REVIEWT+A

Review T+A R2500R Multi Source Receiver: go big or go home

Harro Tillema | 27 juni 2024 | T+A

SAMENVATTING

Met de T+A R2500 R Multi Source Receiver levert het Duitse T+A een receiver waarin alle belangrijke technieken van de fabrikant samenkomen en zich elke dag van zijn allerbeste kant laat zien. Het uitrustingsniveau is hoog en de klank en imaging eigenschappen staan op een niveau dat ongekend is voor een all-in-one oplossing.

PLUSPUNTEN

• Formidabele muziekprestaties
  • Zeer compleet
  • Fijne T+A Music Navigator G3 app
  • HDMI voor AV-toepassing
  • Exclusiviteit gewaarborgd

MINPUNTEN

• Bediening is even wennen

De T+A R2500 R Multi Source Receiver is een alleskunner voorzien van werkelijk elke feature die ik me maar kan bedenken. Dit staat een beetje haaks op de filosofie in het hogere audiosegment waarbij hifi componenten juist voor één specifiek doel worden ontwikkeld. Is de R2500 R hiermee een muzikaal locomokipkachelfantje of heeft de fabrikant juist een juweeltje geïntroduceerd?

T+A R2500 all-in-one

Op het plaatje zag het er allemaal zo onschuldig en compact uit. Een R2500 all-in-one oplossing van het Duitse premium audiomerk T+A elektroakustik. De nieuwe Nederlandse importeur had niet veel tijd nodig om me te overtuigen om de T+A R2500 R te reviewen en met een blij vooruitzicht streep ik de dagen tot ontvangst af. Tot de deurbel gaat en ik het flinke pakket in ontvangst neem. Donders.

Dit is geen onschuldige, noch compacte all-in-one oplossing. Wat een gewicht. 14 kilogram met ontladen condensatoren. Ik ben beslist onder de indruk van de bouwkwaliteit en afwerking van deze respectabele versterker. Op vele vlakken een echte T+A en dit rechtvaardigt het flinke gewicht.

Deze T+A R2500 R is werkelijk voorzien van alle mogelijkheden die je je als muziekliefhebber maar kunt wensen. Waarom? Omdat het kan. Soms moet je de rationaliteit uitzetten, je technisch hart volgen en wordt er iets speciaals geboren. Dit is precies datgene dat de fabrikant gedaan lijkt te hebben.

In de geheel uit aluminium vervaardigde behuizing heeft de fabrikant een voorversterker, eindversterker, hoofdtelefoonversterker, D/A converter, cd-speler, netwerkspeler en een FM/DAB tuner geïntegreerd. Hierbij is de netwerkspeler gebaseerd op het T+A ASA G3 streamingplatform en hiermee heb je de beschikking over de commerciële streamingdiensten Amazon Music, Deezer, Highres audio, Qobuz, Spotify Connect, Tidal Connect, Tidal MAX HiRes, Airable Internetradio en Airable Podcasts. Uiteraard beschik je ook over UPnP/DLNA streaming en is de netwerkspeler Roon Ready zodat deze optimaal integreert in het Roon multiroom streamingplatform. Wordt jouw geliefde streamingdienst (nog) niet ondersteund, dan stream je eenvoudig in een verrassend goede geluidskwaliteit muziek via bluetooth, Apple AirPlay2 of Chromecast.

Perfectie op analoog en digitaal vlak

Naast de vele draadloze streamingmogelijkheden zijn er meer dan voldoende fysieke aansluitingen voorhanden om muziek analoog af te spelen. De fully balanced ontworpen voorversterker is geheel dual-mono opgebouwd. De transformator heeft een laag strooiveld en elke interne sectie is galvanisch van elkaar gescheiden waarmee de analoge en digitale secties geen interferentie van elkaar ondervinden. De versterker is voorzien van balans, toonregeling en diverse loudness instellingen. Deze toonregeling is uiteraard met één druk op de knop te overbruggen. De volumeregeling van de analoge voorversterker geschiedt met digitale precisie en hierbij wordt gebruik gemaakt van een weerstandsnetwerk en hoogwaardige relais. Beter dan dit wordt het niet.

De interne High Voltage eindversterker is afkomstig uit de hoogst gepositioneerde T+A HV-series. Deze levert een vermogen van tweemaal 140 watt aan 8 ohm, tweemaal 250 watt aan 4 Ohm en heeft dankzij de toepassing van razendsnelle J-FET halfgeleiders een ultra-breed frequentiebereik dat begint bij 0,5 hertz en oploopt tot maar liefst 150kHz. Dit is niets minder dan indrukwekkend en hier kom ik later nog op terug.

De interne DAC-sectie is ook al zo’n juweeltje. T+A maakt gebruik van Double-Differential Quadruple Converters waarbij er, per kanaal, maar liefst vier(!) Burr-Brown Sigma-Delta DAC-chips worden toegepast voor het verwerken van digitale PCM-signalen en biedt een maximale resolutie van 32 bits en 768 kHz. Voor DSD-omzetting maakt T+A gebruik van haar eigen custom 1-bit DAC-oplossing die native DSD omzet met een maximale DSD512 resolutie. Het digitale signaal kan worden gehersampeld en hierbij heb je als gebruiker de keuze uit FIR-kort, FIR-lang, Bezier IIR en Bezier. Ook zijn er twee NOS-settings voorhanden. Tenslotte vindt er post-DAC filtering plaats doormiddel van een derde orde fase-lineair Bessel-filter zoals T+A deze zelf liefkozend noemt en deze heeft een schakelbare low-pass filter op 60 of 120 kHz.

Connectief competitief

Analoog is de R2500 R uitgerust met een gebalanceerde XLR-ingang en twee single-ended RCA-lijningangen. Indien de versterker is uitgerust met de optionele MM of MC phono module, doet de RCA-ingang voorzien van de aardklem dienst als phono ingang. Er blijft dan nog een enkele analoge single-ended RCA-ingang over wat onder normale condities bij een all-in-one voldoende zal zijn. De eindversterker is voorzien van twee sets schakelbare luidsprekerterminals en er is een single-ended pre-out aanwezig waarop je een additionele eindversterker of actieve subwoofer kunt aansluiten. De met de R2500 R gecombineerde eindversterker is met behulp van de triggeruitgang automatisch in en uit te schakelen.

Digitaal is de versterker uitgerust met een coaxiale en twee optische S/PDIF ingangen, een coaxiale S/PDIF uitgang, twee HDMI-ingangen, een HDMI-eARC uitgang met pass-through mogelijkheid, twee USB-type A poorten voor USB-opslagmedia en een USB-type B-poort waarop je een laptop of externe netwerkspeler aan kunt sluiten. Er zijn drie antenne aansluitingen aanwezig voor FM/DAB+ tuner, draadloos LAN en bluetooth. Een RJ45 connector is bedoeld voor een bekabelde internetconnectie en twee RJ45 connectors dienen als T+A-eigen R2Link besturingspoorten.

Gebruiksgemak

De T+A R2500 R is een uiterst compleet uitgevoerde receiver en het zal niet verbazen dat zo ongeveer elke instellingen door de gebruiker zelf via het frontpaneel, de afstandsbediening of via de app kan worden aangepast. Of we het nu hebben over het in- of uitschakelen van ingangen of streamingdiensten, het selecteren van de DAC-filtering, het aanpassen van de klankbalans of het instellen van de achtergrondkleur van de VU-meters. Bijna alles is mogelijk. Voor mijn review vertrouw ikzelf graag op de basisinstellingen die na vele luistersessies door de fabrikant zijn gekozen, maar wanneer jij graag met zulke zaken experimenteert dan biedt de fabrikant je hiervoor meer dan voldoende bewegingsruimte.

Het front van de T+A R2500 R is voorzien van twee fraaie custom draai/drukknoppen waarbij de linker dient als selectiewiel en de rechter het geluidsvolume regelt. Onder de volumeknop is de toon- en balansregeling, menuknop en uitwerpknop voor het onder de display geplaatste cd-loopwerk. Rechts naast de volumeknop vind je de selectieknoppen van de luidsprekergroepen A en B alsmede een pre-amp knop waarmee de pre-out kan worden in- en uitgeschakeld. Tussen beide draaiknoppen in heeft de fabrikant een overzichtelijk informatiedisplay opgenomen die in look en feel veel overeenkomst vertoont met de display van de Logitech Squeezebox die bij zovelen onder ons nog warme herinneringen oproept. Links hiervan een tweetal 100 procent analoge VU-meters.

Onder het selectiewiel zijn vier knoppen voor de bronselectie opgenomen. De bediening van de bronselectie is ten opzichte van de eerdere bedieningswijze van de T+A R-serie aangepast. Met de input buttons geplaatst maak je een eerste bronselectie (streaming, cd, radio en ingang) waarna je met het keuzewiel de gewenste keuze maakt in deze specifieke sectie en deze met een drukcommando bevestigd.

Het is even wennen, maar na een paar keer gebruiken werkt dit heel aardig. Gelukkig kun je alles nóg overzichtelijker bedienen via de laagdrempelige T+A Music Navigator G3 app.

Theorie und Anwendung

Je kunt nog zoveel aan techniek in een kastje lepelen, het zegt natuurlijk niets over de uiteindelijke prestaties. Het apparaat kan vervolgens nog zo goed klinken, wanneer de installatie lastig is en het gebruiksgemak ontbreekt, dan heeft dit een directe relatie met de totaalbeleving. Gelukkig heeft de op technologie georiënteerde fabrikant dit ook door. Het installeren en in gebruik nemen van de receiver is kinderlijk eenvoudig. Slechts het aansluiten van een set luidsprekers en een netwerkkabel is voldoende om er muziek uit te toveren. Hiervoor maak ik gebruik van een set Usher MD2 Beryllium luidsprekers aangesloten met Driade Flow luidsprekerbekabeling. Bovendien maak ik gebruik van de goed presterende PowerQuest 707 stroomfilter om niets aan toeval over te laten.

Het installeren van de T+A smartphone app is eenvoudig en het in gebruik nemen van de receiver is laagdrempelig, zodat ik al snel door het flinke streamingaanbod kan bladeren. Vervolgens selecteer ik een Ibiza lounge album om de versterker heel rustig aan de nieuwe omgeving te laten wennen.

De versterker is nagelnieuw en heeft behalve de luistertest die elk T+A hifi component in de fabriek ondergaat nog een paar uur nodig om maximaal op klank te komen. De meeste highend versterkers klinken in de eerste uren plat en saai, waarna het geluidsbeeld telkens een stapje verbetert en de klank meer en meer in balans raakt. Bij de T+A R2500 R is dit anders want in dit geval ervaar ik vooral een diep laag met een flinke push bij de zogenaamde ‘room mode’ frequenties beneden de 60 hertz. Nadat de uren verstrijken verbetert de midrange en de topend telkens een klein stapje om na de inspeelperiode een mooie balans te hebben gevonden.

Betekent dit dat dit ten kost is gegaan van het laag? Beslist niet. Zelfs met een overbrugde toonregeling ervaar ik een krachtig sublaag en heeft de HV-eindversterking een ijzeren grip op de conussen waarmee zelfs matig gemasterde albums tijdens de reviewperiode opleven. Past T+A stiekem DSP toe in het laag? Nee, dankzij de T+A HV-technologie kan de R2500 R met een ultra-lineair verloop vanaf 0,5 hertz in het sublaag zeer hoge stromen leveren waarmee deze al direct en goed gecontroleerd tot leven komt.

High Voltage luistersessies

De T+A R2500 R kan met vele genres overweg. Vooral muziekalbums uit het elektronica genre worden met een mooie gelaagdheid en een flinke dosis rust afgespeeld. Als eerste album kies ik voor het in 2016 uitgebrachte album “The Fall Of A Rebel Angel” van Enigma. In mijn muzikale reis word ik keer op keer getrakteerd op een weids muzikaal landschap. Bij Agnus Dei rekt het geluidsbeeld over alle drie de assen uit en onderscheidden synthesizer, effecten, delicate ‘fluisterlijnen' en de intens diepe synthbas zich op een delicate wijze van elkaar. Alsof de T+A R2500 R met een ragfijne kam door de opname gaat.

Door de hoge snelheid van de gebruikte J-FETs worden de zanglijnen mooi gedefinieerd en goed gearticuleerd weergegeven, knappen de effecten van de speakers af en ervaar ik een uiterst stabiel geluidsbeeld bij elk gekozen volume. Het kerkorgel laat in de laagste frequenties zelfs de diepe, bij dit instrument zo kenmerkende, grondtonen horen. Dankzij de zware, stabiele voeding en de HV-versterkertechnologie is de kracht in het allerlaagste laag en de controle hiervan ongeëvenaard. Het laag lijkt soms zelfs enkele cijfers in de frequentieband aan te tikken, zonder dat er iets vastloopt of in het geluidsbeeld wordt verstoord.

Om me niet te beperken tot het populaire pop- of rockgenre trek ik het verzamelalbum “Echoes” van Ludovico Einaudi uit de kast. Bij het prachtige Questa Notte heb ik de indruk dichter op de vleugel te staan dan normaal. Met deze R2500 R beluister ik niet enkel de warm en realistisch klinkende concertvleugel, ook de muzieklijnen van de tweede piano worden op een kleine afstand van de vleugel weergegeven. De variaties in volume en de snelle attack van de hamertjes gevolgd door het langzaam uitsterven van de volle klanken laten het gevoel van realisme groeien. Dankzij de hoge snelheid van de HV-versterkingstechniek wordt viool bij het nummer Due Tramonti met een hoge mate van echtheid neergezet. Dit is geen audiofiel opgenomen album, toch hoor ik de typische klank van de geharste haren over de snaren glijden en kan ik de klankkast hierbij zachtjes mee horen resoneren. Welk nummer van dit album ik ook afspeel, deze versterker verrast me telkens weer hoeveel microdetail deze versterker uit de zilveren schijf weet te toveren.

Ten slotte speel ik het nummer Serious van het debuutalbum “Domestic Affairs” van The Rest, een project van de Nederlandse zanger en producer Hans Vermeulen, af. Dit toegankelijke blues-rock album en springt er in deze luistersessie met kop en schouders bovenuit. Dit album heeft een eerlijke authentieke klank en onderscheidt zich doordat het niet over geproduceerd over me heen wordt gestort. Zang staat prominent in de ruimte en wordt muzikaal omarmd door de overige bandleden. Warme klanken van de lead gitaar worden gecompleteerd met aanvullende gitaarsporen die subtiel naar de flanken in de achtergrond zijn gemixt. Slagwerk klinkt droog en neutraal. Snare en toms hebben impact, zonder ongenuanceerd of fel naar me over te komen. Hihat en cymbalen klinken lekker na en laten zich met een hoge mate van echtheid horen zonder dat ik ergens een hard of scherp randje ontdek. De baslijn dwingt ten slotte een eigen laag in de muziek af en legt een heerlijk diep en strak gecontroleerd laagfundament neer. Zalig.

Oordeel

T+A is een technologiebedrijf pur sang en de letters T en A staat voor Theorie und Anwendung. Zie de T+A R2500 R Multi Source Receiver als een gematerialiseerd curriculum vitae waarin alle theorie van de fabrikant is opgesomd. Hierbij neemt T+A geen olifantenpaadjes. De audiocircuits zijn discreet opgebouwd en voordat het PCB met deze componenten wordt bestukt wordt élk component en elke schroef gecontroleerd op magnetisme. Zelfs bij een grote batch niet-magnetische componenten wordt er toch regelmatig een misplaatst exemplaar handmatig uitgelicht. Zo ver gaat de prestatiedrang bij T+A.

De sublieme geluidskwaliteit komt dan ook niet als een verrassing. De muziekbeleving waarmee ik mijn muziekalbums, ongeacht de geluidsbron ervaar, is niets minder dan indrukwekkend.

De T+A R2500 R heeft een snel karakter en laat onnoemelijk veel nuance in de muziek horen. Zelden heb ik hifi componenten in deze prijsklasse ter review ontvangen die muziek met een dergelijke weidsheid, precisie en tonale perfectie hebben laten horen. Het geluidsbeeld is transparant en elk element wordt duidelijk omkaderd aan me gepresenteerd. Met name de kracht en goede controle in het laagsegment dwingt groot respect bij me af, maar kan in sommige situaties ook té veel laag genereren.

Een goede plaatsing van de luidsprekers is dus essentieel. Deze Multi Source Receiver is uiterst flexibel in te zetten en dankzij de toevoeging van HDMI-ingangen ook perfect geschikt voor filmliefhebbers of gamers die geen behoefte hebben aan een ruimte vol met speakers maar multimedia juist in tweekanaals stereo willen ervaren. Een trend die de afgelopen jaren in populariteit groeit.

Is alles perfect? Op een paar kleine puntjes na wel. Deze kleine puntjes doen niets af aan de kwaliteit, noch aan de prestaties. Wanneer ik namelijk op de volumeknop druk, zou ik verwachten dat het volume ineens dempt, maar deze drukfunctie wordt blijkbaar niet benut. De array met relais in de volumeregeling klikken je heerlijk ritmisch tegemoet wanneer je een slinger aan de volumeknop geeft, maar is niet vrij van incidentele schakelplopjes. De een zal zich hier mateloos aan irriteren, terwijl de ander hier geen enkel punt van maakt. Ook is er een design-puntje die ik niet verwacht van de fabrikant. De R-serie van T+A is al vele jaren voorzien van een ruime, transparant uitgevoerde ‘patrijspoort’ in de bovenplaat. Hiermee kun je als trotse eigenaar een tevreden blik werpen op het fraaie en mooi georganiseerde PCB-design met statig oplichtende led’s. Bij deze R2500 R kijk ik echter tegen een wirwar van (band)kabels en slot-in cd-loopwerk aan. Had dit echt niet anders gekund?

Toegegeven, de combinatie van een LC-display en twee analoge VU-meters is wat over-the-top, maar misschien is dit precies wat de fabrikant met de vormgeving van de R2500 R bedoelt; dat het mág opvallen. Plaats deze T+A R2500 R in dezelfde styling categorie als de Mercedes AMG-GTR, Audi RS6 Performance of MANSORY-editie en het plaatje klopt. Deze performante bolides zijn ook redelijk aanwezig, optisch allesbehalve subtiel te noemen en toch uiterst aangenaam in het dagelijks gebruik.

Heb je affiniteit met technologie en wil je geen concessies doen op het gebied van performance en mogelijkheden, dan heeft de T+A R2500 R al snel een mooi plekje bij je in de huiskamer gevonden. Dankzij de sublieme geluidskwaliteit staat deze Multi Source Receiver van T+A garant voor vele jaren ultiem luisterplezier.

Conclusie

Met de T+A R2500 R Multi Source Receiver levert het Duitse T+A een receiver waarin alle belangrijke technieken van de fabrikant samenkomen en zich elke dag van zijn allerbeste kant laat zien. Het uitrustingsniveau is hoog en de klank en imaging eigenschappen staan op een niveau dat ongekend is voor een all-in-one oplossing. De muziekbeleving is krachtig, precies en bovenal zeer verfijnd. Met de muziekbeleving die ik met deze T+A R2500 R ervaar plaatst deze alleskunner zich op een eenzame hoogte.

T+A R2500 R
14.500 euro | zilver of zwart | ta-hifi.de | livetaudio.nl
Beoordeling 4.5 / 5