Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik de door Johan Ketelaar ontworpen Style luidspreker in mijn woonkamer mocht verwelkomen. Ditmaal stel ik niet mijn woonkamer maar mijn luisterruimte open en wel voor de wat meer prestigieuze, onlangs geïntroduceerde Optima 7.
Voor de kenner van het luidsprekergamma van JK Acoustics moet Optima een bekend begrip zijn. De lijn startte ooit met de Optima 1, een tweeweg studiomonitor. De eerste staande modellen die volgden leken in niets op het model dat nu in mijn luisterruimte staat. Het waren de geijkte, klassiek gevormde, rechthoekige pilaren waarvan ook nu nog vaak de vorm door speakerfabrikanten gebruikt wordt. De vormgeving van de Optima 7 wijkt daar echter duidelijk van af.
Hij grijpt terug op die van zijn voorganger, de Optima 6, welke op zijn beurt gebruik maakt van nieuwe ontwerp inzichten die Johan Ketelaar voor het eerst toepaste in een luidspreker die nu niet langer leverbaar is; de JK 04. Dat was de eerste luidspreker met de zo kenmerkende nauwkeurig berekende afschuiningen aan de voorzijde die er voor zorgen dat de afstraling verbetert. Daardoor hoeft de luisteraar niet langer exact op de luisteras plaats te nemen om van het stereobeeld te kunnen genieten.