Michael Ahn, CEO van LG America, beet het spits af op de eerste dag van de CES met een positief bericht: 13 miljard dollar omzet, dat 16% meer is ten opzichte van 2007. Voor het komende jaar wordt er, ondanks de financiële situatie zeker op de Amerikaanse markt, niet gekort op de uitgaven van onderzoek en ontwikkeling (R&D) èn marketing. LG ziet 2009 vol vertrouwen en positief tegemoet.
LG is vooral sterk op het terrein van vlakke beeldschermen en inmiddels met Blu-ray toegeruste homecinemasystemen. Ook bij LG is wireless het toverwoord als het om signaaloverdracht gaat. De resolutie gaat lossless, dus zonder verlies en dat is nu nog in 1080P. Ook werkt deze Koreaanse elektronicagigant aan driedimensionale techniek in de televisie. Volgens Woo Park, Chief Technology en inmiddels het stokje van Ahn overgenomen hebbend, zijn maatschappijen als Columbia, 29th Century Fox en Universal er al lang mee bezig om in 3D te filmen. Met een slimme en geavanceerde beeldchip moet het op het vlakke scherm getoverd worden. Technieken als TruMotion (verdubbeling van de frequentie), Slim LED backlight (meer LED’s, gegroepeerd in segmenten en dynamisch aan te sturen), het aan kunnen sluiten van diverse andere componenten uit de LG productportfolio en natuurlijk de klankverbeteringen van niemand minder dan geluidsgoeroe Mark Levinson, vormen de speerpunten van LG. Heel ingenieus is het tweede microfoontje op een mobiele telefoon. Door een slimme manier van het wegdrukken van het achtergrondlawaai, denk aan verkeersdrukte, is het mogelijk de tekstverstaanbaarheid in een lawaaiige omgeving nagenoeg te elimineren. Aan het einde van de presentatie toonde Park een horloge met daarin een mobieltje. Het apparaatje, dat naar verwachting eind 2009 op de markt zal komen, is niet groter dan 61x39x13,9mm, weegt het 84 gram, heeft Bluetooth en kan met het 3G-netwerk opereren. Het veel ach’s en oh’s aan het verzamelde journaille ontlokkende apparaat sloot de persconferentie af.
NIEUWS
CES 2009: LG
Theo Wubbolts |
08 januari 2009