In de AV-wereld lijken luidsprekerfabrikanten zwaar oververtegenwoordigd te zijn. Met zijn allen nemen ze daarbij meer dan genoeg specialisme en expertise mee om kwalitatief hoogwaardige luidsprekersystemen te ontwerpen en te bouwen. In dat licht is het echter op zijn minst opmerkelijk te moeten constateren dat slechts een handjevol specialisten dat deel van het frequentiegebied onder de aandacht heeft dat bij veel muziekliefhebbers thuis vaak tot slapeloze nachten leidt: de queeste naar een adequate en natuurgetrouwe weergave van het laag op hoog niveau.
Hoe goed veel luidsprekerontwerpen immers zijn, de laagweergave wordt vaak als wisselgeld beschouwd om de rest van het systeem zo optimaal mogelijk te laten presteren. Als we praten over natuurgetrouwe muziek- en/of filmbeleving is de keuze in te leveren in het laag in veel gevallen niet verstandig. Er blijft immers een belangrijk deel van die muzikale informatie achterwege die in veel gevallen zorgt voor de emotie in de weergave: wat zou het majestueuze orgel in de Saint Eustache in Parijs aan zeggenschap en kracht verliezen als haar 16 en 32-voets orgelpijpen niet kunnen spreken in de woonkamer?
Dave Hall
Een goede subwoofer kan dan uitkomst bieden, de emotie aan de muziek- en filmbeleving teruggeven zogezegd. Ongetwijfeld één van de belangrijkste beweegredenen die maken dat ik vanmiddag in gesprek ben met Bjorn Mateijsen van Beter Beeld en Geluid en Derek Whiteman van Velodyne Acoustics. Dit Amerikaanse bedrijf wordt algemeen beschouwd als een toonaangevende fabrikant van hoogwaardige subwoofers en marktleider in dat segment.
Ik richt me tot Bjorn met de constatering dat de weergave van het diepste laag typisch het domein lijkt te zijn van een multichannel omgeving. Desondanks lijkt adequate weergave van het laag in een twee-kanaals systeem veel minder een issue te zijn terwijl we het wel over dezelfde emotie hebben.
“Je slaat de spijker op zijn kop. In mijn zoektocht naar de meest natuurgetrouwe weergave van het geluid in mijn stereoset bleek het niet zo eenvoudig te zijn om die weergevers te vinden die in staat waren het hele frequentiespectrum, van het laag tot het hoog, zo adequaat mogelijk weer te geven. Een goede subwoofer moest dan uitkomst bieden. Het was echter opmerkelijk te constateren dat er weliswaar voldoende aanbod was, echter niet op dat weergaveniveau die ik wenste. Garmt van der Zel waar ik destijds reeds bevriend mee was, filmliefhebber en tegenwoordig mijn zakenpartner kwam tot dezelfde conclusie. Ondanks dat onze insteek ietwat van elkaar verschilt, deelden we één belangrijke conclusie: de weergave van beeld en geluid moest op een hoger niveau als dat men vaak aantrof bij veel dealers en winkeliers. Vandaar ook dat we begin 2004 besloten onze krachten te bundelen in onze zoektocht naar een betere muziek- en filmbeleving. Een zoektocht die resulteerde in het oprichten van ons bedrijf met de naam die aangeeft waar het ons om gaat: Beter Beeld en geluid.
Garmt vd Zel (zittend) en Bjorn Mateijsen van Beter Beeld & Geluid
Een antwoord op de vraag naar een betere weergave van het diepe laag dan we in veel gevallen beleefden kwam in de vorm van de aanschaf van de Velodyne DD12 subwoofer. Ons inziens was dit de eerste subwoofer op de Nederlandse markt die in staat was succesvol te integreren in een topklasse home-cinema of stereoset. Volstrekt onhoorbaar, naadloos aansluitend bij de rest van het muzikale spectrum van het systeem. De beleving van muziek en/of film won in ieder geval enorm aan emotie. We werden nieuwsgierig in de overige muzikale kwaliteiten van het merk. Raakten er verliefd op zogezegd. Deze positieve ervaring was dan ook de directe aanleiding om contact te nemen met Velodyne. We wilden immers meer te weten komen over het bedrijf en hun produkten. Deze contacten leidden tot een bredere belangstelling voor het merk Velodyne. De zeer positieve ervaringen die wij keer op keer hadden met de producten van dat bedrijf deed ons dan ook besluiten distributeur te worden in Nederland.”