Het bijzondere aan Audio Note komt voort uit een filosofie die het best is weer te geven aan de hand van een aantal quizvragen van Peter Qvurtrop:
- Voer je directe A/B vergelijkingen uit tussen korte stukjes muziek om je muzikale geheugen te trainen?
- Neem je telkens dezelfde `referentie` opnames mee naar een auditie om te voorkomen dat je oordeel wordt beinvloed door onbekend muzikaal materiaal?
- Vermijd je muziek te gebruiken waarop je zeer gesteld bent om zo een juiste analyse te kunnen maken zonder te te worden afgeleid door het plezier en de passie van de bekende muziek?
- Geloof je dat de werkelijke functie van een audiosysteem het her-creëren van muziek is en dat je dat enkel kunt beoordelen indien je een uitgebreide kennis hebt van live uitvoeringen?
- Geloof je, dat als jouw evaluatie zaken als frequentiebereik, signaal/ruis verhouding, afbeeldingsbreedte en -diepte, ruimte om de instrumenten, balans, klankkleur en helderheid als goed beoordeelt, alle andere muzikale overwegingen dan ook wel goed zitten?
- Is het jouw ervaring dat bepaalde luidsprekers juist geschikt zijn voor rock en andere juist voor klassiek en weer andere voor intieme jazz? Hoe verklaar je dit en is dit min of meer onvermijdelijk?
- Als je jezelf vraagt: "Wat moet de juiste referentie zijn; live muziek of een opname?" is je antwoord dan òf het een òf het ander? En is dit antwoord bevredigend?
Volgens de Qvurtrop filosofie ben je op weg naar de audio hel als je meer dan 3 vragen met JA hebt beantwoord. Zijn er meer dan 3 vragen positief beantwoord, zit je wel in de gevaren zone, maar er is hoop. Is vraag 3 tenslotte ook nog beantwoord met een JA, dan is professionele hulp noodzakelijk, want als emoties niet bij muziek weergave horen…
Het mag dus duidelijk zijn dat Audio Note voor hoge kwaliteit en gevoel staat. Daarom zijn de ontwerpen van Audio Note allemaal op buizen en als het even kan op trioden gebaseerd. Dat wil niet zeggen dat AN ouderwets is, wel degelijk zijn in het programma diverse CD spelers en DACs opgenomen, en dan met buizen.
Avantgarde Acoustics is ook een buitenbeentje in audioland. De firma maakt enkel luidsprekers, en meer specifiek hoornluidsprekers. Waar de meeste hoornluidsprekers tegenwoordig nog steeds van hout zijn gemaakt, gebruikt Avantgarde ABS, een moderne kunststof die onder andere ook voor telefoontoestellen wordt gebruikt. Avantgarde heeft enorme spuitgietmallen ontwikkeld waarin onder zeer hoge druk hun sferische hoorns worden gefabriceerd. Daarna worden ze bij Porsche in de gewenste kleur gespoten. Het resultaat is een spiegelglad oppervlak van de hoorn.
Avantgardes zijn meerweg hoornsystemen, die afhankelijk van het type uit 2 of 3 hoorns bestaan gecombineerd met een actieve subwoofer voor het laagste laag. Deze subwoofer is een compromis omdat een hoorn voor het allerlaagste een beetje te groot zou zijn. Het model Trio, met 3 hoorns heeft al een bashoorn van bijna een meter doorsnee en gaat `maar` tot 120Hz. Het voordeel van een hoorn systeem is de lage hoeveelheid energie die nodig is om een geluidsgolf te produceren. Een kleine versterker van 3 of 8 watt is al ruim voldoende om een grote kamer van een realistisch geluidsniveau te voorzien; de hoornmodellen lopen in gevoeligheid uiteen van 102dB tot en met een onvoorstelbare 109dB! De keuze voor een sferische vorm en niet de meer gangbare exponentiele vorm ligt in de meer natuurlijke verloop van de hoorn, en dus een meer natuurlijk geluid.
Bij Triode et Cie. zijn de meeste modellen Audio Note aanwezig, van de kleine Zero tot het topmodel Gaku On van een paar ton. Maar dat is niet het bijzondere van deze winkel, die zich liever Auditorium noemt. Het is de unieke mogelijkheid om Avantgarde hoorns te beluisteren samen met triodeversterkers. De luidsprekers, tijdens ons bezoek een paar Trios, staan al geruime tijd opgesteld en zijn dus in rust ingespeeld.
Philippe Heitz benadrukt dan ook zijn werkwijze. Door op afspraak liefhebbers in de gelegenheid te stellen goed te luisteren naar deze bijzondere combinatie, kan een evenwichtig oordeel worden gevormd. Maar hoe zit dit dan als de set bij iemand thuis komt te staan? Daar klinkt het toch altijd anders, en de luidsprekers zijn niet van het meest handzame formaat, daar ga je niet mee slepen.
Hier legt Philippe uit dat door het hoornprincipe deze luidsprekers nagenoeg geen invloed hebben van de omgeving. Meer dan 85% van het geluid is direct en slechts 15% kan worden gereflecteerd door de muren in de luisterruimte thuis. Daarom heeft Triode et Cie. ook gekozen de beide luisterruimtes zo in te richten als in een gemiddelde woonkamer.
Uren hebben we zitten luisteren naar de combinatie van een AN draaitafel, AN voorversterker en twee 300B monoblocs in combinatie met de Avantgarde Trios. De zaak heeft een uitgebreide collectie platen en CDs staan, waarvan vele ons onbekend waren. Zo dus weer nieuwe muziek leren kennen en dan ook nog via een perfecte installatie.
Voordat we weggingen nog een paar buizen gekocht voor onze eigen installatie uit de enorme voorraad onderdelen die Triode et Cie. heeft. Helaas betekent dat afscheid van Philippe en Parijs en moeten we terug naar huis. Gelukkig wacht daar onze eigen Audio Note Meishu met Avantgarde Duos.