Aan de binnenzijde van de luidspreker vinden we zoals gezegd vooral de eerdere innovaties die van de dB9-S eveneens een award-winnende speaker maakten. Want de 11-S is weliswaar bekroond met een CES Innovations Award, ook zijn kleinere broer viel in de prijzen: hifi-magazine Stereo Times nam het model mee in haar Most Wanted Components-lijst.
Stereo Times-redacteur Key Kim en Charles van Oosterum, met links de nieuw te beoordelen dB11-S, en rechts de dB9-S die door Kim al uitgebreid geroemd werden
Toevallig loopt Key Kim (Stereo Times) net binnen op het moment dat Vivienne, de dochter van Charles en Marketing Manager van het bedrijf, ons mededeelt dat de 9-S bij hen zo goed ontvangen is. Kim heeft opnieuw een cd'tje met zijn eigen muziek meegebracht, maar ditmaal om de 11-S aan de tand te voelen. Charles begeleidt de sessie die volgt graag met wat enthousiaste duiding.
Alweer een winnaar?
Gelukkig hebben we Charles daarvoor al uitgebreid kunnen spreken. Bijvoorbeeld over het gebruikte materiaal, de voornaamste innovatie van het nieuwe model: bulletwood. Een houtsoort uit Centraal- en Zuid-Amerika die de oprichter en ontwerper van Kharma al langer in zijn vizier had. Het duurzame materiaal is zeer rigide en stevig, wat voorziet in de juiste effecten op de werking van het design en de weergave. Lees: het Kharma Bullet Proof Laminate (KBPL) verhoogt de stijfheid vergeleken met technieken die in het verleden werden gebruikt, terwijl de bekleding en demping de laatste sporen van resonantie moeten elimineren.
Het is echter ook bijzonder sterk en gekenmerkt door een hoge dichtheid, waardoor de implementatie als luidsprekerkast de nodige uitdagingen kent. Denk daarbij vooral aan de samenstelling en het verkrijgen van de juiste vorm voor de kast. Een 'akoestisch perfecte vorm'; een hellend klankbord dat naadloze overgangen in de crossover-gebieden ondersteunt, waardoor 'een meer realistische 3D-beeldvorming waargenomen kan worden'.
Er loopt dan ook een patentaanvraag op het gebruik van het materiaal, maar daartoe zal eerst aangetoond moeten worden dat het ontwerp (de manier waarop de lagen hout als het ware in elkaar geweven zijn) de akoestische voordelen heeft waar Charles het materiaal voor ingezet heeft.
De binnenkant
Zoals gezegd is de 'Elegance-techniek' al verfijnd in de dB9-S, en is de 11-S met zijn nieuwe behuizing waarschijnlijk de 'eindhalte' van deze serie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant is nog eens te kijken naar het ontwerp van dat binnenwerk. Want daar vinden we uiteraard de 7-inch Kharma Omega 7 drivers. De units hebben een speciale samenstelling; de in eigen huis ontwikkelde Kharma Composite Driver, en de van beryllium gemaakte tweeters, het op een na hardste materiaal na diamant. De weergave moet er nog realistischer van worden. Het resultaat is een kamerbreed podium waarin het vrijwel onmogelijk is de bron van de gespeelde muziek te herleiden.
Ook Kharma's S7 is aanwezig, het model dat we vorige CES zagen en wat afgelopen voorjaar haar primeur bij Rhapsody beleefde
Tot slot weet Peter Bats, de gebruikelijke DJ/MC van de Kharma-demonstraties en Sales Manager van het merk, ons te melden dat Kharma in München uitkijkt naar niet één, maar twee volledige luisterruimtes. Het ene vertrek zal, als het inderdaad lukt om twee ruimtes te bemachtigen, de aandacht vermoedelijk opnieuw op een zeer exclusieve set gaan richten, zoals de Grand Exquisite Limited vorig jaar. De andere ruimte zal volledig in het teken komen te staan van de Butterfly-serie, een primeur van het merk waar we nog niets over mogen melden. Dus daarover later meer...