REVIEWSony

Uitstekend voor films

Jamie Biesemans | 04 augustus 2015 | Sony | Importeur: Sony Nederland

Het gaat hier om een 2.1-soundbase, dus stereo ondersteund door een subwoofer. Bij 2.1-soundbars staat subwoofer meestal extern opgesteld– en dat is dus een tweede apparaat dat je ergens in de woonkamer moet kwijtraken. Bij de HT-XT3 zijn er twee subwoofers ingebouwd die naar onderen gericht zijn, plus een basreflex met opening aan de achterkant. Dat is heel wat geweld in de laagfrequenties, dat beloofd!

Als je de HT-XT3 opstelt, zie je dat de voorkant helemaal bedekt wordt door luidsprekerstof. Desgewenst kan je deze bescherming er eenvoudig afklikken, waarna er twee coaxiale drivers zichtbaar worden. Eigenlijk gaat het hier om drivers die uit twee aparte delen bestaan: de buitenkant zorgt voor de middenfrequenties, terwijl de kern van de driver uit een aparte tweeter bestaat die voor de hoge frequenties zorgt. Het resultaat is een compacte driver die bovendien mooi alle geluid vanuit één punt laat komen, wat een beter links-rechts gevoel oplevert.

Dat is de achterliggende techniek, maar het is uiteraard het resultaat waar het ons om te doen is. Als we onze testdisk van The Expendables 2 opzetten en eerst de openingsveldslag en daarna het vuurgevecht in de luchthaven selecteren, vliegen de kogels ons om de oren. Explosies doen onze woonkamer daveren; we zijn best onder de indruk van hoe luid we kunnen gaan zonder dat het allemaal overstuurd begint te klinken. Tegelijkertijd kan je de wisecracks van deze anciens van de actiefilm goed verstaan (Bruce Willis die Schwarzenegger verzekert dat “I’ll be back”, dat soort grapjes maken de film).

Maar ook voor muziek geschikt
Sony maakt zich sterk dat dit een soundbase is dit eveneens geschikt is om wat muziek in de woonkamer te beluisteren. Niet elk audio-oplossing voor de tv is erg muzikaal aangelegd, dus dit is wel wat bijzonder. Aangezien hi-res audio een speerpunt is in de audiostrategie van Sony, zijn we niet verbaasd dat de HT-XT3 compatibel is met muziekbestanden van studiokwaliteit. Ook present zijn de DSEE HX- en ClearAudio+-functies. De eerste probeert gecomprimeerde muziekbestanden zoals MP3’s terug te brengen naar die studiokwaliteit, het tweede probeert muziek wat beter en dynamischer te doen klinken. Persoonlijk vinden we DSEE HX indrukwekkender dan ClearAudio+, dat de muziek naar ons gevoel wat synthetisch doet klinken. Maar goed, je kan deze functies in- en uitschakelen naar wens.

Via SongPal heb je aardig wat mogelijkheden om muziek op de HT-XT3 te beluisteren. We kiezen voor Spotify en Deezer, evenals wat eigen bestanden. Als we willen navigeren naar onze NAS’en met gedeelde muziekbestanden, gaat het niet altijd even vlot. Soms krijgen we de melding dat er geen geldige muziekbestanden in een mapje staan, terwijl ze volgens de specificaties wel zouden moeten afspelen. Aangezien ons toestel nog hele vroege software draait, vermoeden we dat we hier met een nog op te lossen softwarebug te maken hebben. Tijdens onze test zagen we dat Sony nog twee updates doorstuurde, wat ons wel positief stemt dat het in orde komt.

Met Spotify als bron klinkt de HT-XT3 best wel goed. Je mist wat van de stereoscheiding van een grotere soundbar of losse stereospeakers, maar toch klinkt het wat ruimer dan een typische, compactere soundbase. Ook hier speelt de volwassen weergave van alle frequenties in het voordeel van de Sony. Er is best wel wat detail, waardoor akoestische wereldmuziek zoals First Aid Kit fris klinkt, en door de krachtige bassen ook het uitstekende nieuwe album ‘Thin Walls’ van Balthazar goed tot zijn recht komt. De HT-XT3 is geen volwaardige vervanger van een stereoset, maar is zeker geen slecht alternatief als je een discrete oplossing zoekt met toch wel wat audiokwaliteiten.

Los van de multiroommogelijkheden is de HT-XT3 één van de betere 2.1-soundbases, zo niet de beste, die we tot op heden hoorden. Hij past zelfs onder grotere televisies tot 65-inch en doet films en tv-reeksen echt veel beter klinken. Voeg aan dit nog de uitgebreide mogelijkheden qua muziek beluisteren toe en hou rekening met de redelijke prijs, en je hebt een audiotoestel dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt.