Het kan je vergeven worden als Morel als een nieuw merk klinkt. Toch zeker als ons online platform je enige bron van informatie over de wereld van luidsprekers zou zijn. Een snelle zoektocht aan de achterkant van onze website leert dat we met name rond de eeuwwisseling wel wat losse nieuwsberichtjes hebben geschreven, maar in 25+ jaar HIFI.NL slechts één keer een review hebben gepubliceerd: de Morel Octave 5.2 in de winter van 2003. Frappant, als je dat vergelijkt met de 266 hits op ‘KEF’ en de 318 resultaten op ‘Bowers & Wilkins’ – twee merken die maar net iets ouder zijn dan het in 1975 door Meir Mordechai opgerichte Morel. Daar brengen we bij dezen dan ook graag verandering in. Morel Hifi heeft namelijk sinds een klein jaar een nieuw onderkomen bij Mafico (wat een belangrijke stap is in de herovering van ons taalgebied, en van de markten in Duitsland en Luxemburg), én een hele brochure aan nieuwe producten.
Morel's producten worden verkocht in meer dan 55 landen, zowel in de consumentenmarkt als in de OEM-sector. Onder de vlag van Mafico zal er met name gefocust worden op de Avyra en Sopran productlijnen alsmede de Bluetooth Högtalare en Biggie producten. Garmt van der Zel, product manager Hi-Fi bij Mafico: “Wij verwachten veel van met name de Avyra 633, een 2,5-weg vloerstaander die ver boven zijn prijsklasse speelt naar onze mening en het ook wat betreft afwerking en bouwkwaliteit goed op kan nemen met duurdere concurrenten."
"De Sopran-lijn is kostbaar, maar gezien de prestaties zijn ook deze prijzen volkomen gerechtvaardigd. Wij verwachten dat er tussen de ‘instap’ Avyra en toplijn Sopran nog een extra serie gaat komen. Wat vaststaat is dat er ook actieve modellen aankomen in de Avyra serie met een nog spectaculairdere prijs-kwaliteitverhouding als de passieve modellen. We merken nu ook al een enorme aandacht voor de Biggie, die onlangs nog een EISA Award won in zijn categorie. Deze klinkt echt spectaculair goed en ziet er zeer gelikt uit.”
Terug naar het verhaal van de fabrikant zelf. Sinds de eerste jaren van deze eeuw was het dus erg rustig rond Morel, toch in ieder geval op HIFI.NL. De insteek in ons allereerste bericht over Morel, als we even terugreizen naar december 2000, is dat de fabrikant in dat jaar een belangrijke stap heeft gezet. Sinds 2000 houdt Morel Hifi zich namelijk niet alleen meer bezig met de productie van een groot scala aan driver units voor de OEM- en zelfbouwmarkt, waarmee het in de eerste 25 jaar erg succesvol is geworden bij merken zoals DLS en Macrom.
Er worden in dat jaar ook eigen lijnen opgezet voor een complete range high-end car-hifi producten en audiofiele home-theater producten – wat de basis heeft gelegd voor de luidsprekerseries waar het merk momenteel mee uitpakt. Eltim was in die tijd de verdeler van het merk, dat zijn distributie in 2010 verhuisde naar Robytone. Dat is ook het jaar dat ik zelf bij HIFI.NL aan de slag ging, maar ik kan je niet vertellen waarom het item ‘Morel distributie naar Robytone’ het enige bericht is in de voorbije 15 jaar. Of bijna 15 jaar, want in de zomer van 2024 verhuist Morel Hifi opnieuw. Sinds een klein jaar vind je de producten van de Israëlische fabrikant bij Mafico, dat het merk in Nederland, Luxemburg en Duitsland aan het portfolio heeft toegevoegd – zo kun je hier lezen. En dan gaat het snel. Er verschijnt een bericht dat het merk ook draagbare bluetooth speakers uitbrengt. En er een paar nieuwe lijnen luidsprekers in het aanbod zijn opgenomen, waaronder de 622 monitorluidsprekers uit de Morel Avyra-lijn.
Die we prompt bij René van Es hebben gezet voor een eerste review.
Die review kun je hier alvast lezen, maar in deze update duiken we graag even (kort) in de historie van het merk, en kijken we naar het volledige productaanbod anno nu.
Morel Hifi – sinds 1975
Morel werd opgericht door Meir Mordechai, die – geïnspireerd door een liefde voor muziek – op zoek ging naar een luidspreker die de magie van muziek op de meest natuurlijke manier kon weergeven. Om die vervolgens – en net als zovelen van zijn generatiegenoten in de branche – zelf maar te gaan bouwen. Al kende dat wel een omweg, want de Israëlische fabrikant werd in eerste instantie met name bekend om de zeer hoogwaardige drivers die een enorm goede reputatie hebben in de consumentenproducten van andere merken.
De missie van Mordechai leidde tot opeenvolgende generaties van drivers die steeds weer aan een nieuwe standaard moesten voldoen. Luidsprekers zijn in de basis óók muziekinstrumenten, stelt hij. “Er zijn veel producenten van muziekinstrumenten, maar slechts een handjevol slaagt erin het geluid te maken dat de luisteraar raakt en hypnotiseert, het geluid dat de magie van muziek vangt.” Dat is wat hij met Morel wil bereiken.
In 2000 wordt de eerste stap gezet naar eigen productie van audioproducten voor carfi en home cinema. Dat leidde in de jaren erna onder meer tot de ontwikkeling van de Fat Lady, een luidspreker die zeker het uitlichten even waard is. Morel moest naar eigen zeggen een radicaal ontwerpstandpunt innemen om een luidspreker te creëren die herkend zou worden door de hifi-kenners, met een vorm die de zintuigen stimuleert zonder de leefruimte te domineren. Met inmiddels ruim drie decennia ervaring in het produceren van enkele van 's werelds beste luidsprekeraandrijfeenheden – gebruikt door vele legendarische hifibedrijven – waren de verwachtingen voor het nieuwe ontwerp hooggespannen.
Morel Fat Lady
De Fat Lady, het topproduct van Morel werd vervaardigd uit een combinatie van carbon fiber, glasvezel en epoxy om een relatief lichte maar evenwel zeer sterke luidspreker te fabriceren. De Fat Lady wordt gekenmerkt door ronde vormen en heeft net als muziekinstrumenten geen harde lijnen. In tegenstelling tot vele andere luidsprekers, heeft de Morel Fat Lady geen interne demping – de kast is nagenoeg leeg – maar werd er bewust voor gekozen om de kast mee te laten vibreren met de drivers om de hierdoor vrijgekomen energie te gebruiken voor een nog verder verbeterde geluidsweergave.
Het resultaat is dat de behuizing 'meezingt' met de drive unit, maar onmiddellijk stopt als de drive unit stopt, zodat er geen vertraagde resonanties zijn. “Een speaker die klinkt alsof hij helemaal geen kast heeft”, aldus Morel.
Een natuurlijke klank, breed stereobeeld en robuuste bas moeten de bepalende kenmerken zijn van de speaker, die ook nog best gezien mag worden.
Stereospeakers
In recentere jaren en in het verlengde van de Fat Lady, nog altijd verkrijgbaar, heeft het merk besloten zich intensiever te gaan richten op de hifimarkt en hebben ze een aantal productlijnen ontwikkeld die absoluut de aandacht verdienen. Zo brengen ze zowel in de Avyra als de Sopran productlijn een compleet pakket bestaande uit een vloerstaander, monitorluidspeker, center luidspreker en subwoofer op de markt.
De Sopran-serie biedt een verscheidenheid aan configuraties voor verschillende luisteromgevingen. De kasten zijn CNC nauwkeurig geporteerd, met effectieve interne versteviging die kastkleuring en ongewenste resonantie vermindert. De constructie, samen met moderne materialen – zoals koolstofvezel sandwich membranen – moet zorgen voor een ultralage vervorming. Aan de Sopran 934 met 9-inch woofers (het topmodel, vanaf 14.999 euro), de Sopran 634 vloerstaander met 6-inch woofers, de 622 boekenplank, en een centerspeaker wordt op korte termijn ook nog een subwoofer toegevoegd.
De Avyra-serie bestaat eveneens uit vijf modellen, alle inmiddels verkrijgbaar: de 633 vloerstaander, 622 monitor, C5 center en de Avyra subwoofer. Nummer vijf in de reeks is de Soundstand B1 als ideale partner voor de Avyra 622.
De Avyra-modellen beschikken over op maat gemaakte drivers die zorgvuldig zijn ontworpen om uitzonderlijke audioprestaties te leveren. Met een custom DPC kegelwoofer, hoge flux dubbele ferriet magneetmotor, grote 3-inch (75mm) EVC (External Voice Coil) technologie, Heaxtech aluminium spreekspoel en meer, zorgt de Avyra serie voor een diepe, dynamische basprestatie. Als aanvulling op de woofer zorgt de handgemaakte 28 mm (1,1 inch) zachte koepeltweeter van Morel voor een “warm en zoet geluid”. Hoe dat klinkt in de Avyra 622, lees je hier.
Soundspot en meer
Er is zoals gezegd meer dan de ‘traditionele’ stereoluidsprekers. In de Soundspot productlijn brengt het merk combinaties van speakers en subwoofers in verschillende opstellingen om je home cinema op te tuigen. Het is een serie van compacte, stijlvol ontworpen satellietluidsprekers, vaak gebruikt voor kleine(re) high-end audio- of thuisbiossystemen. Ook is er een custom install serie voor inbouw, waaronder de Soundwall-producten voor een “high fidelity beleving met discrete installaties”.
Morel is tot slot in de wereld van bluetooth luidsprekers gestapt, met modellen Högtalare en de Biggie. Ter leering ende vermaeck werden beide deze kant opgestuurd voor een eerste kennismaking met de skills van Morel, en dat smaakte direct naar meer. De Biggie bijvoorbeeld is een erg fijne bluetoothspeaker die fraaie looks combineert met een zeer indrukwekkende weergave, waarbij ik graag een keer een set in stereo zou willen horen (de Högtalare verscheen in tweevoud, de Biggie was alleen, een zo'n duo-opstelling is toch wel even wat anders). Hoe mobiel de Biggie is moet je zelf beoordelen, de ruim 2,5 kilo zware speaker komt met een zeer degelijke lederen draagband, maar wie met z'n muziek naar het park of het strand wil zal wellicht eerder uitkomen bij de lichtere alternatieven van een JBL of een Teufel. Al lever je dan wel wat aan vermogen en kwaliteitsweergave in die de Morel dankt aan onder meer de klasse-D versterking met DSP, dynamische EQ, het basreflexsysteem en natuurlijk de drivers waar Morel naam mee gemaakt heeft.
Niet zomaar ‘bijproducten’ dus, zo bewees ook de EISA Award (categorie draagbare luidsprekers). Uit het rapport: “met zijn speelse naam en brede selectie kleuren is de Biggie een draadloze luidspreker met een leuke kant."
“De Biggie is klein van formaat en gemakkelijk draagbaar dankzij het lederen handvat en de ingebouwde oplaadbare batterij, maar de tweeweg driverconfiguratie – een tweeter van 25 mm en een woofer van 100 mm, elk met een eigen versterking – levert een groots, krachtig geluid. Ook het design is indrukwekkend: de verlichte knoppen van de Biggie maken de installatie eenvoudig en houden je op de hoogte van de batterijstatus.”
De Högtalare – luidspreker in het Zweeds – heeft op zijn beurt de perfecte afmetingen voor plaatsing in een IKEA Kallax of Expedit en kan zo prachtig weggewerkt worden in het interieur. Een enkele luidspreker kan met zijn dubbele tweeters in stereo muziek weergeven, maar het is beter om er twee te gebruiken voor een betere spreiding. Iets wat ik kan beamen na een paar weken proefdraaien met een setje. Of eerder, ‘set’ – de Högtalare is individueel goed voor 7.5 kilo, en dat is zonder de optionele ombouw van een IKEA-kast.
50 jaar Morel
Morel staat na een halve eeuw bekend om zijn technologische innovaties en excellentie in design. De producten van het merk maken gebruik van geavanceerde technologieën, zoals hexatech aluminium draad en neodymium magneetsystemen, die zorgen voor optimale prestaties en minimale vervorming. Daarnaast worden alle modellen met de hand geassembleerd en ondergaan ze een willekeur aan verschillende kwaliteitscontroles om te voldoen aan de hoogste standaarden. In 2024, het jaar dat Morel zich in onze hoek van de wereld een thuis vond bij Mafico, werd door de fabrikant een samenwerking aangegaan met de Indiase Supreme Group, resulterend in de oprichting van MS Acoustic Private Limited, een productiebedrijf dat zal dienen als centraal punt voor productielijnen met een gemiddelde tot hoge capaciteit.
De joint venture richt zich op zowel Original Equipment Manufacturer (OEM) hifi- en home-audioprojecten, als op de wereldwijde automobielsector. Het nieuwe bedrijf maakt gebruik van Morel's uitgebreide expertise in audiotechnologie en Supreme Group's aanzienlijke ervaring in productie, marktinzichten en een diepgaand begrip van zowel de Indiase als de wereldwijde markten. “Het opzetten van een faciliteit in India in samenwerking met Supreme Group is een belangrijke mijlpaal voor Morel,” aldus Oren Mordechai, CEO van Morel. “Supreme Group's uitgebreide ervaring en diepgaande kennis van de markt maken hen de ideale partner voor deze onderneming. Hun langdurige relaties met wereldwijde audiomerken en grote autobedrijven sluiten perfect aan bij onze visie om wereldwijd superieure audio-oplossingen te leveren.”
Kijk voor meer informatie op morelhifi.com.