REVIEW

Marietta Petkova

Jan Luijsterburg | 19 januari 2006

Aan positieve bijval ontbreekt het de Bulgaarse maar in Nederland woonachtige pianiste Marietta Petkova bepaald niet. Overal weet zij zalen in vervoering te brengen met grootse vertolkingen van met name romantisch repertoire. Omdat muziek het vangen van een magisch moment is, zijn haar CD’s allen live opgenomen, niet in een steriele studio vol trucage, maar eerlijk en direct. Haar management was zo vriendelijk mij maar liefst drie voorbeelden toe te zenden.

Marietta PetkovaDe nieuwste release is gevuld met werken van Mozart, want die is per slot van rekening jarig. Geopend wordt met pianoconcert, K271, met het Concertgebouw Chamber Orchestra onder leiding van Marco Boni. De bijnaam van het ‘Jeunehomme’ concert slaat niet op de leeftijd van Mozart toen hij het componeerde (21), maar op Jenomme, de naam van de Franse pianist aan wie het opgedragen werd. Het is een groots en dramatisch werk, ook wel Mozart’s Eroïca genoemd, dat goed aansluit bij Petkova’s gevoel voor passie. De rest van de CD wordt gevuld met twee sonates, K570 en K 457, opgenomen in het Concertgebouw respectievelijk de Doelen. Hoewel gespeeld op een moderne vleugel is de klank van deze uitstekende vertolkingen klein en wendbaar gehouden, zoals dat hoort bij Mozart. 

Eerder in 2005 verscheen Encores, zoals de titel aangeeft een album met toegiften, gespeeld tijdens optredens tussen 1994 en 2005 in diverse Nederlandse concertzalen (en twee in Zwitserland). Het is altijd een speciaal moment, als het uitzinnig publiek nog blijer wordt omdat de solist bereid gevonden blijkt nog een stukje te spelen, ook al zit het beloofde programma er al op. De spanning is weg en er kan vrijuit gespeeld worden, in de roes die een geslaagd concert net opgeroepen heeft. Een podiumdier als Petkova komt juist dan tot grote prestaties. Bij de eerste noten is het bij sommige van de 17 stukjes nog rumoerig omdat het publiek nog niet helemaal zit, en de akoestiek wisselt per track, omdat in zeer uiteenlopende zalen opgenomen werd. Liszt, Brahms, Händel, Chopin, Schumann, Rachmaninov, Scriabin, Debussy en Bach, al dan niet in bewerking van Busoni, deze CD biedt een afwisselend en zorgvuldig samengesteld overzicht van de meest feestelijke en vaak intense momenten van een concert.

Petkova heeft over de kritieken zelden te klagen, maar de CD met de preludes die ze in 2002 uitbracht is wel extreem de hemel in geprezen door nationale en internationale vakbladen. Net als Chopin en Debussy schreef van Rachmaninov er twee boeken mee vol: virtuoze stukjes vol melancholie en nostalgie die alleen door sterpianisten overtuigend tot leven gebracht kunnen worden. Een kolfje naar de hand van Petkova, die er massa’s expressie in legt. Eerder bracht ook Ronald Brautigam ze op CD uit – hij speelde over het geheel genomen iets sneller waardoor ze op een schijfje pasten -, maar daarvan was de opnamekwaliteit vrij beroerd. Deze in Zwitserland gemaakte opnamen van een perfecte uitvoering klinken echter fantastisch.

Marietta PetkovaMarietta Petkova

Marietta Petkova is een eigenzinnig pianiste. Niet alleen door strikt voor live-opnamen te kiezen, maar ook door veel op te treden in het land waar ze woont, en niet alleen op de grote wereldpodia. Met andere woorden: ze komt ook gewoon bij u in de buurt spelen, kijk maar op haar website. Op deze CD’s en de reputatie afgaand mag u dat niet missen.

Aanvullende informatie:
Mozart: speelduur 67:39, DRC3049
Encores: speelduur 70:00, DRC3046
Rachmaninov preludes: speelduur 39:24 + 42:34, DVR3040/3041
Label Doron Music
Website: www.mariettapetkova.com


EDITORS' CHOICE