Pagina 2: leven voor muziek

Jamie Biesemans | 29 november 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 23 november 2016

Shows om van te snoepen

Eén van de aspecten die Alpha High End voor ons apart zet van veel andere winkels, is net die combinatie van authentieke sfeer en het gevoel dat je in een soort grot van Alibaba qua beeld en geluid bent beland. Passie en muziek staan eerst, zo voelt het. Het is ook in die geest dat Alpha High End in de Brasschaat-winkel regelmatig zijn Cost no object-shows organiseert.

De winkel in Brasschaat is ideaal voor de drukbezochte shows, gelegen aan een centrale baan en met heel wat parkeermogelijkheden. Vanwege de locatie niet ver van de grens komen er even goed Belgen uit de ruime omgeving van Antwerpen als Nederlanders van net over de grens over de vloer.  Het is een opvallend brede winkel, met een paar grotere luisterruimtes en een aantal kleinere die recent akoestisch onder handen zijn genomen. Dat laatste merk je ook goed bij demo’s.

Bij een ‘Cost no object’-shows wordt altijd één merk (of combinatie van merken) centraal wordt gezet, samen met een centrale gast. Eerder dit jaar waren er al shows rond de KEF Reference-reeks met KEF-ambassadeur Johan Coorg, Audio Research-speakers met ontwerper Brandon Lauer en een show rond Vivid Audio, het project van legendarische ex-Bowers & Wilkins ontwerper Laurence Dickie. Nog recenter organiseerden Sammy en Chris ‘Water L’eau’ – een kwinkslag verwijzend naar het historische treffen tussen Napoleon en Wellington in Waterloo. Maar in plaats van een veldslag tussen Fransen en Britten werd het een huwelijk tussen Devialet en Bowers & Wilkins. Geinig allemaal en gewoon fun, wat ook typerend is voor de zaak.

Zoals de Cost no object-naam al aangeeft, worden op de shows vooral high-end producten in de kijker gezet. Het einddoel is uiteraard potentiële klanten te bereiken, maar de laagdrempelige setting maakt de shows ook gewoon interessant voor mensen met meer wereldse budgetten. Een leuk uitstapje voor de muziekliefhebber zelfs. Iedereen is welkom. “We willen met de shows de nieuwsgierigheid prikkelen. ‘Hoe zou dat klinken, een set van 300.000 euro?’. Zoiets is natuurlijk enkel voor de happy few weggelegd, maar we proberen ook meer betaalbare sets te laten horen. Dan ontdekken mensen dat een installatie van 10.000 euro ook écht heel goed kan klinken”, zegt Sammy.

Leven voor muziek

Want volgens Sammy zijn er behoorlijk wat mensen vergeten hoe fijn muziek beluisteren wel kan zijn. Het is een thema dat vaak terugkomt bij onze gesprekken. “Men luistert nu meer dan ooit naar muziek, maar tegelijkertijd is er een verwatering gekomen van muziekkwaliteit, onder meer door mp3’s. Men stelt zich tevreden met de essentie, de melodie van muziek. Dikwijls moet ik aan klanten uitleggen dat er zoiets is als muziek en Muziek met een hoofdletter. Het is als jus d’orange of sap uit concentraat. Je weet dat de echte jus d’orange anders, beter smaakt. Op een bepaald moment ben je gewoon bezig om mensen te (her)educeren hoe muziek klinkt en hoe zalig het kan zijn. Wat we op shows doen – een perfect moment om je passie te delen – is veel niet-audiofiele muziek spelen. Je hebt audiofiele muziek die goed is om te laten horen wat je installatie kan, maar je zou het nooit meenemen naar een desert island. Dan spelen we liever iets als Vaya Con Dios of zo. Als het maar leuke muziek is, dan hebben mensen de neiging om hier langer te blijven luisteren en te genieten. Dat helpt hen in te schatten of de apparaten die ze horen iets is dat ze thuis willen hebben.”

Met die uitspraak in het achterhoofd komen de puzzelstukjes ook allemaal samen en snap je ook waarom de Alpha High End-winkels zich onderscheiden van de rest. Uiteindelijk draait het allemaal rond die passie voor muziek en hoe je hem het best vanuit het hart beleeft. Het warme ontvangst en omkadering, de immense muziekcollectie die alle genres overspant, de vele gezellige luisterruimtes en het diverse aanbod aan hifi helpen je die zoektocht toch een goed eind te brengen.


EDITORS' CHOICE