ARTIKEL

Thuis bij.....Tommy Hørning

Jan de Jeu | 15 juli 2004

Die set staat opgesteld in een ruimte die tevens dient als woonkamer. Direct bij de deur een zithoek met een daarbij horende televisie. Op enige afstand daarvan staat een enkele comfortabele stoel met bijbehorende voetenbank die volledig vrij in de ruimte staat. Geen twijfel mogelijk; dit is de sweetspot van de maestro. Rechts van de stoel een bijna wandbrede raampartij die uitziet op de tuin en links van de luisterplek een wand met LP`s. Daarmee is tevens een antwoord gegeven op de vraag aan welk formaat deze muziekliefhebber de voorkeur geeft. De enig overgebleven wand wordt beslagen door een Creaktiv audiorack dat aan beide zijden geflankeerd wordt door twee exemplaren van het grootste luidspreker type dat Tommy maakt; de Agalme. De twee robuuste zuilen van 160 kilo domineren de ruimte met hun hoogte van  2meter 25, hun breedte van zestig cm en hun diepte van 98 cm. Ik ben onwillekeurig onder de indruk en dit gevoel neemt nog toe wanneer Tommy mij wijst op de gigantische woofers aan de achterzijde. Ik weet inmiddels dat Hørning systemen het best floreren bij een plaatsing in de onmiddellijke nabijheid van een hoek maar bij het zien van de middellijn van deze lage tonen units slaat de angst me om het hart. Hørning nodigt me uit om te gaan zitten maar wanneer ik mij in de richting van de zithoek beweeg gebaart hij naar de `master chair`; ik moet eerst luisteren. In de komende uren zal ik er achter komen dat voor deze man bijna alles ondergeschikt is aan muziek. Muziek is van fundamenteel belang. Om het in zijn eigen woorden te zeggen; "Even when you have lost everything else, there will always be your music". 

Tommy Hørning (c) Xingo

Tommy Hørning (c) Xingo

Hij kiest een LP uit de kast en legt hem op de draaitafel. Niemand hoeft te twijfelen aan de voorkeur van deze ontwerper wanneer het gaat om de keus tussen een geveerd subchassis en een massa loopwerk. Volgens Tommy klinkt massa natuurlijker. Qua materiaal heeft hij geëxperimenteerd met acryl, rood en geel koper, wapenmetaal en zelfs titanium. Tests wezen uit dat aluminium uit één stuk, en met een gewicht van 30 kilo, de beste resultaten geeft. Aluminium dat in een oven onderworpen wordt aan een optimale temperatuur waarna het weer langzaam afgekoeld wordt teneinde breuken te voorkomen. Het resultaat mag gezien worden. Voor de verkoop bestemde exemplaren van ‘The Ultimate Transference’ zijn volledig afgewerkt  in wit goud. Bij het hier opgestelde prototype is gewoon het aluminium te zien. Alleen de basis is uitgevoerd in zwart. Ik kan me niet voorstellen dat de gouden versie me optisch meer aan zou spreken. De arm is van VPI en het element - nu het normaliter gebruikte AudioNote element in reparatie is - de relatief goedkope HMC 10 van Ortofon. De snaar aangedreven draaitafel heeft zijn eigen (buizen) voeding.

Tommy Hørning (c) Xingo

Dat geldt tevens voor de andere apparaten die ik zie staan zoals de MC phono voorversterker en de opengewerkte prototype versie van de geïntegreerde 300B versterker. Deze laatste is ’s werelds eerste 300B versterker die gebruik maakt van uitgangstransformatoren met nano kristallen. Niet verwonderlijk dat Tommy liever niet heeft dat ik daar een foto van maak. Het bijzondere van de installatie is dat alle daarin spelende componenten ontsproten zijn aan het brein van deze ene man. Gezamenlijk vormen ze dan ook zijn ultieme weergavensysteem. Het uitgangspunt van zijn ideeën komt voort uit theorieën die soms dateren uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. Enkelen zijn eerder gebruikt terwijl anderen de transformatie naar de praktijk nooit eerder gemaakt hebben. Finetuning van de ontwerpen gebeurt uiteindelijk puur op grond van luisterervaringen.

Klik hier voor een vergrote afbeelding
 
De LP die op de 7 mm dikke polymeer laag gelegd wordt is Cantate Domino; een audiofiele opname op een Scandinavisch label. Logisch; Tommy kent zijn pappenheimers en verwacht dat een recensent een dergelijke opname wil horen. Maar niet deze recensent. Tenminste; niet vandaag. Wanneer ik het systeem echt wil beoordelen dan doe ik dat in mijn eigen luisterruimte. Op dit moment ben ik veel meer geïnteresseerd in de muziekkeus van Tommy zelf. Daar vraag ik dan ook naar en prompt wordt de vrij recente LP vervangen door een exemplaar uit de zestiger jaren. Zowel voor mij als voor de vier jaar oudere Tommy een in muzikale zin belangrijke periode. Terwijl de plaat van `It`s A Beautiful Day` zijn rondjes gaat draaien komen we er achter dat we beiden houden van de Engelse folk uit die tijd. Dat tijdvak brengt Tommy voor een groot gedeelte door in Engeland. Hij volgt The Beatles en The Rolling Stones op hun tournees door Groot Brittannie, bezit gesigneerde exemplaren van hun LP`s, woont in een collectief (waardoor de gesigneerde relikwieën al snel weer spoorloos verdwijnen) en kent leden van bands als "Fotheringay". Zowel in die Engelse periode als in latere jaren woont hij vele concerten bij en met zijn componenten streeft hij ernaar dit live geluid weer te geven. 

Tommy Hørning (c) Xingo

Tommy Hørning (c) Xingo


EDITORS' CHOICE