fidelity set weet hier goed raad mee en laat de trommels strak en doortekend klinken en het gaat ook nog eens mooi diep. Er is veel detail hoorbaar en het snarenspel van de gitaren klinkt bijzonder natuurlijk. Een CD die gemaakt lijkt te zijn om middels de Musical Fidelity afgespeeld te worden is de "Buena Vista Social Club". De sfeer van de relaxte Cubaanse muziek wordt probleemloos overgebracht, al snel waan ik me in de opnamestudio en is het onmogelijk stil te blijven zitten op de bank. Het geheel klinkt ruimtelijk en alle instrumenten hebben duidelijk hun eigen plek in het grote geheel. Een extra dimensie wordt toegevoegd door het extreem warme zomerweer ten tijde van de recensie. Het is broeierig en het zweet loopt van mijn rug, snel naar de koelkast voor een biertje om wat af te koelen.