Horen is geloven
Terwijl de laatste woorden van Arnaud nog in mijn hoofd naklinken, is dan het uur van de waarheid aangebroken. Een demo volgens alle regelen van de cinemakunst, waarbij een waar arsenaal aan Bowers & Wilkins high-end CI 800 inbouwluidsprekers in zowel wanden als plafond zijn verwerkt. Ondersteund door een viertal DB-1 subwoofers en aangestuurd door twee top of the line Trinnov Amplitude 8-kanaals eindversterkers met 225 watt continu vermogen per kanaal aan 8 ohm en natuurlijk de indrukwekkende Altitude32 home cinema processor, die in staat is tot zelfs 32 kanalen tegelijkertijd te verwerken, aan te sturen! De ruimte is de referentie cinemaruimte van Mutrox en dat is een vertrek waar ik al eerder bijzondere akoestische avonturen heb mogen beleven.
Maar wat kan Trinnov hier dan nog aan toevoegen zou je bijna denken? Zoals u misschien weet ben ik voornamelijk een stereo high-end adept en houdt ik mij doorgaans verre van het homecinema geweld. Als ik dan echt eens een keer van een film wil genieten, bezoek ik doorgaans het liefste een serieus goede bioscoop en geniet bij de juiste films van het prachtig naadloos om mij heen geprojecteerde geluid en het indrukwekkend grote filmische beeld. Hoewel volgens alle regels van de kunst akoestisch en visueel aangepast en respectabel qua afmetingen, is ook het state of the art theater van Mutrox nog steeds geen echte (grote) bioscoopzaal. Ook zijn er geen vele tientallen weergevers om mij heen gepositioneerd en is het projectiescherm natuurlijk niet de maat van een klein woonhuis.
Toch blijkt, wanneer ik mij laat zakken in de opvallend comfortabele bioscoopstoelen van gerecycled materaal, het scherm wel keurig verschaald tot de kijkafstand en is zelfs om mij heen gebogen zoals je dat ook in een ‘echte’ bioscoop ziet. Uiteraard is er in deze ‘box in a box’ opstelling geen enkele weergever te zien en wachten we allemaal vol spanning op wat komen gaat.
Bizarre belevenis
Om met name de 3D auditieve belevenis in al haar glorie te kunnen laten ervaren heeft het Bowers & Wilkins / Trinnov team als kennismaking een drietal films en één muziekfragment uitgezocht. De aftrap wordt gegeven door I Am Legend in Dolby True HD upmixed formaat. Al vaker heb ik deze verschillende scènes in demo’s langs zien komen en ook dit keer rijdt en af en toe scheurt Robert Nevelle (Will Smith) met zijn hond in een Ford Mustang door de akelig lege en overwoekerde straten van New York. Het zijn en blijven ronduit indrukwekkende beelden die door de regelmatig bijna volledige stilte met toch de voel- en hoorbare aanwezigheid van grote gebouwen en zachte natuurgeluiden zoals volgens, krekels en wind, de zintuigen al snel tot het uiterste laten aanspannen.  Zoals verwacht wordt deze serene stilte volkomen onverwacht verschillende malen wreed verstoord. Waarbij opvalt dat het holografische weergavepanorama zowel nieuwe akoestische inzichten als ongekende dynamische contrasten blijkt te bevatten. Veel ‘bot’ geweld is op zich niet zo moeilijk te realiseren, maar in combinatie met echte stilte, plaatsingsdefinitie in het stereo, een 3D surroundplaatje en ook nog eens zoveel ragfijne zelfs nooit eerder gehoorde details, is het gewoon een indrukwekkende tour the force.
Ook het tweede fragment waarbij de film John Wick (Dolby Atmos) wordt gebruikt, zorgt weer voor bloedstollende contrasten. Vooral bij de helikopterscène is huiveringwekkend goed waarneembaar wat 3D geluid nog aan de beleving kan toevoegen. Want dit gaat wel zo veel verder dan het enkel over de hoofden van de argeloze ‘bioscoopbezoekers’ aan komen vliegen, dat ik bijna letterlijk de luchtdruk van de rotorbladen en iedere beweging van deze ‘hubschrauber’ zowel axiaal als radiaal voor mij zie. Indrukwekkend!
Voor het derde voorbeeld gaan we naar het enorm intrigerende nummer Cymatics van de Nieuw Zeelandse ambient en new age componist Nigal Stanford. Deze fascinerende demonstratie van de praktijkuitvoering van natuurkundige principes, is tegelijkertijd bijzonder onderhoudend als ook erg leerzaam. Naast veel kijkplezier is dit muzikale voorbeeld ook akoestisch enorm breedbandig en wordt je als kijker werkelijk ondergedompeld in de mooiste holografische 3D effecten. Vooral als het geluid van een hi-hat ineens tot slow motion wordt vertraagd en daardoor niet meer crispy helder klinkt, maar juist aardverschuivend diep maakt op mij veel indruk. Net als de andere aanwezigen zit ik dan ook met een toenemende grijs dit staaltje van tegelijkertijd verfijnd en bombastisch weerklinkend akoestische vuurwerk vol bewondering te aanschouwen. Prachtig gewoon.
Maar hoeveel verfijning en subtiliteiten ook, voor de laatste track worden werkelijk alle remmen losgelaten en begeven we ons naar de film 13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi. Eigenlijk zag ik al vanaf het eerste moment een beetje tegen dit soort tracks op. Want dat gewapper, gebonk en gedreun van een hele reeks subwoofers in samenspel met een kakofonie van harde en schelle geluiden, kan mij als stereo high-ender eerlijk gezegd doorgaans maar moeilijk bekoren. Maar goed, ik zit er nu toch dus laat ik het maar ondergaan. Zoals verwacht is inderdaad voor een bijzondere eh, hoe zal ik het zeggen, zeer ‘energieke’ scene gekozen. Het is het deel van de film waarbij de zes elite militairen het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Bangazi in Libië tegen aanvallen van terroristen moeten verdedigen en dat wordt met verve gedaan!
Hoewel ik (gelukkig!) zelf geen flauw idee heb hoe het geluid van pistolen, geweren, mitrailleurs, mortieren en ander zwaar geschut in werkelijkheid klinkt, doet de volledige set-up toch enorm geloofwaardig zijn best. Mijn hemel zeg, als ik niet wist en met mijn eigen ogen zag dat het ‘maar’ een speelfilm is, had ik qua geluid daadwerkelijk geloofd dat ik werkelijk in die levensechte scene terecht was gekomen. Waar veel (home) cinema systemen de pulsen van schoten duidelijk verzwakken en de impact tot een wazig dreun vervormen, is dat bij deze demonstratie werkelijk totaal anders. Want zo tastbaar en levensecht als hier bij Mutrox is gewoonweg verslavend. Samen met de andere collega’s duiken we dan ook intuïtief bij enkele wel heel levensechte mortierinslagen, onbewust een stukje in elkaar. Wauw, dit is geweldig weergegeven gewelddadig geweld!
Door de extreem stabiele vermogensafgifte samen met de enorme stijgtijd en fasereinheid, slagen de Amplitude eindversterkers en Altitude processor er met ondersteuning van de hoogwaardige Bowers & Wilkins weergevers, daadwerkelijk in het slagveld bijna 1:1 te laten herleven. Granaten slaan bijna levensecht om je heen in, met een puls, impact, definitie en focussering die ik nog nooit eerder uit een soortgelijk systeem heb horen komen. Voeg daarbij dialogen die zelfs bij zoveel complexiteit nog steeds niet worden ondergesneeuwd en het moge duidelijk zijn dat hier voor werkelijk serieuze high-end bedragen, ook grensverleggende cinemakwaliteiten word geboden.
Conclusie
Het moge duidelijk zijn dat Bowers & Wilkins met het Franse merk Trinnov een ware winnaar in huis heeft gehaald. Net zoals ik in high-end stereo al sinds jaar en dag naar realisme en akoestische geloofwaardigheid streef, hoor ik dat in de ruimte van Mutrox voor de allereerste keer ook met fragmenten van normaal verkrijgbare speelfilms in een cinema omgeving. Waar de meeste andere producten uit dit segment weliswaar de bombast ‘mooi’ en indrukwekkend weer kunnen geven, blijven ze maar al te vaak steken in het ontbreken van echte low level informatie en een gebrekkige totaalintegratie. Niets daarvan bij deze topproducten van Trinnov en Bowers & Wilkins die met hun huidige state of the art eigenschappen het echte bioscoop gevoel wel heel dicht weten te benaderen!Â