ARTIKEL

Mask of Silence

GZ: toen ik een rondleiding kreeg in de fabriek zag ik dat er ‘dingetjes’ geplakt waren op chips en DSPs. Ik heb gehoord dat jullie dit de ‘Mask of Silence’ noemen.

JD: Ojee, ik geloof dat ik die term heb verzonnen... (lacht). In de loop der jaren hebben we op empirische wijze een aantal technieken ontwikkeld om de omgeving waarin de elektronica zich bevindt, meer geschikt te maken voor audio - hoewel het ook werkt voor video. De eerste die we gebruikten was sorbothane, een dempingsmateriaal dat we vonden bij onze vrienden van Audioquest in de Verenigde Staten (hoewel het in de UK wordt gemaakt) en we kopen het nog steeds van hen. Dit is bruikbaar voor het subtiel dempen van microfonische onderdelen. Sindsdien hebben we dit uitgebreid naar ferriet-achtige materialen die bruikbaar zijn voor het controleren van de hoeveelheid ‘troep’ die komt uit hoogfrequentie componenten, zoals DSP’s, MPEG decoders, geheugenchips etc. We hebben ondervonden dat het gebruik van dit soort materialen op de juiste plek de emissie van RF naar buiten toe kan verminderen, maar ook intern. Ook gebruiken we sinds enige tijd ‘Stealth Mat’, van een Amerikaans bedrijf in diverse vormen en het absorbeert RF-storing vanaf een aantal MHz. We hebben gemerkt dat een beperkt gebruik hiervan binnen producten kan helpen. Het is vrij makkelijk teveel te gebruiken, wat niet persé beter is, omdat de ‘voicing’ van de producten nog steeds een kunst is. Ik doe dat niet zelf, we hebben een aantal zeer ervaren technici - een aantal zijn zelfs muzikant - die samen de geluidskwaliteit van de producten bepalen. Dat werkt uitstekend!

GZ: Arcam apparatuur heeft altijd bescheiden afmetingen. Jullie maken geen enorme versterkers zoals o.a. Krell en andere Amerikaanse merken dat doen. Is daar een gedachte achter, een ontwerpfilosofie?

JD: het is vooral een commerciële beslissing. Arcam heeft traditioneel gezien een familie van producten op de markt gebracht die aan de normale ‘home entertainment’ eisen kan voldoen. We hebben de volume-behoefte niet omhooggeschroefd omdat het grootste gedeelte van het luisteren plaatsvindt op een vrij bescheiden volume. Er zijn inderdaad bedrijven die versterkers met hoge vermogens produceren en van tijd tot tijd kan ik daar zeker de voordelen van zien. Echter, als wij er markt voor zouden zien en genoeg verbetering in kwaliteit, zouden we de eisen kunnen oprekken, maar we zijn geen bedrijf dat geinteresseerd is in het produceren van een klein aantal producten voor een kleine markt. Als je veel producten wilt verkopen, kunnen deze echter ook niet te hoog zijn geprijsd. Er is dus duidelijk een plek binnen de markt waar we in willen werken. Dat gezegd hebbende, denk ik dat onze huidige producten, binnen hun vermogensgebied verrassend goed mee kunnen komen met ‘fancy’ producten uit de rest van de wereld, voor veel minder geld.

GZ: jullie zijn altijd beroemd geweest om jullie voedingen die korte tijd veel stroom kunnen leveren...

JD: dit bedrijf is gedreven door technologie. Ik ben een wetenschapper en technicus en we hebben praktische en enthousiaste technici in dienst en we willen niet onnodig geld besteden. Als we dat doen, geven we namelijk ook het geld van de consument onnodig uit. Er bestaat zoiets als ‘pride of ownership’, maar het is niet het enige dat telt. We proberen dus oplossingen te bedenken die erg goed zijn, maar wel kosteneffectief, aangezien we dan de grootste kans hebben te overleven op de audiomarkt. We zullen nooit kunnen concurreren met de massaproducenten uit het verre Oosten, maar we willen ook geen bedrijf worden dat alleen onbetaalbare, exclusieve producten maakt. Als we een van beide kanten opgaan zullen we denk ik sterven. We moeten in de mainstream blijven.

GZ: u sprak over het ‘voicen’ van de apparatuur. Zou u zeggen dat er een Arcam ‘sound’ bestaat?

JD: Dat is een erg goede vraag die ons vaak wordt gesteld. Je kunt binnen bepaalde grenzen de klank van elektronica ‘voicen’, maar dat is veel beperkter dan bij speakers. We zullen in eerste instantie producten maken waar mensen mee kunnen leven op de lange termijn. Die dus niet vermoeien. Niet dat het niet mag vermoeien als de opname slecht is: je wilt het weten als de opname irritant is, maar we hebben altijd getracht producten te maken die niet direct indruk maken in de showroom, omdat we van mening zijn dat dat op de lange termijn niet de producten blijken te zijn die fijn zijn om te bezitten. Dat gezegd hebbende, er zullen altijd mensen zijn die beweren dat Arcam een softe, laid-back en ‘relaxte’ sound heeft, maar dat is onzin. We zijn trots op wat we doen en voicen een product niet op die manier. Voor de Solo, ons zeer populaire -  en waarschijnlijk beste - all-in-one apparaat voor muziekweergave hebben we er voor gezorgd dat deze een niet al te analytische klank had, vanwege de speakers waar deze waarschijnlijk mee zal worden gebruikt en waar die worden geplaatst. Een versterker van 2000 Euro zullen we echter proberen te ontwerpen met een zo transparant mogelijk karakter. Er is dus wel wat variatie in de klank, maar niet veel.

GZ: U sprak over de Solo. Er is nu ook een surround versie van de Solo, de Solo Movie. Kunt u ons iets over dat apparaat vertellen?

JD: We hebben altijd een markt gezien voor geintegreerde apparaten. Ergens in 1986/1987, toen we onze business-plannen gingen herschrijven en we erover dachten voor het eerst CD-spelers te gaan ontwerpen, was er al een product in de pijplijn genaamd de ‘CDeiver’, een versterker, tuner en CD-speler in 1 behuizing. We hadden toen niet de kennis en de resources om er eentje te bouwen, tot we pas twee jaar geleden de Solo bouwden. De Solo heeft al onze verwachtingen overtroffen qua verkoop en heeft onze stereo-business nieuw leven ingeblazen. Het is logisch dit uit te breiden naar een Audio/Video apparaat, de Solo Movie.

We hebben hierbij het Zoran 888S platform en alle software van onze DVD-spelers als basis gebruikt en een fatsoenlijke ‘home-theater-in-a-box’ gebouwd. We moesten iets hebben dat de video-formaten goed zou doen en genoeg features hebben om aantrekkelijk te zijn voor de huidige DVD-markt met bijvoorbeeld video-upscaling en HDMI, maar ook een topklasse audio-hart zou hebben. Het apparaat speelt alle audio-formaten, heeft iPod integratie, besturing via RS232, een tweede zone etc. Het product gaat ongeveer 3000 euro kosten, wat voor de meesten goed betaalbaar is. We zullen het product ook aan jullie demonsteren.


EDITORS' CHOICE