Het mid en het hoog zijn ronduit uitstekend voor een speaker dock. Het geluid is heel open en klinkt aangenaam direct. Met dat laatste bedoelen we niet dat het dock een vermoeiende in-your-face sound neerzet. Het is eerder het soort directheid dat je ook op de betere systemen hoort.
Het laag is logischerwijs de achillespees van een apparaat met dergelijke compacte afmetingen. Dat is in dit geval niet anders. Met dien verstande dat deze achillespees wel uit gewapend beton opgetrokken lijkt. Vooral het sublaag – weergegeven door de downfiring eenheid onderaan – is ongemeen krachtig. Dat hoor je niet alleen, je voelt het ook. Als het dock op je bureautafel staat waar je ook aan zit te typen, bijvoorbeeld. Het omwille van zijn superieure laagweergave befaamde Horizon Duo speakerdock van het merk Boston Acoustics uit 2008 wordt hiermee eindelijk van de troon gestoten. Het laaggebied dat door de overige luidsprekereenheden wordt weergegeven is eveneens erg overtuigend. Maar dan wat minder krachtig dan het sublaag.
Minpunten?
Hij klinkt top en biedt heel veel geluid voor z'n geld. Exact wat je niét zou verwachten op een product met zo'n sterke merkoriëntatie als dit, eigenlijk. Wat de minpuntjes betreft: we kregen de Bluetooth-functie niet aan de praat en de werking van de afstandsbediening is wisselvallig: van 'Prima!' tot 'Werkt dit ding nou of niet?'.
Cavallino GT1
De tweede Ferrari lijkt niet veel groter dan de Scuderia FS1. Hij is wat breder, maar tegelijk ook een fractie minder diep. De Cavallino is echter véél zwaarder dan de Scuderia. De subwoofer – die bij de Suderia onderaan zit –, is verdwenen. Het aansluitveld zit ook weer onderaan en ziet er krek hetzelfde uit als dat van de FS1.
Ook de Bluetooth-functie en de dockingmogelijkheid met 30 pins-connector neemt de Cavallino over van de Scuderia. De bediening en de (on)mogelijkheden van de FS1 neemt de Cavallino een op een over. Het eigenlijke docking gedeelte bevindt zich niet langer bovenop het toestel, maar onderaan. Daar zit namelijk een uitschuifbaar platformpje (met verlichting onderaan!), waar je je iPod of iPhone op kwijt kunt. De afwerking van de Cavallino is vooraan en bovenaan eerder sober te noemen – iets té misschien –, maar het voelt allemaal wel bijzonder degelijk aan. Aan de achterzijde zit centraal een driver, met het bekende 'Cavallino Rampante'-paardje op de grille.
De soundtrack van 'American Beauty' (Thomas Newman) laat een mid- en hoogweergave horen van een kwaliteit die van een heel ander niveau is dan hetgeen je gewoonlijk uit een speakerdock hoort komen. Net als bij de FS1 dus, maar het lijkt alsof de Cavallino nog meer details laat horen en ietsjes breder klinkt.
Een playlist van Trentemöller helpt om ons een eerste idee te vormen van de laagcapaciteiten van de GT1. Die zijn best OK, maar de subwooferachtige performance van de FS1 moet de Cavallino ontberen. Hoe dan ook kan de FS1 onverwacht luid spelen. Het is moeilijk te geloven hoe hard dit ding gaat – zonder noemenswaardige harmonische vervorming – als je het niet een keer zelf probeert. De basweergave overigens op zijn best als het volume een flink eind open gedraaid wordt.
De beste?
Het valt niet mee om een duidelijke winnaar aan te duiden voor wat de geluidskwaliteit betreft. Mid en hoog zijn over het algemeen iets beter op de Cavallino, en deze kan ook een hoger volume aan dan de Scuderia. De sterke kanten van de Scuderia zijn de diepe laagweergave – die is bij de Cavallino duidelijk minder diep en krachtig– en de lagere prijs. Eigenlijk ligt het er vooral aan welk muziekstuk je draait en welke volumestand je kiest om een winnaar aan te duiden. Uiteindelijk vinden we de GT1 dan toch de beste van de twee.
Pluspunten
Geluidskwaliteit (FS1 & GT1)
Prijs-kwaliteitverhouding (FS1 & GT1)
Uitzonderlijke subbass weergave (FS1)
Kan indien nodig véél dB's produceren (GT1)
Afwerkingskwaliteit (FS1)
Minpunten
30 pins-connector voor je iDevice ipv Lightning (FS1 & GT1)
Bluetooth-functie werkt niet met iPhone 4S, Mac Pro en Sony Xperia Z1 (FS1 & GT1)
Werking afstandsbediening (FS1 & GT1)
Prijzen:
FS1 - € 379
GT1 - € 499