(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Lexicom MultiMedia

Marc Brekelmans | 15 september 2011

Toen de redactie van HiFi.nl me vroeg af te reizen naar Lexicom MultiMedia in Leidschendam voor een Hi-Visit moest ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit van deze winkel gehoord had. Hun website bracht meer duidelijkheid: de winkel is gevestigd in het pand waar voorheen Glasbergen audio/video gevestigd was. Maar ze verdienen zeker eigen plekje in het hifi-landschap: ze weten bij Lexicom MultiMedia namelijk verdraaid goed waar Abraham de muzikale mosterd vandaan haalt.

Slechts op enkele minuten rijden van de snelweg bereik ik de aan de historische sluis in Leidschendam gelegen winkel. Met uitzicht over het water en op de aan de andere kant van het water gelegen katholieke kerk is de winkel werkelijk prachtig gelegen. Een plekje om de auto te parkeren is ook zo gevonden. Lexicom is gelegen in een parkeerzone, waardoor je wel een parkeerschijf in de auto moet hebben liggen. Maar geen nood mocht dat niet het geval zijn: Lexicom heeft namelijk parkeerschijven voor haar klanten klaar liggen. Later dit jaar zal er aan de overkant van het water - op het Nieuwe Damplein - nog een grote parkeergarage gebouwd worden, waardoor parkeerproblemen definitief tot het verleden zullen behoren. Voor de winkel zie ik nog twee laad- en losplaatsen, je hoeft dus nooit ver te lopen met je zware aankopen.


Foto: ©Lexicom MultiMedia

Eigenaar Lex Kersten en vaste medewerker Patrick Wagenaar heten me hartelijk welkom in het sfeervol en modern ingerichte pand. “In December 2007 hebben we de winkel van Glasbergen overgenomen. Ik had toen nog een eigen reclamebureau onder de naam Studio Lexicom. ‘Lex’ van mijn voornaam en ‘com’ voor communicatie. In eerste instantie probeerde ik beide bedrijven nog tegelijkertijd te bestieren, maar dat bleek in de praktijk onmogelijk,” vertelt Lex.

Vooraan in de diepe en relatief smalle winkel staan televisies van Loewe, Sharp en Panasonic opgesteld die je als het ware de winkel in trekken. Maar het is vooral de Loewe-wand die met zijn 10 meter de aandacht trekt. Lex: “We hebben dan ook een zeer ruim assortiment Loewe televisies. Zelfs de 55 inch Compose televisie en de elektrostatische luidsprekers  van Loewe hebben we in de winkel, en daarmee zijn we redelijk uniek.”


Foto: ©Lexicom MultiMedia

De toonbank die halverwege de lange zijde van de winkel is geplaatst heeft twee ruime werkplekken en voldoende zitruimte voor klanten. Lex: “We merken dat klanten daar haast automatisch gaan zitten, en dat draagt natuurlijk bij aan de gemoedelijke sfeer die we in de winkel nastreven.” Tegenover de toonbank staat een wandrek met audio-apparatuur en luidsprekers van Naim, AudioVector, Bowers & Wilkins, Denon, Klangwerk, Focal, Musical Fidelity, Primare, Piega, Elipson, Cambridge Audio, Rotel en Sonos. Pal ernaast staat een vitrinekast met hoofdtelefoons. “Sinds we meer aandacht zijn gaan geven aan hoofdtelefoons is de omzet daarin drastisch gegroeid,” aldus Lex. In de vitrinekast zie ik de nodige hoofdtelefoons van Ultrasone en Beyerdynamic, een enkele Sennheiser completeert het hoofdtelefoonassortiment. “We demonstreren onze hoofdtelefoons eigenlijk altijd op de Musical Fidelity HPA hoofdtelefoonversterker. Dat is een bijzonder goede versterker en ook nog eens betaalbaar. De duurdere hoofdtelefoons kunnen we aansluiten op de Naim Headline.”

Naim en AudioVector
En daarmee is de naam gevallen van één van de belangrijkste merken binnen het productpakket van Lexicom. Lex: “We werken erg veel met Naim Audio. Bij dit merk zijn we vooral gevallen voor het dynamische karakter. Een ander belangrijk merk binnen ons assortiment is AudioVector, wat voortreffelijk combineert met Naim overigens.” Een bewering die ik later die ochtend, nadat ik de nodige combinaties tussen beide merken heb beluisterd, kan bevestigen.


Foto: ©Lexicom MultiMedia

Wat opvalt bij Lexicom is dat alle Naim apparatuur continu aangesloten staat. “Als we demonstreren met Naim apparatuur moeten klanten de apparatuur onder optimale omstandigheden kunnen beluisteren. Naim adviseert haar apparatuur altijd op spanning te laten staan, omdat het ‘koud’ veel minder goed klinkt. Het verschil is dermate groot dat wij ervoor kiezen om alle Naim apparaten onder spanning te houden” vertelt Lex. “We hebben ook onze eigen ideeën over optimale combinaties met Naim apparatuur. Waar veel winkels kiezen voor een standaard oplossing met een NAC202 voorversterker in combinatie met een NAP250 eindversterker, kiezen wij liever voor een oplossing waarbij de voorversterker wordt gecombineerd met twee NAP200 eindversterkers. Deze bi-amp combinatie is naar onze mening nog net wat muzikaler.”

Daarnaast geeft Lex aan dat ze regelmatig tijd reserveren voor het luisteren naar de apparatuur in de winkel en het samenstellen van optimale combinaties. “Er staat bij ons niks in de winkel dat niet eerst door ons is ingespeeld en beluisterd,” vertelt Lex. “Het is onze taak om voor de klant de perfecte set samen te stellen. Maar natuurlijk houden we daarbij wel de voorkeuren van de klant in de gaten. Wij zullen die klant zeker niet onze smaak opdringen, maar we laten wel graag horen wat wij goed vinden.”






EDITORS' CHOICE