Echter, en nu kom je bij de crux van SCS; een noot geproduceerd door een aangeslagen piano (een piano waarvan één van de toetsen beroerd wordt, geen beteuterde piano, red.), is niet opgebouwd uit één pure frequentie, maar uit de fundamentele frequentie van die noot (440 Hz voor de A, bijvoorbeeld) en een willekeur aan frequenties van variërende intensiteit. Eerstgenoemde bepaalt de toon, de rest het timbre.
Dat is een van de redenen dat we het onderscheid kunnen maken tussen een piano en een trompet, ten eerste, maar bijvoorbeeld ook tussen een Stradivarius en een willekeurige viool van een student aan het conservatorium, en tot slot het verschil tussen de ene Steinway piano en zijn tweelingbroer. Deze noot, zo stellen de ontwerpers van Cabasse, moet het oor bereiken vanuit een speaker zonder onderweg vervormd te raken. Als, echter, harmonische elementen van deze noot vertraagd worden doordat ze vanuit verschillende drive units in het binnenwerk van de speakers verzonden worden, en dus op verschillende momenten je oor bereiken, treedt die vervorming -we spreken dan over fase-verschillen- wel degelijk op.
Voor de beste weergave (exact, stabiel en driedimensionaal), en hier slaan we een stukje onderzoek en theorie over (en niet iedereen is het er over eens overigens) ondanks dat we daar ook een prima analogie met steentjes in het water op los kunnen laten, moet een luidsprekersysteem coherent diffunderen (afstralen), in alle andere richtingen. Het team van Cabasse heeft op basis van het voorgaande vastgesteld dat de beste positie voor alle drivers te vinden is op dezelfde as, of beter nog op hetzelfde punt op die as, zonder elkaar in de weg te zitten.
In 1992 slaagden ze daar deels in, met de tri-axiale TC21 speaker, die in 2002 vervangen werd door de TC22, en nog eens enkele jaren later door de TC23. Digitale technieken maakten het eind 2005 voor het eerst mogelijk alle door het onderzoeksteam vastgestelde parameters van een geluidssignaal in kaart te brengen en in één systeem te vangen. De hierbij opgedane ervaringen zijn vandaag de dag terug te vinden in het QC55-component in La Sphère. Het staat volgens het Franse merk voor een nieuwe standaard in de reproductie van muziek. Het is afwachten waar het bedrijf in de toekomst nog mee zal komen.