Eerder verscheen een review over de Paradigm Monitor 7 luidspreker. Nederland heeft massaal luidsprekers naar de kringloop gebracht en een setje Paradigms aangeschaft. In deze serie zijn ook twee grotere modellen. Het zal niet vreemd overkomen dat de Monitor 9 hier welkom was, opererend binnen het grensvlak van extra verwachtingen en weten wat zou komen.
Het is boeiend om de businessmodellen te bestuderen achter succesvolle- en minder succesvolle audiobedrijven. Het slechte nieuws is dat veel van deze ondernemingen nauwelijks een duidelijk businessmodel hebben. Je start dus met een bedrijf zonder duidelijk omschreven business-doelstellingen en zonder vertaling daarvan naar marketing, productontwikkeling en andere noodzakelijke bedrijfsprocessen.
Vervolgens zal het ook lastig zijn om een unieke concurrentiestrategie te bedenken, want die ontstaat door continue terugkoppeling naar je doelstellingen op basis van onder andere concurrentieanalyse. Dat het zo amateuristisch werkt in een deel van de highend, blijkt uit het grote aantal luidspreker- en kabelmerken in de markt. Wie de audiobladen leest zal om de twee maanden ontdekken dat er weer een nieuwe fabrikant van luidsprekers opstaat. Wat denkt zo’n `bedrijf` nog toe te kunnen voegen aan de drieduizend bestaande bouwers, die elk minimaal tien modellen in het programma hebben?
Heb je nou écht nagedacht over je onderscheidend vermogen, over je technologie om dat te bereiken, over de kosten van je productie en hoe je dat distributietechnisch en qua marketing inregelt? Zulke luidsprekerbedrijfjes zijn bij voorbaat een `dead end`, zowel commercieel als producttechnisch. Je kunt misschien dertigduizend verschillende luidsprekers bouwen, maar slechts 1-5% daarvan zal het gewenste- en ideale prestatieniveau benaderen.