REVIEWMagico

Pagina 2: klank en conclusie

Werner Ero | 20 augustus 2017 | Fotografie Fabrikant | Magico | Importeur: Sound & Colors - Very Fine Solutions
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 05 april 2017

Luisteren

Er kunnen nog zoveel achtergronden, ontwerpfilosofieën, of exotische materialen in een ontwerp worden toegepast. Het enige waar het uiteindelijk om draait zijn de gehoormatige prestaties. Om het model gedegen aan de tand te voelen stelt high-end winkel Rhapsody uit Hilversum een volledig ingespeeld paar in de opvallend fraaie geanodiseerde ‘Rose’ kleur beschikbaar. Feitelijk zou niets een gemakkelijk verlopende beoordeling in de weg moeten staan. Door eerdere ervaringen met de originele S1, is de ideale opstelling in mijn luisterruimte wederom snel gevonden en maakt mijn referentie Zanden 6000 buizenversterker zich op voor een mooi adequate aansturing.

Als eerste kennismaking met dit nieuwe model verdwijnt de cd van zangeres Karin Bloemen en pianist Cor Bakker ‘Het zou toch moeten bestaan’ (Turtle Records TRSA0014) in het North Star Design 192 mk II cd loopwerk. “Waaat? Nederlandstalige muziek op zo’n systeem?” Jazeker, waarom niet? Zeker als de muziek zo prachtig stemmig, diepgaand en integer wordt vertolkt als door dit befaamde tweetal. En als de opname en registratie is gedaan door grote (Nederlandse) namen als Marnix Bustra, Harry van Dalen, Michael van Polen, Fir Suidema en Bert van der Wolf. Het eindresultaat liegt er dan ook niet om en nummers als bijvoorbeeld Wat voorbij is en Het Dorp gaan diep onder de huid. Wat meteen opvalt is de bijna totaal andere interpretatie van de S1 mk II ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe versie is veel verfijnder, meer filigraan, meer transparant en zet deze artiesten nog mooier op het holografisch gepresenteerde podium wat ze verdienen. In basis klinkt het nieuwe model misschien wat minder vol en rijk met een lichtere en sneller touche, maar is daardoor wel meer in lijn met de andere nieuwe Magico modellen.

Van een geheel andere orde is het album Elixir van percussioniste Marilyn Mazur (ECM 1962). Deze cd gebruik ik wel vaker als ik echt diep in de eigenschappen van een bepaald product wil duiken en dat is niet zonder reden. Want naast een afwijkende en meer neutrale tonale balans dan veel andere ECM opnamen, is Elixir ook ultra dynamisch en qua energie zeer geconcentreerd. Bij alle nummers wordt de ritmische basis gevormd door Marilyn en zorgt saxofonist Jan Garbarek voor de verdere kleur en aankleding. Hierbij gebruikmakend van zijn bekende tenor en sopraan saxofoons en een heel scala aan verschillende fluiten. Voor al diegenen die vooral gewend zijn aan easy listening jazz en gemakkelijk in het gehoor liggende popmuziek, komt een productie als Elixir denk ik nogal abstract en vooral confronterend over. De nieuwe S1 mk II laat dit verschil nog meer dan zijn voorganger horen en vooral beleven. Want waar veel andere zelfs topweergevers dit met veel bovenharmonischen en transienten gelardeerde klanklandschap toch in bepaalde mate afvlakken en soms zelfs ‘grijs’ maken, neemt deze nieuwe Magico mij mee naar een prachtig contrasterend klankavontuur. Een panorama wat loopt van het mystieke Clear tot het drijvende Dunun Song, het super subtiele Bell-Painting en muzikaal eindigt bij het extreem dynamische Talking Wind. Voor mij maakt dit typerende onderscheid ook deel van het brede scala aan eigenschappen waarmee een werkelijk topproduct zich van de grote massa kan onderscheiden.

De juiste partnering

Wanneer ik in ronde twee de prachtige Zanden vervang om te onderzoeken wat nog krachtiger opererende versterkers aan de S1 mk II voor klanken kunnen ontlokken, wordt meteen een aantal dingen heel duidelijk. Met behulp van een Pass Labs XP20 voor- met X250.8 stereo eindversterker, een Accuphase C2120 voor- met A47 eindversterker en als klap op de vuurpijl CH Precision C1 voor- met A1 mono eindversterkers, verschuiven zoals verwacht de parameters van deze luidsprekers. Daarbij is ieder merk met al zijn inherente eigenschappen indrukwekkend goed waarneembaar en wordt al snel duidelijk dat de S1 mk II mede door de duidelijk meer open en transparanter inslag en de wat lichtvoetigere tonale balans, zich het beste thuis voelt bij versterkers en bronnen die een wat ronder en verzadigd karakter hebben. Dit gecombineerd met een gezonde dosis aan schoon en stabiel vermogen, laat het systeem dan al snel vol overtuiging spelen.

De S1 mk II gaat daarbij net als zijn voorganger zowel goed met (stabiele) buizenversterkers als hoogwaardige transistorversterkers, als maar aan bovenstaande criteria wordt voldaan. Als u van luid afspelen van breedbandige dynamische muziek houdt, zijn solid state versterkers in dit geval de meer aangewezen partners. Houdt u echter meer van de typische buiseigenschappen zoals realisme, emotieoverdracht, 3D ruimtebeleving en natuurlijke expressie en omlijning, dan zijn de krachtiger buisontwerpen beter passend.

Als ik één  laatste verbeterpunt bewust uit wil lichten, dan is dat de substantiële vooruitgang bij de totaalintegratie van laag, midden en hoog. Waar de originele S1 in bepaalde gevallen in het lagere middengebied soms nog een ietwat ‘mellow’ signatuur kan laten horen, is daar bij de nieuweling niets meer van te bespeuren. Zeker bij de werkelijk prachtig intense cello werken van Domenica Gabrielli genaamd La Nascita del Violoncello (Agogique AGO 001), zijn deze forse verbeteringen heel goed waarneembaar. Deze overigens zeer natuurlijk geregistreerde cd uit 2011 laat heel veel van de ziel wat cellospel zo mooi kan maken horen. Toch kan het ook een draak van een opname zijn als de keten en luidsprekers niet in staat blijken voldoende accuraat te zijn. Gelukkig niets daarvan bij de S1 mk II, die het instrument bij keuze van de juiste versterker/bron combinatie in al zijn oorspronkelijke glorie kan laten schitteren. Vooral alle inspanningen om een werkelijk resonantiearm luidsprekersysteem te bouwen, betaalt zich hier ten volle uit door een mooie, natuurlijke en vooral zeer ongekleurde weergave neer te zetten.

Conclusie

Een aanzienlijk duurder luidsprekersysteem met precies dezelfde afmetingen en ogenschijnlijk ook nog dezelfde specificaties als zijn voorganger is nu niet bepaald iets waarbij u als consument doorgaans van enthousiasme op de banken gaat staan. Hoewel ik na het zelf hebben kunnen ervaren een heel eind mee kan gaan met het hoe en waarom van deze prijsverhoging, drukt het deze verder indrukwekkend goede luidspreker toch helaas een beetje uit koers van zijn favorieten rol als high end publiekslieveling. Vooral als je al druk voor zijn voorganger aan het sparen was, kan een meerprijs van €7.000,- als een brug te ver worden ervaren.

Toch wil (en kan) ik buiten dit aspect verder niet anders dan bijzonder enthousiast zijn over deze relatief kleine luidspreker met zijn grote prestaties. Want of u nu van klassiek, jazz, rock of house houdt, deze informatieve representanten verwerken het allemaal met de grootst mogelijk zorg, transparantie en accuratesse. Zorg echter wel voor een zeer goede bron en een bovengemiddeld goede en vooral stabiele en krachtige versterker. Want hoewel zeker niet genadeloos, zijn deze nieuwelingen nog aanmerkelijk informatiever over de aangesloten keten dan hun voorganger.

Last but not least draagt ook deze nieuwe Magico S1 mk II wederom het trotse vaandel van grensverleggende vernieuwer ten volle uit. Daarmee zorgt deze eigenzinnige Amerikaanse onderneming niet alleen opnieuw voor iets echt bijzonders, maar draagt het ook opnieuw zijn zo belangrijke steen bij op de met hindernissen bezaaide weg van echte werkelijkheidsweergave.

Prijs

Magico S1 mk II: € 23.990,- per paar

MERK





EDITORS' CHOICE