ARTIKEL

Verhitte gemoederen

Vol verbazing (verontwaardiging) ging de HiFi handel op haar achterste poten staan; hoe kan een iPod ooit de bron zijn van een volwaardige HiFi-installatie!  De gemoederen werden nog meer verhit door een artikel in de Volkskrant (lees hier het volledige artikel van Peter van Ammelrooy) en de daarop volgende reacties op websites als Zibb (in de persoon van Friso Schotanus). Reden voor HiFi handelaar Arthur Venis om in de virtuele pen te klimmen en een reactie te plaatsen op Zibb.

Beste Friso,
 
Ik moet toch even reageren op het artikel dat vandaag verscheen op zibb.nl over de iPod en de "boombox". De reactie komt grotendeels vanuit mijn positie als zelfstandig elektronica retailer in het "hogere" segment. Het is overigens niet alleen op zibb.nl dat ik dit tegenkom. Ik lees het ook in de kranten, de Elsevier, en zie het eigenlijk in de media in het algemeen.
 
Het is zeker zo dat de komst van de iPod en verwante mp3-spelers veel heeft veranderd in de aandacht voor de meer traditionele toestellen. Ditzelfde geldt ook voor de home-cinema sets waarover in het artikel wordt gerept. Zeker is ook dat het voor de iPod-achtige producten zo is dat het gebruiksgemak, en niet zozeer de geluidskwaliteit voor de consument het uitgangspunt is. Bij wijze van test heb ik een iPod Nano aangeschaft en die vervolgens op het muzieksysteem waar ik thuis mee speel aangesloten. Gebruiksgemak? Jazeker! Een hele avond muziek zonder te hoeven op staan en een cd te wisselen. Kwaliteit? Muzikaal gezien niet echt. Wanneer ik de presentatie vergelijk met de originele versie van cd, gespeeld op een goede cd-speler op overigens dezelfde installatie, is er een wereld van verschil in beleving van de muziek. Ineens is er drie-dimensionaliteit, is er levendigheid, en een overdracht van muzikale spanning. Met andere woorden, het is een feestje! De muziek van de iPod is dan weliswaar hetzelfde nummer (via iTunes geript van diezelfde cd), maar het lijkt wel een andere versie te zijn!
 
Wat betreft de home-cinema sets kun je stellen dat er hier nauwelijks sprake is van kwaliteit in het prijssegment waarin het meest wordt verkocht. Het meeste is ver beneden de maat van wat we met de "ouderwetse" stereotoren gewend waren. Goed, dat was stereo, maar veel consumenten komen er langzaamaan wel achter dat het beter goed in stereo kan zijn dan waardeloos in surround. Mijn omzetten laten dat domweg zien. Weliswaar opereren wij in een niche, maar toch. Tussen het geweld van de platte televisies (waar ook kwaliteit niet de maat is, maar met name de prijs) en de herrie-surround sets weten wij -gelukkig- nog steeds kwalitatief hoogstaande muzieksystemen te verkopen. En als het een thuis-theater mag zijn, dan ook een echt goede, met impact!
 
Dat de cijfers laten zien dat er 25% minder (in aantallen) in stereo zou zijn verkocht heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat veel (bekende) fabrikanten stereo toestellen domweg niet meer in hun assortiment hebben. En dan kun je het dus ook niet meer verkopen! Voor die apparatuur moet je tegenwoordig een specialist opzoeken, en kun je je niet meer bedienen van de "bekende" merken.
 
De reden voor deze reactie is eigenlijk dat ik de nuance altijd mis in dit type artikelen. Het is eenzijdig, en belicht nooit dat er nog steeds een segment is waar het wel gaat om de beleving die veel mensen toch zoeken. Alleen voor ons als kleine zelfstandige retailers wordt het steeds lastiger die groep mensen te bereiken tussen al het marketing geweld van de grote. Marketinggeweld overigens, dat ook niet altijd helemaal volgens de lijnen van eerlijke voorlichting loopt... Een mooi voorbeeld daarvan is een recensie in een Amerikaans blad over de nieuwe Digital Entertainment Centers van Hewlett Packard. Daaruit blijkt ook dat de connectiviteit tussen al die systemen nog verre van optimaal is, en voor de gemiddelde consument eigenlijk (nog) niet echt toe te passen is. Veel van de nieuwigheden worden aangeprezen vanwege de technologie die erachter zit, maar in werkelijkheid is het verre van stabiel en feitelijk nog niet rijp voor de markt. Nog afgezien van het feit of de consument er rijp voor is... De complexiteit is erg groot geworden!
 
In conclusie zou ik het mooi vinden wanneer de nuance wordt gezocht, en wanneer de reden waarom mensen dit soort elektronica kopen ook eens zou worden belicht. Voor veel mensen is muziek meer dan alleen maar behang. Iedereen houdt van muziek, maar niet iedereen weet dat nog... Het punt is dat ze eens moeten worden ondergedompeld in iets dat écht in staat is de emotie en beleving over te brengen. De beste manier daarvoor is natuurlijk nog steeds een live concert in bijvoorbeeld het Bimhuis of het Concertgebouw, maar ook thuis kun je -met een klein beetje moeite en hulp een goede gepassioneerde dealer- een heel eind komen...
 
Met vriendelijke groet,
 
ir. Arthur C.J. Venis
(Art`s Audio B.V.)

Lees op de volgende pagina de reactie van HiFi.nl auteur Guido de Kanter op het artikel in de Volkskrant.


EDITORS' CHOICE