NIEUWSDenon

Masimo verkoopt consumentenaudio (o.a. B&W, Denon en Marantz) aan Harman International

Het Amerikaanse Masimo Corporation is met name actief in de medische technologie, maar is sinds 2022 ook moederbedrijf van hifimerken Bowers & Wilkins (B&W), Denon en Marantz. Onlangs is aangekondigd dat Masimo een definitieve overeenkomst heeft gesloten voor de verkoop van zijn hifimerken aan Harman International, een volledige dochteronderneming van elektronicagigant Samsung Electronics. De totale aankoopprijs is 350 miljoen dollar in contanten, onder voorbehoud van bepaalde aanpassingen, zoals verkrijging van alle vereiste wettelijke goedkeuringen.

Sound United merken van Masimo naar Harman International

De merken Denon, Marantz en Bowers & Wilkins waren oorspronkelijk eigendom van Sound United. In 2022 werd Sound United overgenomen door Masimo dat met name actief is in de medisch technologie. Kennelijk ligt hifi toch iets te ver van de kern vandaan van de bedrijfactiviteiten van Masimo want de hifimerken van Masimo gaan naar Harman International. De verkoop volgt naar eigen zeggen op de eerder aangekondigde evaluatie van Masimo’s activiteiten  op het gebied van consumentenaudio en zal de strategische focus van Masimo op het stimuleren van innovatie in zijn kernsegment  d.w.z. professionele gezondheidszorg ondersteunen.

Harman International, overigens sinds 2017 een volledige dochteronderneming van Samsung International heeft ongeveer 30.000 medewerkers in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Dave Rogers, President van de Lifestyle-divisie van Harman, verklaart: “deze overname is een strategische stap voorwaarts in de uitbreiding van Harman's kernactiviteiten op audiogebied en in belangrijke productcategorieën zoals home audio, hoofdtelefoons, hificomponenten en autoradio's. Het vormt een aanvulling op onze bestaande sterke punten en opent nieuwe groeimogelijkheden. Sound United's portfolio van audiomerken van wereldklasse, waaronder Bowers & Wilkins, Denon en Marantz, zal zich aansluiten bij Harman's iconische merkenfamilie, waaronder AKG, JBL, Harman Kardon, Infinity, Lexicon, Mark Levinson, Arcam en Revel. Gebaseerd op een gedeelde traditie van innovatie en uitmuntendheid in audiotechnologie, zal deze gecombineerde merkenfamilie, samen met de getalenteerde medewerkers van beide bedrijven, complementaire audioproducten leveren, onze waardepropositie versterken en consumenten meer keuzemogelijkheden bieden.”

De transactie zal naar verwachting eind 2025 worden afgerond, onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige goedkeuringen van de regelgevende instanties.

MERK

EDITORS' CHOICE