De Duitse hoofdtelefoon- en microfoonbouwer Beyerdynamic is verkocht aan een Chinees bedrijf. Daarmee komt een einde aan een familiebedrijf dat al meer dan een eeuw in handen is van de familie. Beyerdynamic is voor 122 miljoen euro overgenomen door Cosonic Intelligent Technologies uit Shenzhen.
Beyerdynamic bestaat honderd jaar en is verkocht
Cosonic Intelligent Technologies, dat opereert via zijn vestiging in Singapore maar wordt gesteund door het Chinese moederbedrijf Jiahe Intelligent Technology Co. Ltd., heeft een meerderheidsbelang verworven in Beyerdynamic GmbH & Co. KG en zijn algemene partnermaatschappij.
De overname omvat de volledige operationele structuur van Beyerdynamic, inclusief de dochterondernemingen in de Verenigde Staten, China en India. Het is dus meer dan een overname van het merk Beyerdynamic. De transactie is nog onderworpen aan goedkeuring door de toezichthouders. Aangezien er echter geen antitrust- of nationale veiligheidsaanvragen in Duitsland of de Verenigde Staten vereist zijn, zal de transactie naar verwachting relatief snel worden afgerond, in afwachting van goedkeuring door de toezichthouders in China.
Beyerdynamic is opgericht in 1924 en gevestigd in de Duitse plaats Heilbronn. Het bedrijf is al iets meer dan 100 jaar een familiebedrijf. Het bedrijf introduceerde in 1937 's werelds eerste dynamische hoofdtelefoon, de DT 48, die 75 jaar lang in productie bleef. Het legde de basis voor de andere klassiekers van het merk, waaronder de hoofdtelefoons uit de DT 880- en DT 770-serie. Beyerdynamic maakt hoofdtelefoons voor thuisgebruik maar is ook zeer actief in de professionele wereld van opnamestudio’s.
Cosonic: OEM-fabrikant
Cosonic heeft zich ontwikkeld tot een OEM-fabrikant die gespecialiseerd is in de bouw van audiocomponenten voor grote merken zoals Philips, JBL, Beats, Honor, Huawei, 1More en Soundcore. In 2024 was ongeveer 77% van de omzet van Cosonic, d.w.z. circa 343 miljoen dollar, afkomstig uit de productie van hoofdtelefoons.
Het bedrijf wil de bestaande verkoopkanalen van Beyerdynamic in Europa, de Verenigde Staten en China benutten en daarbij de innovaties van het Duitse merk integreren, waaronder de fabriekseigen Tesla drivers en draadloze systemen met hoge kwaliteit.
Andreas Rapp, CEO van Beyerdynamic, zegt er het volgende over: “de aandeelhouders hebben erkend dat toekomstige investeringen met de huidige structuur niet gefinancierd kunnen worden. Daarom hebben ze besloten het bedrijf te verkopen aan een potentiële koper die niet alleen de 100-jarige geschiedenis van Beyerdynamic zal voortzetten, maar deze ook verder zal ontwikkelen om het succes op de internationale markt te waarborgen.”
Naar verluidt blijven de 385 medewerkers van Beyerdynamic wereldwijd gewoon hun dagelijkse werk doen en blijven alle contracten en overeenkomsten van kracht. Cosonic is ook bijzonder geïnteresseerd in het behoud van de productielocatie in Heilbronn, Duitsland, zodat de producten van Beyerdynamic het kwaliteitslabel “Handmade in Heilbronn” kunnen blijven dragen.
Overigens, de overname is een teken van een bredere consolidatietrend in de audiomarkt. Gevestigde westerse merken worden steeds vaker het doelwit van overnames door Aziatische productiebedrijven die hun activiteiten verder willen uitbreiden en meer willen doen dan het verlenen van OEM-diensten, d.w.z. het productiewerk voor de gevestigde bekende merken uitvoeren.
We zijn benieuwd of Beyerdynamic trouw kan blijven aan zijn waarden en of het bedrijf zijn erfenis van Duitse technische uitmuntendheid kan voortzetten onder de nieuwe eigenaar.