REVIEWMillon

Phantom S

Jan de Jeu | 16 februari 2015 | Millon

Het glanzende zwart van de Phantom S is een met zorg aangebrachte acryl top-laag waarmee de elegante testexemplaren zijn afgewerkt. Daaronder bevindt zich de kast die is opgetrokken uit vier onderling verlijmde lagen MDF. Ook de luidsprekerkasten worden met grote zorg in eigen beheer met de hand gebouwd. De kast is gefixeerd op een natuurstenen grondplaat van 22 bij 34 cm die de 23 kilo wegende speaker een grote mate van stabiliteit verleent. Hoewel hij met zijn hoogte van 110 cm redelijk hoog is valt dit niet op. Dit komt voornamelijk door de geringe breedte van slechts 16 cm en een frontbreedte van slechts 14 cm. Ook lijkt hij minder diep dan de 29 cm die de meetlat aangeeft.



Dit wordt mede veroorzaakt door de mooi afgeronde achterzijde waarvan de vorm doet denken aan een luit. Als je het front afneemt zie je van boven naar beneden een dome tweeter, twee woofers en een baspoort. Tezamen maken zij de Phantom S tot een 2.5 weg basreflex luidspreker. De impedantie varieert afhankelijk van de frequentie tussen 4 en 8 Ohm en het rendement is met 91 dB mooi hoog. Volgens de fabrikant moet je als consument voor het aansturen van de luidsprekers voldoende hebben aan een versterker die per kanaal 50 tot 160 Watt levert. Het frequentiebereik loopt volgens opgave zowel naar boven als naar beneden ver door, namelijk van 22 Hz tot 40 kHz. Mooie specificaties en ik ben vooral benieuwd of het kleine formaat woofers in staat zal zijn om tijdens de luistersessies zo diep te gaan als de cijfers suggereren.




Opstelling
Het merendeel van de luistersessies heeft plaatsgevonden in mijn grote luisterruimte waarin vooral gespeeld is met een versterkercombinatie van Audia; de Flight Pre in combinatie met de Flight 100, onderling gebalanceerd verbonden met Sonore AC interlink. Als analoge bron is gebruik gemaakt van de TW Acustic Raven Two draaitafel met SME 309 arm en Lyra Delos MC element, middels Cardas Golden Reference gebalanceerd verbonden met de ASR Basis Exclusive phono voorversterker. Als digitale bron wordt mijn NAD M50 muziekspeler in combinatie met de M51 Direct Digital DAC en de M52 Digital Music Vault ingezet. Signalen van beide bronnen worden met Sonore AC interlinks single ended doorgegeven naar de Audia Pre. Luidsprekerkabels van Siltech Classic verbinden de Audia eindversterker met de testkandidaten; de Millon Phantom S luidsprekers.


EDITORS' CHOICE