REVIEW

Siltech Mxt Professional New York interconnect

René van Es | 25 juli 2002 |

Ervaringen

Ik heb de New York in vele opstellingen gebruikt in de afgelopen maanden. Voornamelijk aan spelers als de NAD C541i, Marantz DV4200 en mijn eigen cd speler, daarnaast aan phono voorversterkers van Clearaudio en Transrotor en tussen voor-eind combinaties. Ter vergelijk waren kabels aanwezig van Van den Hul (The First, First Ultimate en Source Hybrid), Taf (Next 1 en 2), Linn (Analogue), Puresonic (8010A) en Siltech (SQ-28G3). Het meeste heb ik gewisseld tussen de beide Siltech kabels, juist om die te kunnen vergelijken. Opvallend was telkens de neutraliteit van de New York en de transparantie. Waar de SQ-28G3 nog wel eens te helder kon zijn, was de New York aanmerkelijk rustiger. De DV4200 profiteerde daar bijvoorbeeld ruim van. Het scherpe randje dat te voorschijn te halen is met een te heldere kabel slijt er van af met de New York. De beste ervaring is voor mij de combinatie met platenspelers geweest en daar ontdekte ik het snelste de ware aard van deze interconnect. Ik zal de laatste zijn die beweert dat een kabel op lijn niveau niet uitmaakt, maar door de hogere spanningen is er al minder kans op brom. Ander punt is dat geleidend materiaal een drempelspanning kent waarbij het geleidend wordt. Voor koper is die drempel hoger dan voor zilver of goud. De milli- en microvolts van pick up elementen vragen alleen al om die twee redenen nog meer aandacht in signaaloverdracht.

Mijn draaitafel is een Pro-ject Perspective, met Pro-ject 9 arm en een Highphonic MC-A300 mc element. Het element is een van de beste in zijn soort als het gaat om het kritische middengebied en het hoog. Het laag is aan de rustige kant en zou wat meer kracht mogen hebben. Het is wel robuust en transparant. Noch aan de arm, noch aan de speler is getweaked. Normaliter gebruik ik een Clearaudio Balance phono voorversterker, maar tijdelijk is ook en Transrotor beschikbaar. Van de Pro-ject ga ik met een Linn Analogue kabel naar de phono amp en vandaar uit naar de voorversterker met Van den Hul The Source Hybrid. Het fijne van de Perspective is, dat de armbedrading eindigt in een box aan de onderzijde van de platenspeler en uitkomt op twee cinch stekers. Hier kun je dus je eigen kabels gebruiken. Nadeel is dat dit uiteraard weer extra geld kost. Pro-ject levert zelf een snoertje mee dat het beste in een diepe la kan verdwijnen. Ik ben al enige tijd niet geheel tevreden over het geluid van deze set. De oorzaak zoek ik in de combinatie Highphonic / Clearaudio. Beide hebben een zeer heldere klank. Door elkaar in die eigenschap ook nog eens te versterken wordt het resultaat te hard en te analytisch. Mogelijk is het element met 800 Ohm ook te hoog afgesloten. Helaas bestaat Highphonic niet meer, dus daar kan ik geen informatie over krijgen. En de Clearaudio Basic laat zich niet middels switches instellen op andere waardes. Omdat een andere phono amp in eerste instantie niet ter beschikking stond, ben aan de slag gegaan met kabels. Eerst de Linn vervangen door de SQ-28G3. Dat maakte de ellende nog groter. Het hoog was nog overheersender en ruim tegen schreeuwerig aan. Niet mooi.


EDITORS' CHOICE