REVIEW

Black Ravioli Products

René van Es | 22 september 2010

Het uitproberen van accessoires als voetjes, dempers en akoestiek verbeteraars heeft nooit mijn eerste prioriteit, omdat de effecten zeer verschillend kunnen zijn in combinatie met apparatuur en luisterruimtes. Echter soms komt op je pad een concept zoals de Black Ravioli Products, dat zaken anders aanpakt dan normaal.

Als daarbij de fabrikant de tijd neemt om een zeer duidelijke uitleg van zijn producten te sturen, zonder de gebruikelijke commerciële inhoud of een: “alleen ik snap het” statement, dan maakt nieuwsgierigheid zich al snel meester van mij.

Het gehele gedachtegoed van Black Ravioli Products is teveel om te bespreken in een productbeschrijving, maar een aantal highlights die hout snijden wil ik u niet onthouden. Terecht stelt Derrick Ethell van Black Ravioli dat een apparaat een combinatie vormt met zijn ondergrond. Sommige meubel fabrikanten kiezen voor een lichte constructie, die ongewenste trillingen snel afvoert en omzet in warmte, een goed voorbeeld daarvan is Quadraspire, of juist een heel zware constructie die nauwelijks in beweging te krijgen is.

Nog anderen maken audiorekken die actief gedempt worden en trillingen in tegenfase opwekken om resonanties op die manier te elimineren. Het gros van de dempers en voetjes vormt daarbij een brug tussen de apparatuur en de ondergrond, met elk soort een eigen werking. Allemaal oplossingen waarbij een interactie tussen het rek, voetje en het apparaat plaatsvindt. Een onvoorspelbare interactie omdat een apparaat, voetjes en een rek nooit volledig op elkaar afgestemd zijn (een enkele uitzondering misschien daargelaten). Daarmee is het een kwestie van “trial and error” wat wel werkt en wat niet, zoals ik uit eigen ervaring maar al te goed weet.


Foto: Ed Verkerk

Black Ravioli Products kiest voor een andere route. Het isoleren van het apparaat van het rek. Daarmee ontstaan drie voordelen. Enerzijds worden trillingen vanuit het apparaat niet doorgegeven aan de ondergrond en andersom zullen trillingen vanuit de ondergrond (denk aan akoestische terugkoppeling) niet in het apparaat terecht komen. Derde voordeel, we hebben uitsluiten nog te maken met de interactie tussen het apparaat en Black Ravioli. Trillingen zullen voor een goede werking heel snel moeten worden omgezet in warmte in het Black Ravioli materiaal. Want, zo stelt Derrick Ethell, die snelheid is mede essentieel om te komen tot een ongekleurde weergave.

Zonder teveel geheimen prijs te willen geven zegt Black Ravioli te zijn opgebouwd uit diverse lagen nylon, polyethyleen en polycarbonaat. Waarbinnen een niet nader gespecificeerd materiaal zorgt voor de omzetting van mechanische energie in warmte. De materialen die de kerm omgeven zorgen voor een gestuurde en niet gedempte afgifte van de warmte, opgewekt in miljoenen energie overdracht paden. Dat laatste zullen we aan moeten nemen, ik kan dat niet onderzoeken, alleen een werking constateren of juist niet constateren.


Foto: Ed Verkerk

De doos met Black Ravioli producten die ik thuis kreeg bevat pads, spacers en vier stuks Big Feet 1. De pads passen rechtstreeks onder een apparaat. Let op, naast de oorspronkelijke apparaatvoeten te plaatsen en niet daaronder. Als één pad te laag is kunnen er twee op elkaar gelegd worden, of er kan een pad met een spacer worden toegepast. Onder grote apparaten zoals flinke versterkers is een Big Foot 1 handiger in gebruik. De pad is 1,1 cm hoog en ziet er uit als een nylon ravioli kussentje. De spacer is 1,2 cm hoog en is gefreesd uit corian. De Big Feet 1 is 3 cm hoog en voelt aan als rubber. Het is gezien de maat een pad zonder zijn nylon hoes, geplakt op een spacer met aan de andere kant een tweede pad. Ik vind het persoonlijk een nadeel dat de pads en de spacers erg glad zijn. Dat maakt plaatsen niet erg gemakkelijk en een lichte CD-speler als mijn Cyrus glijdt heen en weer tijdens het bedienen als je niet oppast.


Foto: Ed Verkerk

De fabrikant stelt dat de producten enige tijd nodig hebben om zich te settelen. Pas daarna dient men te luisteren naar muziek met de pads en feet op hun plaats, om vervolgens het Black Ravioli materiaal weg te halen en opnieuw te luisteren. Dat settelen klinkt als voodoo maar ik heb mij er toch maar aan gehouden. Ik koos ervoor vier twee-aan-twee paar gestapelde pads onder een H.A.T. lijnversterker te leggen. Vier enkele pads legde ik onder een Cyrus loopwerk en de Big Feet 1 kregen een plaats onder een NAD M2 digitale versterker. Voor de analoge Transrotor/SME/Transfiguration/H.A.T phono bron gebruik ik de M2 in combinatie met de H.A.T. lijnversterker, voor CD werkt de M2 als geïntegreerde dac/versterker. Normaal staat de Cyrus op Axedo AirBase dempers en de lijntrap op Composite Products CF-Cones.


EDITORS' CHOICE