NIEUWS

De praktijk

Redactie HiFi.nl | 26 december 2014

Het verhaal van Bowling klonk natuurlijk alleraardigst, maar het was uiteraard wachten totdat de eerste filmclipjes getoond werden. Dat begon met een trailer voor het Dolby Cinema-format zelf. De trailer is speciaal op maat gemaakt om te laten zien waar Dolby Cinema toe staat is en dat was te merken. Door de Dolby Atmos lijkt het alsof een stel vogels aan de linkerkant van de zaal opvliegen om vervolgens over je heen te fladderen en rechts in de zaal weer neer te strijken. De trailer zal overigens standaard te zien zijn voor elke film die in de Dolby Cinema-zaal vertoond wordt.

More than meets the eye
Maar hoe verhouden de trailertjes die we te zien kregen zich tot het daadwerkelijke filmmateriaal? Om dat te laten zien introduceerde Bowling verschillende clipjes uit speelfilms waarvoor Dolby samen met de makers aan tafel heeft gezeten voor optimalisering. Een scène uit Transformers: Age of Extinction zag er in Dolby Cinema 3D net ietsje scherper en kleurrijker uit dan in IMAX 3D, maar de taferelen op het scherm waren, hoe kan het ook anders bij Michael Bay, net te chaotisch om te kunnen beoordelen hoeveel gedachte er schuil ging achter de verdeling van het geluid over de verschillende Dolby Atmos-speakers.

Foto: Hanneke Wetzer

De clipjes uit Ang Lee’s Life of Pi deden het wat dat betreft een stuk beter en lieten zien dat het beeld en geluid dat Dolby Cinema presenteert ook prima, misschien nog wel beter, uit de verf komt tijdens de wat meer rustige scènes waarin geen robots te zien zijn die op elkaar inbeuken. De wijde shots van een gigantische hoeveelheid meerkatten, de fluorescerende groene kleuren van de bossen bij nacht, de grommende tijger op het bootje; alles zag er gelikt uit en klonk fantastisch.

Het allermooiste voorbeeld was waarschijnlijk een scène uit Gravity van de Mexicaanse filmmaker Alfonso Cuarón. Het contrast van de witte ruimtepakken van George Clooney en Sandra Bullock tege de lege zwarte ruimte op de achtergrond was zeer indrukwekkend en het moment waarop Bullock in haar eentje het luchtledige in zweeft lijkt levensecht. Waarschijnlijk ook omdat Emmanuel Lubezki, de cinematograaf van de film, zelfs in dit vroege stadium al aangaf een groot fan te zijn van de HDR-techniek waar Dolby gebruik van maakt en ook meehielp aan de optimalisatie.

Foto: Hanneke Wetzer

We hebben inmiddels twee films in zijn geheel gekeken in de Dolby Cinema-zaal van JT in Eindhoven. Exodus: Gods en Kings van Ridley Scott met de pers en The Hobbit: The Battle of The Five Armies van Peter Jackson als reguliere bezoeker. Van die laatste zagen we de 3D-versie in HFR. Die verhoogde framerate blijft, ook in Dolby Cinema, een beetje een heikel punt. De wijde shots van de draak Smaug die Lake-Town in vuur en vlam zet en de zwiepende camerabewegingen over de gigantische landschappen heen zien er absoluut prachtig uit. Op momenten dat de camera een beetje afstand neemt en er veel beweging op het scherm plaatsvindt lijkt HFR een ideaal middel om strobing tegen te gaan en actie nog vloeiender weer te geven.

Helaas lijkt het op andere momenten de film een beetje tegen te werken. Wanneer de camera dichterbij komt lijken personages plots een stuk onnatuurlijker te bewegen. Bij close-ups treedt zo nu en dan wat sommige mensen “hyper-realitiet” noemen op; alles lijkt bijna “te echt” en daardoor krijg je soms het gevoel dat je niet naar een film aan het kijken bent, maar naar een fragment achter de schermen waar acteurs rondlopen met een flinke laag make-up en protheses.

Het zal interessant zijn om te zien hoe Dolby Cinema zich de komende jaren gaat ontwikkelen, ook met het oog op filmmakers als Peter Jackson en James Cameron die een beetje de trendsetters zijn op het gebied van innovaties voor de manieren waarop we films kijken. Zo heeft Cameron al aangegeven mogelijk een nog hogere framerate (misschien wel 60FPS) te gaan gebruiken voor de Avatar-sequels, maar vertelde hij ook al geleerd te hebben van de kinderziekten die wat betreft HFR opdoken in de Hobbit-films van zijn goede vriend Peter Jackson.

Dolby Vision
Bowling gaf aan dat de toekomstplannen van Dolby zich alleen zullen focussen op het nog beter maken van het beeld en geluid. Er zijn filmmakers die in het verleden al geëxperimenteerd hebben met 4D, zoals Robert Rodriguez die voor de geur "scratch & sniff" kaarten beschikbaar stelde tijdens sommige voorstellingen van één van zijn Spy Kids-films en James Cameron die ooit zijn medewerking verleende aan een korte Terminator-film die gebruik maakte van een complete pre-show, live rook- en lichteffecten en bewegende stoelen. "Dat is leuk als kort ritje in een attractiepark, maar niet voor een avondvullende bioscoopfilm", vertelt Bowling. "Onze focus ligt nu op het perfectioneren van HDR. Daarvoor zijn we nu bezig om Dolby Vision (dat eerder dit jaar ook al aangekondigd werd voor televisie, red) te implementeren in een nieuwe generatie laser-projectoren van Christie. Daar ligt wat ons betreft de toekomst."

We hebben aan het einde van de middag Bowling nog aan de tand proberen te voelen wat betreft filmstudio’s en regisseurs die in de toekomst met Dolby samen gaan werken om hun nieuwe releases te optimaliseren voor Dolby Cinema, maar helaas gaf de beste man geen krimp. “We zijn druk in onderhandeling met verschillende partijen en een aantal hele grote filmmakers. Zodra er concrete afspreken op tafel liggen zullen we met namen naar buiten komen. Maar helaas mag ik daar nu nog niets over zeggen”.

Dan speculeren we zelf nog maar even. Bowling was ooit in dienst bij Pixar en heeft nog steeds connecties daar. De film Brave was bijvoorbeeld de eerste film die een soundmix kreeg die speciaal was afgestemd voor Dolby Atmos. De kans lijkt dus groot dat we toekomstige animatiefilms van Pixar in de Dolby Cinema-zaal gaan aantreffen. Daarnaast werden we voor de voorstelling van The Hobbit getrakteerd op een 3D-trailer van Star Wars: The Force Awakens. Zou het kunnen dat ook de nieuwe Stars Wars van J.J. Abrams volgend jaar in de high-end zaal arriveert? Het is te hopen, want de Millennium Falcon in superscherpe 3D voorbij zien razen terwijl de John Williams score uit de Dolby Atmos-speakers knalde smaakte zeker naar meer.


EDITORS' CHOICE