Bowers & Wilkins

In tegenstelling tot wat de stand naam doet vermoeden is op het Bowers & Wilkins front zelf dit keer wat minder nieuws te melden. Uiteraard is de stand op verschillende plaatsen gevuld met de nodige in-wall en in-ceiling luidsprekers, is de inmiddels bekende AM-1 ‘all-weather’ speaker in verschillende kleuren present en geven ook de prachtige en onlangs door mij geteste CM 6 S2 monitor luidsprekers acte de presence. Echt nieuw is de portable T7 draadloze luidspreker die innoverende technieken combineert met een wijd scala aan nuttige mogelijkheden en bovendien een opvallend goede geluidskwaliteit zou moeten bieden. Verder was er ogenschijnlijk geen groot nieuws van deze fabrikant te bespeuren. Hoewel?!

Real Cinema
Omdat je het mooiste altijd voor het laatst moet bewaren, is de speciaal door Mutrox Soundproof Solutions vervaardigde Real Cinema cabine één van de audiovisuele hoogtepunten van de ISE 2015. Met een gewicht van maar liefst 12.000 kilo is deze speciaal vervaardigde high-end home cinemaruimte, werkelijk volgepakt met het nieuwste en meest toonaangevende op audiovisueel gebied van dit moment. Uiteraard is deze Real Cinema opstelling niet zomaar een cinema, maar is deze naast alle bestaande formaten ook speciaal ingericht om de nieuwste content zoals Auro 3D en Dolby Atmos, optimaal tot hun recht te laten komen.

Om dit te bereiken is in deze volledig geoptimaliseerde akoestische omgeving gebruik gemaakt van maar liefst vijftien luidsprekers van Bowers & Wilkins top CI800 in-wall en in-ceiling serie. Het laag wordt hierbij verzorgd door een tweetal DB-1 subwoofers aan de voorzijde, terwijl nog eens twee CT SW15 subwoofers onder het speciaal meeverende podium met daarop alle fauteuils zijn aangebracht. Door deze nieuwe speciale Mutrox vinding met een perfecte timing wat betreft laag content, kan op een opvallend natuurlijke wijze van de fysieke impact in films en muziekstukken worden genoten!

Waarin AURO 3D en Dolby Atmos vooral van alle andere bestaande formaten afwijken, is het feit dat er naast voor, achter en eventuele zijspeakers, nu ook een hogere rij luidsprekers die in dit geval in het plafond zijn aangebracht, worden gebruikt! Hierdoor kan bij de juiste content een nog betere en vooral meer intense 3D geluidsbeleving worden ervaren. Naast de eerder genoemde Bowers & Wilkins luidsprekers, bestaat de rest van deze Real Cinema opstelling uit 3 Classé CT5300 eindversterkers uit de bekende Delta serie, met in totaal 4,5 kilowatt continu vermogen, een SIM2 Lumis projector, Screen Research scherm, Trinnov Altitude voorversterker/processor, AudioQuest bekabeling, Lutron lichtcontrole, Kaleidescape video server en Savant voor de aansturing.

The Proof in the Pudding
Na alle theorie is het dan de hoogste tijd om mijzelf eens te laten trakteren op een vijftal praktijkvoorbeelden. Ook al ben ik zelf niet zo’n homecinema liefhebber, toch ben ik wel erg benieuwd wat de invloed van de nieuwe formats zal zijn. Als eerste gaan we van start met een fragment uit een live concert waarbij crooner Michael Bublé samen met componist en producer David Foster, Michaels nummer ‘Feeling Good’ vertolkt. Het nummer begint klein met de mooi vol en groots klinkende stem van Michael, die enkel wordt begeleid door de piano van David, en bouwt zich vervolgens steeds meer op, tot uiteindelijk in het refrein de complete band inzet en ware dynamiekexplosies de ruimte letterlijk laten schudden. Het formaat voor dit eerste nummer is overigens nog ‘slechts’ het bestaande DTS 5.1 HD formaat. Wel wordt dit hier de Trinnov processor netjes verdeeld over alle aanwezige luidsprekers.

Hoewel het hier dus nog niet om een echt Dolby Atmos of AURO 3D fragment gaat, is wel meteen het voordeel van een geluidsdruk die over nog meer weergevers wordt verdeeld te horen. Hierdoor ontstaat meteen een meer egale en homogene geluidsbeleving en daalt de vervorming bij (zeer) hoge geluidsdrukken aanmerkelijk. Waar dit systeem al vanaf het eerste moment trouwens in uitblinkt, is de indrukwekkende en vooral moeiteloze wijze waarop dynamische contrasten worden gepresenteerd. Zeker wanneer de complete (big)band na het verstilde intro invalt, is er soms bijna letterlijk een gevoel van lijfelijke aanwezigheid van de muzikanten.

Als klein nadeel wil ik nog wel opmerken dat ondanks het extra gebruik van al deze extra speakers, de weergave op de meer egale verdeling na, bij deze track nog wel steeds veel lijkt op het originele DTS 5.1 formaat. Als tweede fragment wordt een passage van de aandoenlijke animatiefilm Finding Nemo in dit keer True HD 7.1 formaat afgespeeld. Een film is natuurlijk heel anders dan een muzikaal optreden, maar toch is er nu sprake van een meer verfijnde geluidspresentatie met wederom een indrukwekkende drukopbouw in het laag. Gelukkig blijft het wel voldoende strak en zijn overal in de weergave nuances waarneembaar.

Als derde demo wordt een gedeelte van de actiefilm The Expandables getoond in dit keer Dolby Atmos! Ook al is dit type film aan mij doorgaans niet besteed, wel is meteen de meerwaarde van het juiste gebruik van de extra kanalen waarneembaar. Helikopters en andere voorwerpen vliegen nu daadwerkelijk over mij heen en is er duidelijk sprake van een veel betere en meer natuurgetrouwe projectie van ambiance in de film. Vooral ook de lokalisatie van allerlei kleine geluiden en de sfeer waarin de film plaatsvindt, zijn een duidelijke stap vooruit ten opzichte van de oudere formaten.

Als laatste wordt de animatiefilm Turbo in de Real Cinema vertoond en is het nu de beurt aan Auro 3D. Turbo is een mooi in beeld gebracht verhaal over een tuinslak die ervan droomt de snelste slak ter wereld te worden. Naast het mooie beeld en leuke verhaal, is het echter vooral het fantastische geluid wat meteen enorm opvalt! Het is uiteraard wegens het ontbreken van voldoende content nog erg lastig om te zeggen dat het ene audioformaat nu daadwerkelijk beter is dan het andere. Maar afgaande op de grote verschillen die ik nu bij deze Turbo film hoor, is Auro 3D in dit geval aanmerkelijk fijnzinniger, beter ruimtelijk gedefinieerd en doet stukken natuurlijker aan dan het Dolby Atmos fragment.

Ik hoop in ieder geval van harte dat de hier door Bowers & Wilkins getoonde presentatie een goede indicatie voor de toekomst van de verschillende formaten zal zijn. Met name omdat dan voor de echte filmliefhebbers, nog mooiere tijden aan zullen gaan breken om maximaal van hun favoriete films en/of muziekconcerten te genieten!

Conclusie
Met het optuigen van een echt goed geïmplementeerd homecinema concept onder de eigen Real Cinema naam, heeft Bowers & Wilkins op de ISE 2015 wat mij betreft het goede voorbeeld gegeven. Nieuwe betere geluidsformaten maximaal de ruimte geven in een geoptimaliseerde akoestische omgeving en met gebruikmaking van topklasse weergevers en elektronica is beslist geen sinecure.

Maar de demonstratie liet zondermeer al veel potentieel horen, waarbij echter wel vermeld moet worden dat zo’n presentatie toch ook uiteindelijk valt of staat met de kwaliteit en beschikbaarheid van de software. Die was voor dit moment helaas toch nog wat beperkt. Toch was ondanks de nog geringe beschikbare software, wederom de forse meerwaarde van deze twee nieuwe formaten uitstekend te horen. Nu maar duimen en afwachten wat de toekomst ons zal gaan brengen!

MERK

EDITORS' CHOICE