NIEUWS

Kleurzweem eruit

Ulco Schuurmans | 30 september 2014

Per ongeluk met daglicht opgenomen terwijl de camera op kunstlicht stond en is alles nu blauw? Of omgekeerd bij kunstlicht met de instelling daglicht opgenomen en alles is oranje rood? Dat behoeft geen ramp te zijn. Gewoon het teveel aan blauw met rood of oranje corrigeren. Idem het te veel aan rood met blauw.
Afhankelijk van het montagepakket in kwestie zijn dit type kleurcorrecties uit te voeren onder de menuoptie kleurbalans. Trek aan de gewenste RGB- of andere kleurregelaar. Een andere optie is het ter beschikking zijn van een kant-en-klaar kleurcorrectiefilter voor een verkeerde kleurbalans.


Eenvoudige kleurcorrectie
Het corrigeren op kleur vormt een belangrijk item bij de montage. Er komen nogal eens kleurafwijkingen voor ten gevolg van een verkeerde camera-instelling, veranderende weersomstandigheden of afwijkende kleurtemperatuur en tevens kunnen cameras onderling bij de kleurweergave verschillen. Dat valt recht te trekken met filters voor kleurcorrectie. Heeft u weinig kijk op de juiste kleur gebruik dan de autocorrectie.
De eenvoudige kleurcorrectie bestaat uit met de muis het trekken aan de regelaars van de videokleuren Rood, Groen en Blauw of aan de overeenkomende kleurcurven. In een aantal gevallen staat er ook een histogram ter beschikking om de afwijkingen in de vorm van pieken dalen in het kleurspectrum zichtbaar te maken. De eenvoudige kleurcorrectie vindt u veelal onder Beeldcontrole (Image Control) bij Kleurbalans (Colour Balance). Hiermee zijn de afzonderlijke kleuren Rood, Groen en Blauw (RGB) gemakkelijk bij te regelen. De RGB-Curven voorzien als correctiefilter in een snelle en goed zichtbare manier om de kleuren te veranderen. Dit door gewoon met de muis aan de drie verschillende krommen voor RGB en die van de Master voor de algehele verzadiging/belichting te trekken.


Geavanceerde kleurcorrectie
De gemonteerde videofilm op de juiste kleur is een handelsmerk voor professionaliteit. Een van de meest bekende en krachtigste filters voor het corrigeren van kleur zijn de drie kleurenwielen, de Three-way Colour Collector. U vindt dit correctiefilter doorgaans onder het menu voor Kleurcorrectie (Color Correction). De drie kleurenwielen zijn onderverdeeld in:
- De schaduwen voor de donkere beeldpartijen;
- De middentonen voor de gemiddelde kleurgradaties;
- De hoge lichten voor de lichte beeldpartijen.
In het midden staat een soort cursorrondje dat u met de muis richting de beoogde correctie sleept. Het resultaat ziet u meteen in de programmamonitor. Onder de drie kleurenwielen staan vaak ook drie pipetjes. Daarmee kunt u een selectief kleurenmonster uit het videobeeld nemen om alleen hierop te corrigeren.
Een handig hulpmiddel, indien aanwezig, in het aanvinken van de Split View. Deze instelling splitst het beeld op in voor en na de kleurcorrectie. Zo is het verkregen resultaat goed te beoordelen. Voor wie geen tijd heeft of de drie kleurenwielen te lastig vindt is er bijvoorbeeld bij Adobe Premiere Pro de snelle kleurcorrectie via het filter Fast Color Corrector. U krijgt hierbij slechts een enkel kleurenwiel. Handig is weer het pipetje waarmee nu gemakkelijk de witbalans (monster van een wit vlak in het beeld nemen) te corrigeren is.


Zoom en crop
Het komt regelmatig voor dat het onderwerp in het videobeeld niet op de juiste wijze is uitgekaderd. Gaat het om te weinig inzoomen en/of ongewenste objecten in beeld dan kunnen de correcties zoom en crop goed helpen. Zeker als er in HD-kwaliteit is opgenomen.
De zoomfunctie zoomt het beeld softwarematige in. In feite haalt u het onderwerp dichterbij c.q. brengt dit groter in beeld. Hoe groter des te meer er een close-up-effect wordt bereikt. Dit zoomen kan tevens heel handig zijn als er te weinig variatie in de videoclip(s) zit. Gewoon met het scheermesje een clipdeel los knippen en lekker inzoomen. Er ontstaat een goede close-up zonder een lelijke springer.
De cropfunctie beinvloedt de zichtbare beeldranden links, rechts onder en boven. Behalve afsnijden valt het onderwerp tevens over de x-as en y-as te verplaatsen. Zo kunt u het onderwerp op de juiste plaats in het videobeeld zetten. Zoom en crop werken prima samen om een geheel nieuwe beeldindeling te maken. Zowel het inzoomen als het opnieuw positioneren van het onderwerp.


Verscherpen en verzachten
Er zijn een aantal correctiefilters om het videobeeld te verscherpen of juist te verzachten. Bij verscherpen (sharpen) maakt het correctiefilter het videobeeld instelbaar scherper. Pas hier echter wel mee op. Te scherp zet ook de aanwezige beeldfouten extra aan. Echt helemaal onscherp valt niet meer goed te krijgen. Een andere manier om de scherpte-indruk te verhogen is om het contrast op te draaien. Doe dit met mate!
Verzachten kan instelbaar via een softfilter. Dit geeft een zachte wat dromerige sfeer. Ook deels te bereiken door het verlagen van het beeldcontrast.
Het blurfilter is weer iets geheel anders. Dit filter voegt onscherpte toe in de vorm van gesimuleerde beweging. Het verkregen effect is sterk afhankelijk van het onderwerp (geschikt voor blur?) en de instelling van het filter.


EDITORS' CHOICE