Het Amerikaanse Bose beëindigt de ondersteuning voor zijn SoundTouch ecosysteem in februari 2026. De leden van de SoundTouch luidsprekerfamilie worden dan ontdaan van hun streaming- en multiroomfuncties en gebruikers kunnen alleen nog via Bluetooth afspelen. Of met een kabeltje.
Bose SoundTouch: digitaal ontruimingsbevel voor streaming en multiroom
.jpg)
Slecht nieuws voor fans van het Amerikaanse Bose en dan vooral voor iedereen die nog steeds de klassieke SoundTouch-luidsprekers van het bedrijf gebruikt. Bose zal in februari 2026 officieel de ondersteuning voor zijn draadloze SoundTouch-ecosysteem beëindigen, waarmee cloudgebaseerde streaming en multiroomfuncties die deze producten ooit zo aantrekkelijk maakten, definitief worden stopgezet. Simpel gezegd: de SoundTouch-luidsprekers spelen nog steeds geluid af, maar alleen via Bluetooth, AUX of HDMI. Al het andere, zoals multiroom-synchronisatie, Spotify Connect en TuneIn-radio, verdwijnt in het digitale niets.
Bose SoundTouch: het einde van een tijdperk
.jpg)
De Bose SoundTouch, gelanceerd in 2013, was destijds de gewaagde entree van het bedrijf in de wereld van draadloze multiroom audio en ging de strijd aan met Sonos. Modellen zoals de SoundTouch 10, 20 en 30, samen met de SoundTouch 300 soundbar en Series III-apparaten, voegden naadloze bediening, ingebouwde streaming en app-gestuurd gemak toe.
Daar gaat dus abrupt een einde aan komen. Volgens de officiële verklaring van Bose is het onderhouden van de cloudinfrastructuur voor zo'n oud platform naar eigen zeggen onhoudbaar geworden. Zodra de schakelaar op 18 februari 2026 wordt omgezet, verliezen SoundTouch-apparaten de toegang tot online muziekdiensten en het SoundTouch-app-ecosysteem. Bose bevestigt dat er geen nieuwe updates of beveiligingspatches zullen volgen en er is geen migratietraject of inruilaanbod in zicht.
“Als je SoundTouch-product Bluetooth, Aux of HDMI ondersteunt, kun je nog steeds genieten van hoogwaardige audioweergave vanaf aangesloten apparaten,” zo legt Bose uit op de supportpagina. Dat is niets anders dan een beleefde vorm van “zoek het lekker zelf uit”.
Het is niet de eerste keer dat een groot audiomerk softwarematig de stekker uit oudere technologie trekt. Sonos deed dat eerder toen het stopte met updates voor zijn eerste generatie producten. De producten bleven echter wel werken en Sonos is door de storm van protest zelfs deels teruggekomen op het besluit om de oudere producten volledig uit te faseren. Sonos bood ook een inruilprogramma.
.jpg)
Bose lijkt daarentegen een hardere lijn te volgen dan Sonos. Bose verandert de ooit premium multiroomsystemen in feite in één nacht in zelfstandige Bluetooth-luidsprekers. Voor eigenaren die fors hebben geïnvesteerd in het SoundTouch-ecosysteem voelt dat minder als een uitfasering en meer als een digitale ontruimingsbevel. Je zal maar meerdere SoundTouch luidsprekers bezitten en tevreden zijn met het gebruik.
Bose zegt “toegewijd te zijn aan het creëren van nieuwe luisterervaringen, mogelijk gemaakt door moderne technologie”, daarmee kennelijk duidend op het nieuwere Music-app platform dat producten zoals de Smart Ultra Soundbar en Home Speaker-serie aandrijft. Maar zonder achterwaartse compatibiliteit of upgrade-incentives zullen trouwe klanten wellicht twee keer nadenken voordat ze investeren in een ander Bose-ecosysteem dat op een dag hetzelfde lot zou kunnen ondergaan.
Vanaf februari 2026 is SoundTouch voorgoed online stil, tenzij Bose erop terug zou komen en dat lijkt vooralsnog niet te gaan gebeuren.
.jpg)


