REVIEW

Van muur tot muur

René van Es | 23 december 2015

Davide-Oliveri

Een groot orkest zoals dat speelt op de cd Crazy Love van Michael Bublé komt verrassend goed uit de verf. Wel lopen de bastonen hier dicht onder het geweld. Daar ontbreekt het aan ware definitie, toch drukt dat de pret niet, die de stem van Bublé blijft geven. Met kracht en verve stijgt hij boven de druk uit en zingt zuiver en verstaanbaar, naar voren geplaatst in het stereobeeld zodat een blazerssectie daadwerkelijk verder weg blijft staan. Een track als ‘All Of Me’ brengt een fraaie afwisseling van ingehouden momenten tot een crescendo, dat allemaal met gemak wordt verwerkt, waarmee de 3 inch units bewijzen van hoge kwaliteit te zijn. De studio-opname van Bublé laat ik volgen door een live concert van Paolo Conte. Heel passend: een Italiaan die zingt via Italiaanse luidsprekers. Hier ontstaat een wat kleiner en intiemer stereobeeld, dat goed past bij de muziek en de stem. Als de opnametechnicus de ruimte wat meer laat meedoen wanneer Conte de kazoo gebruikt, komt dat gelijk naar voren. Het ritme in de muziek van bijvoorbeeld ‘Come Di’ blijft overeind op de speelse en snelle Macrocosmo Impact. En als na afloop het publiek klapt, gaat het stereobeeld helemaal wijd open van muur tot muur. Waarschijnlijk met dank aan de smalle baffle van de luidspreker. Die vrolijkheid is ruim te versterken met ‘Happy’ van Pharrell Williams. Beter om aan te horen dan op een systeem dat niets verhult. De Do Acoustics legt een mooie schaduw over onvolmaaktheden in de opname en maakt de performance belangrijk. Dat daarbij de lage tonen niet gaan overheersen, juich ik alleen maar toe. Zelfs op het inmiddels stokoude ‘Killing Me Softly’ van de Fugees is het laag overduidelijk aanwezig zonder te gaan drukken op het oor. Het doet mij soms verlangen naar een subwoofer en of de claim van Do Acoustics (dat de weergave doorloopt tot 55Hz binnen 3dB) helemaal waar is, vraag ik mij nu wel af. Davide verdient wel een pluim dat hij het laag niet opblaast om indruk te maken bij de verkoop, omdat dit later thuis al snel zou kunnen veranderen in irritatie.

Italiaanse zon
Italiaanse componisten hebben zulke mooie muziek geschreven dat het zonde zou zijn, daarvan niet een deel te spelen over de Macrocosmo Impact. Denk aan Paganini, Vivaldi, Locatelli en Scarlatti. Gelukkig heb ik daarvan de nodige FLAC files op het systeem staan en al snel klinken de eerste viooltonen door de ruimte. Soms solo, soms omgeven door een klein of groot orkest. Klonk pop en jazz aangenaam, klassiek doet dat ook. De Italiaanse zon klinkt door in een werk van Niccolo Paganini waar de eveneens Italiaanse Giovanni Angeleri de solist is. De luidspreker is niet de meest gedetailleerde in zijn soort, wel een heel aangename om naar te luisteren. Gerelateerd aan de prijsklasse heeft Do Acoustics wat moeten inleveren ten gunste van de vormgeving, waarbij de luisteraar uiteraard de keuze heeft, welk zintuig het belangrijkste is: horen of zien. Gelukkig zijn de beperkingen klein, zodat zonder enige schaamte genoten kan worden van muziek over deze luidsprekers. Aan de plus-kant tellen het grote en losse stereobeeld, de frequentieband die zo mooi vlak verloopt en het vermogen om met elke muzieksoort uit de voeten te kunnen. In menig huishouden zal de Macrocosmo Impact daarom zijn weg kunnen vinden, ongeacht of het interieur modern of klassiek is aangekleed. Belangrijk zal voor veel mensen de vormgeving zijn, waarbij Do Acoustics echt zijn best heeft gedaan om ook de weergavekwaliteit hoog te houden. Spreken van een ‘designspeaker’, met de negatieve lading die daar meestal aan vast hangt, is een belediging voor de Macrocosmo Impact. Hier hebben we te maken met veel meer dan alleen een leuk smoeltje. Dit is een luidspreker met inhoud, die er bovendien mooi uitziet.

Conclusie
Ongeveer een week voordat de Do Acoustics luidsprekers werden opgehaald kreeg ik de beschikking over een 35 jaar oude Quad 303 eindversterker, waarin alleen componenten die aan slijtage onderhevig zijn werden vervangen. De Macrocosmo Impact blijkt de 303 nieuw leven in te blazen door op een zeer aangename, levendige manier muziek te maken. Het beschikbare vermogen dat meer dan gehalveerd is ten opzichte van de Exposure blokken vormt geen struikelblok. Eigenlijk blijven alle positieve punten van de luidspreker overeind. Dus wie in dit segment luidsprekers zoekt en niet zijn totale systeem wil upgraden, kan ook met Do Acoustics heel goed uit de voeten. Ik kon er in beide opstellingen van genieten en nu de luidsprekers noodgedwongen weer in de verpakking gaan, beloof ik mijzelf een volgende keer toch te proberen om ‘alle’ vooroordelen te laten varen. Nu ‘zien en horen’ samen tevredengesteld zijn, wordt het tijd om ‘proeven en ruiken’ te prikkelen met een glas donkerrode Siciliaanse wijn, waar de zon net zo diep in zit als in de Macrocosmo Impact.

Prijs
Mat wit, zwart, groen en paars Vanaf € 990,- per paar 
Bamboe (meerprijs)

www.avtunes.nl


EDITORS' CHOICE