Cambridge D500 SE

Rene Smit | 12 juli 2002 | Cambridge Audio

Testopstelling

Na een aantal dagen inspelen, de bovenzijde van de kap is zelfs voorzien van een sticker welke adviseert de speler minimaal 36 uur te laten inspelen voor een optimaal geluid, werd de speler aangesloten via de Siltech ST18G3 interlink op de Naim Nait3 voorversterker. De gebruikte speakers waren zowel mijn eigen Monitor Audio Studio 2se als de Spendor S3 monitors en de Klipsch KSW10 subwoofer. Alles bij elkaar niet echt een set die je combineert met een cd-speler uit deze prijsklasse maar wel kan laten horen waartoe deze speler in staat is.
Als referentie diende mijn eigen Tjoeb SQ buizen cd-speler die met zijn aanschafprijs van rond 700 Euro ongeveer het dubbele kost van deze Cambridge speler.

Muziek

Voor de uiteindelijke beoordeling van de Cambridge speler heb ik een aantal bekende cd’s uitgezocht waaronder Am I not your girl van Sinead O’Conner, een lastige cd die op een mindere set de S en T klanken van Sinead’s stem erg kan aanzetten waardoor deze erg onaangenaam kan klinken. Marc Cohn met de gelijknamige cd, het nummer Walking in Memphis laat een fraai opgenomen piano horen met heel veel impact mits de weergave keten hiertoe in staat is. Verder werd nog geluisterd naar Circle of One van Oleta Adams, Phil Collins’ But Seriously en Greatest Hits van Simply Red.

Test

Hoewel het qua prijs geen eerlijke vergelijking is wil ik toch proberen aan de hand van de verschillen tussen de Cambridge D500se en de Tjoeb SQ een indicatie te geven van de kwaliteiten van de Cambridge speler.

Op de track Walking in Memphis van Marc Cohn mist de piano weergegeven via de Cambridge iets aan body en impact wel is een fraai transparant hoog te horen en is er een fraaie overgang tussen het uitsterven van de piano en het overnemen door de stem van Marc. De immer moeilijke stem van Sinead O’Conner wordt niet voorzien van een lelijk scherp randje rond de s en t klanken en blijft maar net onder het nivo van de Tjoeb Er wordt een fraaie brede en diepe soundstage opgebouwd en er is veel onderscheid te horen tussen de diverse blaasinstrumenten. De track Get Here van de cd Circle of One gezongen door Oleta Adams geeft dezelfde resultaten als geconstateerd op eerdere cd’s, een mooi breed en diep stereobeeld een fraai geplaatste stem en een fractie minder impact en karakter van de piano. Een heel dynamisch nummer is Money’s to tight to mention van Simply Red en de Cambridge zet hier zijn beste beentje voor, behoorlijk wat drive in het laag en lekker dynamisch. Beluisterd via de Tjoeb groeit de stem van Mick Hucknal en komen individuele instrumenten nog iets beter naar voren. Saturday night and Sunday morning van Phil Collins, tevens de tune van het programma Barend en van Dorp, is een track waarop blazers, drums, bekkens, handklappen en een beatring te horen zijn als een zeer swingende combinatie via de Cambridge net een fractie minder verfijnd en ruimtelijk maar wel heerlijk muzikaal.

MERK

EDITORS' CHOICE