Fonografische reis
De Blade werd uitgetest aan de hand van een fonografische reis door het verleden. Te beginnen in 1956 met een cd-kopie van de originele mastertape van When I Fall in Love van Nat King Cole, een song waar KEF-oprichter Raymond Cooke erg van gecharmeerd was. Zo rond het gouden jubileum is het bijzonder dat de oprichter ook een stem krijgt in de keuze van de muziek vandaag. Via Take Five van Dave Brubeck (eveneens een rechtstreekse kopie van de originele mastertape) gaat de reis vervolgens naar een gerestaureerde 45-toerenversie van Bert Kaempferts Afrikaan Beat op 180 grams vinyl, die, hoe uitgekauwd ook dankzij een Brabants pretpark, op de KEF’s ineens weer fris en dynamisch klinkt. Ook al zijn de opnames uit 1961. “Leerde ik kennen op de radiomeubel van mijn moeder", aldus Wubbolts, "maar niet met dit briljante geluid natuurlijk.”
Ter vergelijking wappert de ‘dj’ met een normale elpee van maximaal 120 gram, met daarop de commerciële versie van het nummer. “Deze klinkt nergens naar. Materiaal maakt wel degelijk uit.” Als je een weergever zoekt die dat feilloos aantoont, zitten we hier aan het juiste adres.
Karakteristiek geluid
Via puntgave opnames van de Cello Suites van Bach en Glenn Gould`s Goldbergvariaties (‘een emotioneel juweel’) belanden we bij Jacques Dutronc (Paris S’eveille) en Dylan. Het geluid van de elpeeversie van Like A Rolling Stone valt iets minder in de smaak bij het publiek. Wubbolts: “Tja, Dylan wilde het zo rauw mogelijk, dan krijg je dit.”
Uit het publiek komt een verzoeknummer van een lid van Audio Vereniging Midden Nederland: Cassandra Wilson. Na afloop van het nummer reageert de man verrast: “Ik heb haar stem echt nog nooit zo sprankelend gehoord, wat een karakteristiek geluid, vooral het midden klinkt fantastisch.”
Joost van den Bosch van KEF Nederland wil BAD laten horen van Michael Jackson. Al is het niet zozeer omdat het de beste plaat is die je kunt voorstellen. “Ik hoorde dankzij de KEF Blade op BAD opeens dingen die je nog nooit gehoord hebt.” Ook Rammstein klinkt opvallend goed op de Blade, vindt Van den Bosch. “Het blijft heel, de dynamiek, de power.” Na voorgaande lijkt het wellicht een aparte keuze, om ook Michael Jackson voorbij te laten komen. Aan de andere kant is de man nog altijd verantwoordelijk voor het best verkochte album ter wereld. De reden is echter anders: BAD blijkt bijzonder geschikt om de dynamiek in het geluid nogmaals te kunnen benadrukken, doordat Joost een speciale copy van de originele master laat horen, gemixed door jazz-legende Quincy Jones himself.
Gefocust op muziek
Uit heel Nederland was er interesse voor de presentatie van de Blade. Zo kwam zelfbenoemd KEF-fan Fred Janssen (‘even oud als KEF’), op de vroege ochtend met een ‘aangestoken vriend’ helemaal uit Westervoort rijden. “Ik had veel goede verhalen gehoord over de Blade, ik móest hier bij zijn.” Het geluid van de speakers viel hem niet tegen, integendeel. “Fenomenaal! Niets staat de muziek in de weg. De kast is vaak het probleem bij speakers, bij de Blade hoor je geen kast. Ze zijn puur gefocust op de muziek. Een goede speaker werkt als een omgekeerde microfoon, tenminste dat vind ik, zo ook de Blade. Ze hebben niks teveel gezegd.”
De Gelderlander gaat serieus nadenken over een aanschaf. Ook een andere bezoeker denkt hier na de luistersessie over na. “Het is een hoop geld, maar eigenlijk ook weer niet als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. En als je ze eenmaal in huis hebt, doe je ze nooit meer weg.” Al met al een meer dan waardig geschenk voor een gouden jubileum, dat het merk zichzelf en de hifi-liefhebber cadeau doet, en nu ook naar Nederland heeft gebracht. KEF, nogmaals van harte, je hebt jezelf op je vijftigste overtroffen, en nogmaals opnieuw uitgevonden.